tag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post5425371313350835687..comments2023-10-30T15:20:25.107+01:00Comments on Membra disjecta: smrt - Antonín DolákAntonín Dolákhttp://www.blogger.com/profile/02689557507827217154noreply@blogger.comBlogger18125tag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-1932174069753678762014-08-31T06:40:22.565+02:002014-08-31T06:40:22.565+02:00já myslím, že láska vede k přerodu z ego-modu do m...já myslím, že láska vede k přerodu z ego-modu do my-modu...spojení do my + respekt ke každé individualitě v "my"....to vše s sebou přináší blaženost, takže dobro je:<br /><br />a) my-modus (proti sobectví)<br />b) spojení a vzájemný respekt (spíš bratrství a sesterství) v my-modu<br />c) blaženost všech v my-modu vzniklá z prvních dvou prvků<br /><br />cílem je tedy my-modus a blaženost všech v my-modu<br /><br />tedy: cílem je vznik blaženého my-moduAntonín Dolákhttps://www.blogger.com/profile/02689557507827217154noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-75149950423624985252014-08-27T17:02:00.716+02:002014-08-27T17:02:00.716+02:00Ony jsou zde ještě dvě velké otázky: co je to lásk...Ony jsou zde ještě dvě velké otázky: co je to láska a potažmo, co je to dobro ...Jakub Moravčíkhttps://www.blogger.com/profile/03543628674375672591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-45749904329137424762014-08-25T21:44:28.547+02:002014-08-25T21:44:28.547+02:00- oba se báli Boha
- pokud je Bůh láska a existuj...- oba se báli Boha<br /><br />- pokud je Bůh láska a existuje, měl by být nejlepším lékem na každý strach<br /><br />- individuální nesmrtelnost bez boha např. různé spiritistické a okultní nauky, New age<br /><br /><br />Antonín Dolákhttps://www.blogger.com/profile/02689557507827217154noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-6791023988502007642014-08-25T16:33:09.066+02:002014-08-25T16:33:09.066+02:00"připomínáš mi Kierkegaarda (a Nietzscheho)&q..."připomínáš mi Kierkegaarda (a Nietzscheho)"<br />Óóó:-) A čím přesně Kierkegaarda a čím Nietzscheho?<br /><br />"moc děkuji za upřímnost!"<br />Rádo se stalo<br /><br />"strach z pekla ti zastřel objektivitu úvah o Bohu"<br />I to připouštím ... či jakýsi strach obecně, z více věcí. Hledám cestu jak se z toho dostat, zatím se to moc nedaří.<br /><br />"nesmrtelnost bez OSOBNÍHO Boha připouští mnoho směrů"<br />Individuální nesmrtelnost? A které směry?<br /><br />"máš obraz Boha jako zlého otce"<br />To asi úplně ne. Spíš některým věcem hodně nerozumím a děsí mne ... velmi stručně řečeno.<br /><br />Možná jedno malinké přiosvětlení situace: http://desirabilia.blogspot.com/2014/01/krestanstvi-pochybnost.html (včetně diskuze)Jakub Moravčíkhttps://www.blogger.com/profile/03543628674375672591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-48617191763283117782014-08-25T12:51:22.603+02:002014-08-25T12:51:22.603+02:00- zajímavé, takže ty nějak hluboce a emočně VÍŠ, ž...- zajímavé, takže ty nějak hluboce a emočně VÍŠ, že Bůh je...nezdá se ti divné, že to spousta lidí NEVÍ?...nemůže to být následek vlivů z dětství?<br /><br />- máš obraz Boha jako zlého otce...čti evangelium BEZE STRACHU a zjistíš, že tak tam předestřen není<br /><br />- nesmrtelnost bez OSOBNÍHO Boha připouští mnoho směrů<br /><br />- strach z pekla ti zastřel objektivitu úvah o Bohu<br /><br />- moc děkuji za upřímnost!<br /><br />- připomínáš mi Kierkegaarda (a Nietzscheho)Antonín Dolákhttps://www.blogger.com/profile/02689557507827217154noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-40716884053737803522014-08-22T14:42:56.234+02:002014-08-22T14:42:56.234+02:00"- copak je věta "Bůh existuje" pro..."- copak je věta "Bůh existuje" pro Tebe nutně pravdivá?"<br />Epistemicky určitě ne.<br /><br />"asi ne - tak jak to, že nepochybuješ?"<br />Viz předchozí vzkaz a také viz následující:<br /><br />"nerozumím to s tím wishful-thinkingem: ty toužíš po tom, o Bohu pochybovat, ale nejde ti to???"<br /><br />Ne, tak to nemyslím. Jde o následující:<br />Dejme tomu, že stojím před volbou, zda budu pochybovat o existenci Boha. V ten okamžik se sám sebe nutně zeptám: co mne doopravdy motivuje k tomu, abych to spíše dělal než nedělal? A v tu chvíli začne wishfulthinkingový proces: pokud Bůh je, tak je asi i nebe - ale také peklo. Aspoň dle křesťanství. Pokud není - není ani jedno a smrtí vše končí. Co je pro mne nyní horší: nebýt, nebo být v pekle? Aktuálně bych asi řekl "nebýt". Z wishfulthinkingového hlediska tedy nebytí Boha znamená nebytí pekla (neboť nevěřím na alternativní ontologickou verzi reality, v níž by sice nebyl Bůh, ale byla by nesmrtelnost - jakkoliv by z wishfulthinkingového hlediska taková varianta nemusela být bez atraktivity). Je tedy pro mne víc možnost nebe, ale také riziko pekla, nebo sice jistota ne-pekla, ale také jistota ne-nebe? Netroufám si nyní odpovědět, ale co je důležité: vím a cítím, že tyto otázky a toto uvažování v mé bytosti vždycky svou silou "přebijí" otázku resp. možnost "chci pochybovat o existenci Boha proto, že si jí opravdu nejsem jistý zda existuje a mou absolutně největší touhou, nezávisle na nebi, pekle, posmrtném životě atp., je to zjistit". Jsem v tomto asi trochu pascalovec a také u mne v tomto smyslu pojem dobra jaksi přebíjí pojem pravdy. Navíc si myslím, to jsem ti už možná říkal, že nějaký "absolutně nezaujatý" postoj typu "chci absolutně nestranně poznat pravdu a nic jiného" je veliká iluze a přinejlepším to může sloužit jako určitý teoretický, ale prakticky nedosažitelný horizont. Pokud by měl být prakticky dosažitelný, člověk by minimálně musel přestat mít tělo.<br /><br />Jistě, pak jsou zde ještě alespoň teoreticky myslitelné varianty jako existence Boha, ale neexistence pekla, popř. existence Boha, ale neexistence posmrtného života atp. Ale ty jsou všechny mimo epistemickou variantu "Bůh není" a hlavně, vím, že bych byl ke skutečnému kladení těchto otázek opět na prvním místě motivován nějakým wishful thinkingem.<br /><br />Na závěr je také možno zmínit variantu, je-li wishful thinking vždy špatný. A je to správná varianta: wishful thinking nám také může něco říci o naší přirozenosti, touhy mohou vyplývat z jakéhosi autentického, nenarušeného chtění dobra. Jak ovšem rozpoznat, kdy se jedná o správný wishful thinking a kdy o špatný však, přiznám se, zatím vůbec neumím. A tak se prozatím "spoléhám" na jakýsi metodický pokyn, že když mne k něčemu motivuje především wishful thinking, je to signál, abych byl hodně obezřetný.Jakub Moravčíkhttps://www.blogger.com/profile/03543628674375672591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-32814071906483793312014-08-22T14:25:15.492+02:002014-08-22T14:25:15.492+02:00Ono je to hodně o definici pochybnosti. Co to vlas...Ono je to hodně o definici pochybnosti. Co to vlastně je.<br />Já se na pochybnost rád dívám spíše existenciálně. Popíšu. Jsem na ulici a najednou vidím, jak se ke mne řídí vzteklý chlap s obrovskou mačetou a řve, že mne zabije. A nyní si představme, že bych chtěl, ať už metodicky či nemetodicky, z nějakého důvodu pochybovat o jeho existenci. Co když mám nějaké halucinace, mámení, a ten chlap tam ve skutečnosti není? Jak se tato pochybnost podepíše na mém rozhodování, co v tu chvíli udělat? Pokud budu opravdu autenticky pochybovat, tj. kolísat ve stoprocentní rovnováze mezi kontradiktorními opaky (chlap tam skutečně je a letí mne zabít / chlap tam není), pak z toho podle mne nutně plyne, že si nutně můžu zvolit oba typy kontradiktorních reakcí (zdrhnout/zůstat tam popř. jít dál), protože z indiference poznání podle mne musí nutně plynout indifirence kritérií jednání, které v tu chvíli mohu aplikovat. Jen tehdy skutečně pochybuji.<br /><br />No a metodická pochybnost je v dané situaci právě něco jako "možná mám skutečně halucinaci, ale v žádném případě podle toho nebudu jednat: upřednostňuji verzi že zde ten chlap skutečně je a zdrhám". Je to taková "pochybnost naoko, jen jakoby". Jeden tomista to definoval takto: je to pochybnost o věci, o níž mám ve skutečnosti jistotu, ale odhlížím od ní abych ji mohl vědecky přezkoumat. Čili přepsáno na případ Boha to znamená (to už je můj přepis): já vím, že Bůh je, resp. budu při sebemetodičtější pochybnosti, když dojde na nějaké lámání chleba, jednat s tím že Bůh stoprocentně je a klidně v rámci toho zahodím i všechnu metodickou pochybnost o něm, ale teď, když jsem v klídečku, budu jakože metodicky pochybovat, tj. předstírat jakože si myslím, že Bůh možná není, ale přitom platí vše co jsem popsal výše.<br /><br />Čili z hlediska toho, že v každý okamžik nutně nějak volím podle nějakého kritéria (otázku svobody a determinismu nyní neřeším), je metodická pochybnost trochu těžko myslitelná. Jakub Moravčíkhttps://www.blogger.com/profile/03543628674375672591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-13615305268187345832014-08-22T00:00:37.738+02:002014-08-22T00:00:37.738+02:00- proč metodická pochybnost není možná?
- copak j...- proč metodická pochybnost není možná?<br /><br />- copak je věta "Bůh existuje" pro Tebe nutně pravdivá?<br /><br /><br />asi ne - tak jak to, že nepochybuješ?<br /><br />- nerozumím to s tím wishful-thinkingem: ty toužíš po tom, o Bohu pochybovat, ale nejde ti to???Antonín Dolákhttps://www.blogger.com/profile/02689557507827217154noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-59564859769620334672014-08-21T23:00:32.993+02:002014-08-21T23:00:32.993+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Antonín Dolákhttps://www.blogger.com/profile/02689557507827217154noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-3196806006334132762014-08-21T22:59:56.489+02:002014-08-21T22:59:56.489+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Antonín Dolákhttps://www.blogger.com/profile/02689557507827217154noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-16733295862841435262014-08-16T13:12:03.178+02:002014-08-16T13:12:03.178+02:00Modus MY je mi blízký a to co píšeš se mi celkem l...Modus MY je mi blízký a to co píšeš se mi celkem líbí ...<br /><br />Ad pochybnost o Bohu. Nevím, metodicky o něm možná někdy pochybuju, pokud je ovšem něco jako metodická pochybnost skutečně možné, o čemž pochybuju už trochu víc "nemetodicky". Ale možná bych odpověděl tak, že kdybych chtěl pochybovat, tak bych věděl, resp. nechal se "převálcovat" pocitem, že to dělám v posledku nejvíc popř. pouze kvůli nějakému wishful thinkingu. A já jsem dost velký wishful thinker ...Jakub Moravčíkhttps://www.blogger.com/profile/03543628674375672591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-89247841018238915112014-08-16T00:53:26.591+02:002014-08-16T00:53:26.591+02:00pak už se nemusím ptát, zda je mé jednání vychcané...pak už se nemusím ptát, zda je mé jednání vychcané a dělám ho jen pro nebe: nejsem už v modu JÁ, ale v modu MY - dělám to PRO NÁS, což je OK<br /><br />modus JÁ je nutný zachovat jen ve chvílích reflexe osobní odpovědnosti a viny<br /><br />a proč nikdy nepochybuješ o existenci Boha???????????????????Antonín Dolákhttps://www.blogger.com/profile/02689557507827217154noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-48113370378459271262014-08-16T00:51:37.145+02:002014-08-16T00:51:37.145+02:00myslím, že pokud Bůh je, je cílem štěstí...ale ne ...myslím, že pokud Bůh je, je cílem štěstí...ale ne mé sobecké štěstí, ale naše společné štěstí...tedy přejít z modu JÁ do modu MY...jen takové štěstí skutečně naplňuje (dle křesťanů)...tedy cíle jsou najednou dva:<br /><br />a) společné štěstí<br /><br />b) zrušení sobectví: přerod všech do modu MY - se zachováním individuální důstojnosti každého...tedy univerzální spolupráce a bratrství<br /><br />druhý cíl je prostředkem k tomu prvnímu<br />společné štěstí (první cíl) je současně naplnění v lásce každého ke každému, což je současně druhý cíl<br /><br />tedy ve chvíli, kdy přejdu do modu MY, mám i absolutní štěstí: správně realizovaný druhý cíl je i cílem nejvyšším, zde uvedeným jako první<br />Antonín Dolákhttps://www.blogger.com/profile/02689557507827217154noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-61448964369028831352014-08-15T13:38:34.772+02:002014-08-15T13:38:34.772+02:00Tak, že je to tak pro Kanta, to ještě nic neznamen...Tak, že je to tak pro Kanta, to ještě nic neznamená ... (stejně jako by to nic neznamenalo, kdyby to tak bylo pro Fuchse, pro Tomáše atp ...)Jakub Moravčíkhttps://www.blogger.com/profile/03543628674375672591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-5552427133255421462014-08-15T08:34:43.514+02:002014-08-15T08:34:43.514+02:00depky? ale skutečná slast a skutečné dobro jsou pr...depky? ale skutečná slast a skutečné dobro jsou pro Kanta identické, takže to ani NEJDE MYSLET<br /><br />skutečná slast je možná jen tehdy, když mají slast všichni, nejen já: tedy altruismus, ten jediný skutečně naplňuje (podle Kanta)Antonín Dolákhttps://www.blogger.com/profile/02689557507827217154noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-70215562944319669212014-08-15T06:50:20.006+02:002014-08-15T06:50:20.006+02:00vážně :)
reakce na Kanta bude asi později ...
volb...vážně :)<br />reakce na Kanta bude asi později ...<br />volba "peklo na zkoušku" neexistuje :-)<br />vtipná? pro mne je to spolehlivý základ depky ...Jakub Moravčíkhttps://www.blogger.com/profile/03543628674375672591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-79910027064504872522014-08-14T23:32:03.857+02:002014-08-14T23:32:03.857+02:00vážně??? díky :-)
to mi řeklo víc lidí a přitom si...vážně??? díky :-)<br />to mi řeklo víc lidí a přitom si ho moc necením...<br />asi o tom budu muset napsat víc věcí, o té smrti...<br />ale na Kanta si zatím nezareagoval :-)<br />peklo nebo nebytí? asi nakonec nebytí...anebo peklo na zkoušku...<br />ta poznámka estetické peklo + etické nebe, o které by mravokárce měl usilovat je vtipná :-)<br /><br />Antonín Dolákhttps://www.blogger.com/profile/02689557507827217154noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3566122040289617989.post-56170106411939121742014-08-14T12:47:59.677+02:002014-08-14T12:47:59.677+02:00Opravdu pěkný text, asi nejlepší co jsem zde četl....Opravdu pěkný text, asi nejlepší co jsem zde četl.<br /><br />"Otázkou však je také to, zda ctnostné jednání vynucené trestem či touhou po posmrtné odměně, blaženosti a slávě je skutečně ctnostné jednání, zda nejde jen o velmi hříšnou vypočítavost."<br /><br />K tomuto mne jen napadlo odkázat na "poznámku 7": http://desirabilia.blogspot.cz/2013/11/pravda-versus-dobro.html#pozn7<br /><br />A jinak se tím opět připomíná ona hororová otázka: je lepší nebýt, nebo být v pekle?<br />(odpověď antinatalistů každopádně známe ...)Jakub Moravčíkhttps://www.blogger.com/profile/03543628674375672591noreply@blogger.com