úterý 1. dubna 2014

Jak dál bez objektivní a nutné morálky?

Jakub Moravčík zde reaguje na úryvek z mého textu:

""Ale když není objektivní smysl, každé jednání je stejně dobré."

Jsem rád, že jsi to takto uznal. Je pak stejně dobré vraždit na potkání, kohokoliv mučit, nenávidět, krást, podvádět, znásilňovat. A ty to, v logice svého uvažování, schvaluješ. Žádné partikulární etiky na tom nezmění zhola nic."



Nesouhlasím.

Jen metafyzik řekne:

Není-li objektivní etika, není žádná etika.

Není-li Boha, není žádná etika, žádný smysl.

My jsme však partikulární, doboví a sociální tvorové, proto se řídíme partikulárními, dobovými a sociálními (sdílenými, veřejnými, intersubjektivními) etikami.


Není to ono "buď-anebo": buď objektivní etika nebo vraždění, hrubá síla.

Naše jednání je vždy SITUOVÁNO v konkrétních kontextech, ze kterých vyrůstá pomíjivá, konkrétní, partikulární etika, která je může regulovat.

Nevyhrává jen hrubá síla: mnoha dobových etik, kterými se řídíme, nebo kterée dokonce společně sdílí i znepřátelené či dokonce válčící strany, preferuje spolupráci před hrubou silou a konkurencí...

1 komentář:

  1. Že dobové etiky mohou nahodile fakticky vyhrát nad hrubou silou, je jistě pravda, ale o to mi nešlo. Ty sám píšeš, že pokud není objektivní smysl, každé jednání je stejně dobré. A jednání hrubou silou, v příkladech jež jsem uvedl, je jednání - stejně dobré, jako všechny dobové etiky. Buď musíš tu mnou citovanou větu odvolat/opravit, nebo platí, že mám pravdu.

    OdpovědětVymazat

díky!