- neuváděny poznámky pod čarou...
Zdá se nám,
že jsme určitou jednotou. Jsme jedním, nikoliv dvěma, třemi.
Jsme jedním, nikoliv polovinou nebo čtvrtinou. Takto hovoří naše
introspekce a zdá se nám to být evidentní. Také věříme tomu,
že jsme stále titíž, že se sice v průběhu života měníme,
naše osobní identita, individualita však zůstává v „jádru“
(esenciálně) stejná.
Může jít
však o omyl. Možná se radikálně měníme z minuty na minutu nebo
dokonce z vteřiny na vteřinu. A možná ani v rámci jedné chvíle
mozek neprodukuje jedno jáství, ale třeba dvě tři paralelní,
někdy i protikladné. Dokonce je možné, že produkuje jen jakési
polo-jáství nebo čtvrt-jáství, že v jednom těle je současně
řada „polo-duší“ bojujících o nadvládu nad tělem nebo
spíše využívaných tělem k různým krátkodobým mikro-akcím.
Přesto
se zdá, jakoby určitá jednota subjektu existovala. Nemusíme si
však představovat subjekt od světa oddělitelný jasnou hranicí,
subjekt izolovaný a jednou provždy daný a určený. Subjekt je
zřejmě mnohem více do světa ponořen, se světem smísen, určován
danou situací a momentálními pohyby, pudy a potřebami těla.
Subjekt je smísen se světem, z části je svým světem, situací,
ve které se nachází: nejlepší koncepci v tomto směru měl
Heidegger, který nás chápal jako „bytí-ve-světě“, tedy
„in-der-Welt-Sein“, bytí "mezi“, potom také
samozřejmě Merleau-Ponty, který si uvědomoval, že tělo je se
světem promíseno mnohem více, než se zdá, jeho hranice nekončí
naší pokožkou.
Když toto vše
píši, zdá se mi být naprosto jasné, že jsem určitou pevně
danou jednotou. Že mé jáství je zejména jednotou. Dochází tedy
v mozku k určitým integračním procesům, koordinaci většího
množství neurálních sítí, k jejich vzájemné komunikaci? To
jistě ano, nakolik je však tato integrace silná, nakolik trvalá?
Zdá se – a to i z pohledu vnitřní zkušenosti, tedy z pohledu
introspekce – že tato integrace je hodně proměnlivá,
přizpůsobuje se momentálnímu okolí a potřebám těla. Pak by se
tedy jáství radikálně měnilo.
Jistě,
mělo by určitou základní strukturu nebo formu pořád stejnou,
stejnou u každého člověka, jak ukazují současné výzkumy
neurověd, které odhalily v mozku funkční systém, kterému říkají
defaultní neboli implicitní systém mozku, který by snad měl být
odpovědný za určitou integraci a koordinaci dat z různých
neurálních sítí. Tento systém je nejvíce aktivní tehdy, když
nic neděláme a jen volně přemýšlíme, kdy je aktivní tzv.
"vnitřní řeč sama k sobě“ nebo „mentální cestování
v čase“ (vzpomínání, plánování, očekávání, toužení),
snění apod.
Každý
člověk by tedy po strukturální a formální stránce měl stejné
jáství. Současně však by se jeho obsah radikálně měnil, navíc
by nešlo o obsah příliš bohatý: byla by to jen momentální
mikroadaptace na momentální potřeby mikrosituace, ve které se
tělo nachází.
Fascinující
je už to, že bychom všichni měli stejné jáství: jen jeho chudý
obsah a naladění by byli jiné, jistě však většina z nás
poznala většinu obsahů a nálad každého druhého člověka, jen
v různém rozložení, např. melancholici kvantitativně mají
častěji smutek než třeba optimisté.
Přesto nás
však introspekce nutí uvažovat o tom, že jáství je cosi více
než momentální forma integrace dat, která je skutečně jen holou
formou, jejíž obsah se stále mění a není nikdy příliš
bohatý. Co nám z jáství v dané úvaze chybí? To, že je nadané
svou individualitou, tedy postrádáme specifitu jeho obsahu. Dále
to, že má některé věci pod kontrolou, má tedy svobodnou vůli,
byť limitovanou okolnostmi a vlastnostmi, které mnohdy jen zdědilo
nebo je určila přísná výchova.
Zdá se nám,
jakoby jáství vytvořilo nad mozkem autonomní nebo polo-autonomní
sféru, jako by šlo v případě jáství o sebe-regulující se
funkci, jakoby mozek jen používalo nebo spíše spolu-řídilo k
vlastním účelům, které si rozvrhuje svobodně a samostatně.
Navíc se nám
zdá, že každé jáství má vlastní individualitu, že pod všemi
maskami a pokrytectvím se skrývá jeho individuální „příchuť“,
jádro, individuální forma.
Může se
jednat o iluzi: individualitou je pouze to, že mozek v případě
daného subjektu jen častěji produkuje určité typy naladění a
tužeb, takže krátkodobě vznikající mikroidentity potom podobné,
např. u melancholika téměř pokaždé melancholické, i když u
nikoho vždy (i melancholik až příliš často není vůbec žádným
melancholikem!).
Z toho by
plynulo, že naše osobnost je uložena v nevědomých strukturách,
sítích a synapsích našeho mozku, a aktivují se z ní vždy jen
nepatrné části potřebné pro adaptaci v dané situaci. Rozlišuji
zde tedy od sebe osobu a osobnost. Osobnost je to, čím se zabývá
psychologie osobnosti. Je to cosi širšího a obsahově bohatého,
co je vždy z velké části nevědomé, ukryté v nevědomých
mozkových systémech. Osoba je potom varelovskou „mikroidentitou“,
tedy tím, co je momentálně vědomé, ono vědomé jáství, které
jediné v tuto chvíli je na vědomé bázi aktivní, prožívající,
přemýšlející apod. Osoba je malou podmnožinou osobnosti, je
aktivací mnohem rozsáhlejších struktur osobnosti, jejichž velká
část je vždy nevědomá.
Můžeme se
dále ptát, jaký princip nebo funkce řídí aktivaci osoby z
osobnosti, kdo a jak vybírá, jaká část z osobnosti bude
momentálně aktivní v podobě osoby. Zdá se, že to nikdo neřídí,
děje se tak interakcí těla s okolím. My zde však hovoříme o
zvyku, zvykových schématech, podmíněných reflexech, také o
reflexech vrozených, nepodmíněných. V těle se postupně
vyprofilují složité algoritmy, které v něm aktivují rozličné
stránky jeho vždy z větší části nevědomé „osobnosti“.
Nejde zřejmě o algoritmus jediný, sjednocený a zcela
konzistentní, ale mnohdy se spíše měnící a produkující někdy
protikladné tužby a mikroidentity. U někoho je vnitřní
„rozpolcenost“ větší, jiný má osobnost více stabilní a
integrovanou, proto i „osoby", které z ní plynou, jsou ve
větší harmonii a více na sebe kontinuálně navazují.
Mezi lidmi jsou
rozdíly v tom, nakolik je jejich jáství stabilní, odolné vůči
vnějším vlivům a integrované nebo naopak rozpolcené, vyzrálé
a usazené nebo naopak teprve se hledající, zmatené, křehké a
nejisté. Avšak přesto se nám zdá, jako by zde zde jakási
trvalejší jednota jejich individuality byla: vždyť i algoritmus
věčně se hledajícího neurotika nebo člověka extrémně se
přizpůsobujícího svému okolí je pevný a stále stejný.
Ovšem i kdyby
tomu takto bylo, stejně se může jednat o algoritmus nevědomý, na
kterém se naše vědomé jáství/osoba nijak nepodílí, jen je
vždy jeho nutným produktem.
Nelze popřít,
že určitý algoritmus aktivace určitých stránek osobnosti do
momentálně vědomé osoby podle momentálních potřeb zde bude,
navíc bude u každého jiný. Nemusí jít o algoritmus ucelený a
nemusí být jen jeden, navíc má jistě mnoho vrstev a pater: ta
nejspodnější budou ty základní, které odstraňuje jako až
poslední třeba mozková demence nebo kóma, se kterým se už
rodíme a jsou patrné u nemluvňat, tedy nepodmíněné reflexy.
Bylo by zajímavé u každého objevit jeho rytmus prožívání,
jeho styl řazení slov a myšlenek za sebe, jeho typickou řeč
těla, specifická gesta. Nikoliv však jen specifická gesta, ale
spíše koordinovanou kontinuální kaskádu gest, mimiky a obecněji
pohybů, které tělo produkuje stále znovu a znovu a vytvářejí
individuální svéráz daného subjektu.
Není zde však
něco, co přetrvává? Co není řízeno mozkem, ale spíše to řídí
mozek samotný? Lze si jistě představit, že jáství je určitá
síť, která přeprogramovává sítě jiné, stejně jako sama je
restrukturalizována a určena sítěmi jinými. Může se však
jednat o kauzalitu „shora-dolů“, kdy by tato síť nejprve
vznikla ze sítí základnějších, potom by však zesílila,
integrovala se do polo-autonomního celku a měla mnohdy rozhodující
vliv na velké množství sítí jiných, nacházejících se v
nižších úrovních?
Nepoužíval
bych zde zbytečně termín „emergence“ ani řízení z „vyšších
pater/úrovní“, spíše bych mluvil o tom, že jistá síť může
určovat jiné. Jde o síť vysoce komplexní a integrovanou. Proč
ne: avšak nesmíme zapomínat, že sama tato síť není svobodná,
ale je pouhým účinkem sítí jiných. Musíme se pak ptát,
nakolik je trvalá: nejde spíš jen o momentální převládnutí
jistých sítí v mozku, o nejsilnější momentální integraci v
mozku, která bude záhy vystřídána integrací sítí jiných? O
jednání těla tak rozhodují vždy ty sítě, které jsou
momentálně nejvíce integrované a které se dále snad sjednotí
pod implicitním systémem dávajícím jim ještě větší jednotu
(viz výše): pokaždé se však může jednat o sítě jiné.
Neurovědy nám
jáství předkládají jako rozpadlé a pomíjivé, naopak
introspekce jako cosi sjednoceného a kontinuálně existujícího.
Avšak ani toto není pravda: když se introspektivně do sebe
„ponoříme“, objevíme v sobě četné „trhliny“, přeryvy,
přeskoky z „osoby do osoby“ (viz má terminologie výše), navíc
do často protikladných poloh apod. Někdo by namítl, že jde vždy
jen o „různé stránky téže osobnosti“ (osobnost by zde chápal
jinak než já, více konvenčně). Také by se mnou snad souhlasil v
tom, že se nikdy naše osobnost neaktivuje celá, máme však pod
kontrolou, které její stránky v současné chvíli aktivovat
budeme: máme se pod kontrolou, byť jen částečnou, jak uzná
jistě každý, kdo pil někdy alkohol.
Jak je to však
s onou údajnou kontrolu? Jak zde hovoří introspekce? Mohu si ze
své „osobnosti“ libovolně vyvolat jakékoliv její stránky?
Jistě ne. Avšak zdá se mi, že se do jisté míry reguluji,
koordinuji, řídím sám sebe. Je to však pravda? Nejde zde jen o
voluntaristický tradiční slovník, kterému nakonec zase nic
neodpovídá? Co řídím? Kdo to řídí? Často se vše ve mně
jenom děje, ani nevím jak. Dobře, ale mnohdy se skutečně
rozhoduji, alespoň toto mi introspekce předkládá s jistotou. Kdo
se zde rozhoduje? Já, který jsme stejným jástvím včera i před
deseti lety. To je však nepodložené: může jít o mýtus,
konfabulaci mozku.
Jistě však z
mojí introspekce vyplývá, že mě nyní nikdo neovládá, ale sám
si určuji, co udělám. Že nejsem rukojmím vlastního mozku.
Nepociťuji totiž jeho nátlak. Ovšem zde možnosti introspekce
končí: cítím se jako svobodný, ovšem může to být má
neznalost, neurovědy totiž ukazují, že mnohé mé myšlenky a
akce jsou jen účinky předchozích nevědomých stavů mého mozku.
Můžeme zde
vůbec mluvit o hraniční čáře mezi vědomím a nevědomím?
Neopakuje se zde jen v jiné podobě karteziánský dualismus duše a
těla? Myslím, že zde k tomu v určité míře oprávněni jsme: o
mnohých stavech mozku skutečně bez vnějšího skenování mozku
nic nevíme, tedy nevědomé jsou, na stav naší mysli však podíl
mají. Jiné stavy mozku jsou před-vědomé, polo-vědomé, na
hranici mezi vědomím a nevědomím apod.
Závažnější
je však výtka Dennettova: žádná jednota jeviště neexistuje,
neexistuje sjednocené pole vědomí, prostor mysli či vědomí, do
kterého by se dostávaly jisté stavy, obrázky, mentální
reprezentace. V tomto by se Dennett shodoval s fenomenologií, která
spolu s ním odsuzuje neprokázaný, spekulativní konstrukt
„mentální reprezentace“ nebo „vnitřního obrazu/modelu“,
tak hojně užívaný i dnešními neurovědci (Damasio,
Ramachandran).
Máme zvyk si
vše reifikovavat, zpředmětňovat. Proto uvažujeme tak, že je zde
jakýsi předmět-věc vědomí, ve kterém jsou předměty-věci
„mentální reprezentace“. Spíše však jde o proces než o věc,
o vztahy těla s okolím. Jsme spíše – vyjádřeno metaforou –
řekou než pevnou skálou. Mentální reprezentace nejsou nějaké
věci před námi, se kterými bychom byli russellovsky
"obeznamováni“, které bychom mohli vlastnit nebo je jako
„homunculus“ pozorovat na jakémsi jevišti či divadle mysli
(karteziánském divadle, jak píše Dennett).
Dennettova
myšlenka je však ještě ostřejší: neexistuje ani osoba v mém
smyslu, i to je jen relikt karteziánského „ducha ve stroji“.
Existuje jen tříšť stavů, mnoho paralelních procesů bez
jednotné osoby, která by prožívala a to vše sledovala či
hodnotila.
Není zde žádný
prostor vědomí, do kterého by vstupovaly nevědomé stavy mozku.
Pak zde ani není magická hranice mezi vědomím a nevědomím:
neexistuje věc-prostor vědomí, jen více a méně integrované
stavy, těm více integrovaným říkáme potom "vědomé"
(mohou být vědomé více nebo méně).
To však není
pro nás myslitelné: Dennett však myslí, že mozek si záměrně
vytvoří fiktivní entitu „jáství", aby se mu snáze data
integrovala a vyprávěl se mu příběh o jednom jáství, které už
něco prožívá a bude prožívat i v budoucnosti.
Není to však
potom tak, že tato osoba touto konfabulací i vzniká? Nikoliv,
protože se o ní pouze v naraci mluví: narace mluví o ní, je jen
součástí příběhu, nikde však v mozku nevzniká – je v něm
právě jen jako jedna z neexistujících postav příběhu. Komu ho
mozek vypráví? Nikomu, je jen součástí rozsáhlejšího textu,
kterým spolu-řídí své jednání.
Dennettova
myšlenka je velmi zajímavá: mozek si chce situaci zpřehlednit,
chce se do budoucna rozhodovat efektivně, proto je nejvýhodnější
vytvořit si báchorku, v níž vystupuje pouze jediná osoba –
protikladné impulsy v sobě vyřeší tím, že řekne, že daná
osoba je „komplikovaná“, má mnoho stránek a aspektů, nakonec
však má své pevné jádro, svou jednotu. To se evolučně hodilo i
pro regulaci a stabilitu společnosti: bylo třeba trestat a
odměňovat, morálně odsuzovat a oceňovat: k tomu je nutné mít
jednotu morálního subjektu uvnitř každého jednoho těla.
Není však
nyní namísto subjektu tím, kdo se rozhoduje sám mozek? Nikoliv,
mozek je jen částí celého tělesného organismu, který je zase
určen svými geny a prostředím. Kauzální řetězec tak sahá
pravděpodobně až k počátkům vesmíru, byť může být
spolu-určovaný kvantovou náhodou.
Avšak
nezachází Dennett až příliš daleko? Není v každém z nás
přeci určitá jednota jedné osoby alespoň teď, v rámci
přítomného okamžiku? Jak se však tato osoba vztahuje k mentálním
reprezentacím, které údajně má nebo je sleduje? Nestojí proti
nim jako izolovaný duch, spíše je uprostřed nich, spíše je
jejich aktivnějším pólem s nimi plynule interagujícím. Není
však subjekt nakonec jen další reprezentací nebo
meta-reprezentací? To si myslel Hume, Mach a každý, kdo chce res
cogitans redukovat na pasivitu res extenza. Avšak v subjektu je cosi
aktivního, cosi „svobodného“, je nadaný silou vůle.
Co to však
všechno znamená? Slovo „vůle“ nemusí referovat k ničemu
skutečnému. Jde možná jen o o vyjádření pocitu autorství
některých činů těla, tento mozkem produkovaný pocit však může
být lživý.
Jistě však
mentální reprezentace nejsou něčím, co je vůči mně vnějšího,
s čím mohu libovolně operovat. Spíše jsem do nich ponořený,
"utkaný" zčásti z nic samých. Nejsem v situaci, ale
spíše jsem situací samotnou - nebo alespoň její částí. Na
druhou stranu schopností reflexe a odstupu se mohu ze situace
částečně vydělit, získat nadhled. Jsem tedy aktivním pólem
situace, promísený však s ní v jakémsi interaktivním společném
poli, které předchází rozdělení na subjekt (mě samého) a
objekt (ne-já, mé okolí).
Posuňme
se však k praktičtější záležitosti: mluví se o tom, že
bychom se měli integrovat, sjednocovat do více harmonické stabilní
osobnosti. Deleuze však byl proti tomu: myslel si, že pod totalitou
rigidního jáství se potlačí pre-personální singularity,
diference, která se v každém z nás nachází, naše pestrost a
bohatost, život sám. Myslel si, že je třeba osvobozovat
spodní proudy, které jsou vytěsňované ve prospěch stability
vládnoucího jáství. V tom by s ním souhlasil taoismus a taoismem
ovlivněný zen-buddhismus: opustit tvrdou sebekontrolu a
sebe-řízení, nic nepotlačovat, ale jen v bdělosti reagovat vždy
adekvátně k dané situaci. Mít v sobě jemnost a vyladěnost na
situaci, ono taoistické wu-wej, tedy jednání nejednáním, což
neznačí pasivitu, ale spíše aktivitu jemnou, ne-násilnou, bez
křeči a přehnané neurotické kontroly. Jednat spontánně, nechat
skrze sebe jednat mnohé své vytěsňované části, rysy,
singularity.
Klasičtí
pedagogové by zde protestovali: nevíme pak přeci, co se stane,
když se dokonale neovládáme a nesjednocujeme do jednotného jáství
s fixní osobní identitou, jasně danými dlouhodobými cíli, do
jáství plně soustředěného a majícího usazený žebříček
hodnot, do jáství vyzrálého a pevného.
Ovšem rigidita
osobnosti brání dalšímu vývoji: nutno však říci, že tomu
brání i přílišná roztěkanost a rozpolcenost osobnosti
(pravidlo zlatého středu platí i zde). Příliš rigidní osobnost
je také nepřizpůsobivá, také se nemůže nechat novým
prostředím či situací ovlivnit, obohatit, pozměnit. Stále si
úzkostlivě brání svoji fixní identitu. Myslím, že
deleuziánskou metodou na osvobození pre-personálních singularit v
nás by mohla být jednoduše sebekritika, sebezpochybnění – také
snaha brát kritiku a pochybnost o naší osobě a našem jednání z
úst druhých vážně, velmi vážně.
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!