člověk nerozumí čínsky, jen mechanicky operuje s čínskými znaky dle příručky čínštiny podrobně rozepisující, jaké čínské znaky mechanicky za sebou skládat v odpovědi na jakékoliv čínské znaky, takže podle Searla čínsky daný člověk nerozumí...podle oponentů (komputacionistů, funkcionalistů, obecněji behavioristů) rozumí čínsky pokoj jako celek, tedy člověk i s příručkou jako celý systém
jak je tomu doopravdy?
když jen mechanicky operuji s čínskými znaky, rozdíl oproti normálnímu stavu, kdy čínsky rozumím, je v tom, že mám pocity neznalosti těchto znaků, plus vím, že jen zvedám čínské znaky podle příručky
a rozumí čínsky pokoj jako systém? rozumění neexistuje, oproti běžnému člověku se pokoj jako celý systém liší v tom, že čínské znaky neslyší a nemá u nich rozličné pocity a vnitřní obrazy...
jak je na tom běžný člověk?
jako loutka, která pronáší zvuky, nerozumí jejich významu, ale cítí u nich různé pocity a občas vidí různé vnitřní obrázky...také slyší dané zvuky, ale jen jako zvuky, tedy bez významu...
to dost usnadňuje buddhistickou snahu nelpět na myšlení: vědomé myšlenky neexistují, ve vědomí máme jen zvuky slov, nikoliv jejich významy...pak je celkem snadné opustit zvuky, když nemusíme opouštět tajuplné myšlenky, které jsme nikdy neměli...
samozřejmě, myslí za nás mozek jako celek, v nevědomí je informace obsažená ve větách a slovech, my ji však nemáme...ve vědomí totiž není zakoušena ani prožívána...
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!