JAKÁ
POLITICKÁ TEORIE PLYNE Z EGOISMU?
Je
to snad anarchistický individualismus? Určitě to není kolektivistický
anarchismus, není to tedy individualistická verze anarchismu? Ne, protože to by
způsobovalo boj, což je napětí = strast.
Tak
co utilitarismus? Ne, protože hodnotu má jen moje slast/strast, nikoliv
slast/strast obecně.
Co
teorie smlouvy? To snad ano, ale není jasné, zda je vlastně pravicová
(minimální stát) nebo spíše levicová (částečně Rawls). Také pro egoistu není
výhodné smlouvu dodržovat pořád: je zde nevýhodou to, že je nevypověditelná.
Utilitarismus
není moc podložený, protože není zřejmé, že slast či strast každého člověka má pro
mě hodnotu, je zřejmé jen to, že moje vlastní slast/strast má pro mě hodnotu. Je
sice zřejmé, že pro každého člověka má jeho vlastní slast/strast nutně
skutečnou hodnotu, ale vždy právě jen pro něj, nikoliv pro kohokoliv ostatního,
tedy utilitarismus není dobře založený.
UTILITARISMUS
A TEORIE PŘIROZENÉHO PRÁVA
Utilitarismus
je však ještě pořád lépe založený než teorie „přirozeného práva“, třeba teorie „přirozených
lidských práv a svobod“ nebo teorie „nedotknutelnosti/důstojnosti hodnoty
lidského života“. Odkud víme, že má lidský život hodnotu? Nevíme to.
Má
tedy hodnotu alespoň náš vlastní život? Jen tehdy, pokud v něm převažuje
hodnota nad antihodnotou, tedy má vlastní slast nad mojí vlastní strastí, což
se neděje: i u zdravého dospělého a poměrně optimistického člověka zřejmě převažuje
strast nad slastí v poměru 25:1.
MÁ
HODNOTU MŮJ VLASTNÍ ŽIVOT?
Má
hodnotu můj vlastní život? Jen tehdy, pokud v něm převažuje hodnota nad
antihodnotou, tedy má vlastní slast nad mojí vlastní strastí, což se neděje: i
u zdravého dospělého a poměrně optimistického člověka zřejmě převažuje strast
nad slastí v poměru 25:1.
EGOISTA
BY MĚL BÝT APOLITICKÝ
Pravděpodobně
správnou etickou teorií je etický individualistický egoistický hédonismus.
A
egoista by měl být apolitický.
Proč?
1)
Když půjdu volit, nic neovlivním – už matematicky
a statisticky je chození k volbám holým nesmyslem.
2)
Jeden člověk nemůže změnit politické směřování
země.
3)
Z jediných skutečných hodnot,
kterými je moje vlastní slast/strast, neplyne žádná politická teorie. Jedinou
politickou teorií je „Nevím“ nebo dokonce nezájem o politiku, lhostejnost o
věci politické a veřejné, tedy apolitičnost.
4)
Kdybych měl možnost ovlivnit volby, měl
bych volit pravici, kdybych byl bohatý a levici, kdybych byl chudý nebo byl
státním zaměstnancem, takto bych volil správně, protože podle svých vlastních
sobeckých zájmů. Ale i to je bezpředmětné: můj hlas nic neovlivní.
5)
Politika je emotivní téma, zbytečně
zesiluje iracionalitu a zejména zvedá v tobě napětí = strast, nemá cenu jí
tedy vůbec řešit, je to škodlivé.
6)
Dokonce i život v politické totalitě
komunismu Československa 60.-80. let (a vlastně
v každé, i tvrdší totalitě třeba padesátých let u nás) byl nejlepší pro
apolitické lidi, kteří neměli politický názor, neměli tedy potřebu ho ventilovat
a uvolněně si žili svůj vlastní sobecký život na zahrádkách, v činžácích,
panelácích, na chatkách apod., neměli tedy napětí z toho, že byla totalita.
7)
Když si uvědomíš, že většina politických
témat (migrace, ekologická krize, sucho, EU, Trump, Putin, pravice/levice,
Zeman, Babiš) se tě netýká a tvou slast/strast neovlivní, uvolníš se = to je
štěstí. A i když tě to ovlivní (což se však opravdu většinou nestane, i když
senzacechtiví novinářští pisálci se ti kvůli tomu, abys četl, sledoval a kupoval
jejich články a zprávy snaží vsugerovat, že ano), uvolni se i tak, protože
nemáš šanci to změnit. Ano, trochu bys to změnit mohl, ale tvé vynaložené úsilí
= snaha = napětí = strast za možné slabé uvolnění z toho, že bys toho
dosáhl, většinou nestojí (výsledného uvolnění by bylo většinou mnohem méně než napětí
plynoucí z namáhavého boje za jeho dosažení).
8)
Politika je věčný polemos, tedy boj,
napětí, svár – když ji sleduješ, často toto napětí kopíruje i tvá psychika, což
je strast (podobné je to i u sportu!!!). Je dobré sledovat politiku jen jako
hru strategie a diplomacie, geopolitickou hru vyrovnávání a boje mocenských sil
a globálních zájmových skupin, pak to může být zábavné, ale nesmíš se do toho
osobně angažovat, pak by ti to totiž pravděpodobně přineslo napětí = strast.
MÁME CHODIT K VOLBÁM?
Ne.
Když půjdu volit, nic neovlivním: matematicky
a statisticky je chození k volbám holým nesmyslem.
Čím menší je počet volitelů, tím má můj
hlas větší hodnotu. Takže nejmenší hodnotu má můj hlas ve volbách do
europarlamentu, ale i v komunálních volbách má můj hlas minimální hodnotu,
pořád je zde ještě volitelů hodně. Největší hodnotu má můj hlas ve volbách do
společenství bytových jednotek v našem domě: a i zde je jeho váha
relativně malá.
K volbám tedy nemá smysl chodit.
Zabít či nezabít člověka, jehož smrt
zvýší všem lidem na zemi štěstí málo, jemu vezme velké štěstí, ale celkové
kvantum štěstí se tím trochu zvýší? Dle utilitarismu zabít, je to však správně?
MÁ SVOBODA HODNOTU?
Nemá, sama o sobě je zcela bezcenná.
Svoboda má cenu jen tehdy, když zvyšuje
naše uvolnění a snižuje naše napětí = strast.
Někdy však naše uvolnění zvyšuje spíše
nesvoboda, otroctví, závislost, submisivita, podřízenost.
Vzpomeň na klášterní poslušnost mnichů,
která je uvolňuje, přivádí k slastné odevzdanosti a zbavuje napětí z rozhodování.
Vzpomeň také naopak na napětí plynoucí z přílišné
svobody, kdy se utápíme v chaosu různých možností a cítíme napětí z toho,
že si mezi nimi musíme nějak rozhodnout.
Dan Gilbert a jiní psychologové ukazují,
že mnoho možností s sebou přináší napětí = strast, zatímco život v jisté
totalitě přináší také četné uvolnění = slast.
Pořád se mi však zdá, že svoboda přináší
většinou víc uvolnění než nesvoboda, byť (viz výše) ne vždy.
NENÍ MOUDRÉ VSTOUPIT DO POLITIKY?
Ne.
Kdybys do ní vstoupil(a), tak je velmi malá šance, že bys něco změnil(a).
A za to napětí = strasti z námahy a boje by to nestálo.
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!