TOK DAT - VLASTNOSTI
Vědomí = množina/soubor minulých, přítomných a budoucích kválií.
Data = kvália = subjektivní prožitky, informace
Proč proud? Jde o dravou, chaotickou bystřinu, která však
obsahuje i řád a zákonitosti, a nejrozšířenější z nich je kontinuita,
návaznost.
Jaké jsou hlavní
vlastnosti proudu zkušenosti?
1)
ZMĚNA – všechna data trvají
velmi krátce, asi jen pětinu jedné vteřiny, a jsou ihned nahrazena daty jinými.
Změna/pomíjivost je univerzálním rysem všech dat v proudu zkušenosti/vědomí,
produkuje rozmanitost. Změnu obvykle označujeme za čas.
2)
UPOŘÁDANOST, ZÁKONITOST, ŘÁD
– řád je nedokonalý – máme dva druhy řádu:
2a) ŘÁD KONTINUITA –
následnost + pokračování + opakování, což je výskyt podobného nebo
opakovaný výskyt stejného, ale ne zcela, tedy i jistá DISKONTINUTA (což je již
zmíněná změna, přerušovanost, těkání, přeskoky)
2b) ŘÁD KORELACE
- jde o zákonitou korelaci, což je opakující se časová následnost dvou a více zrakových, sluchových a
tělesných dat - jde o speciální případ kontinuity, protože ta může vypadat i takto: "modrá, modrá, modrá, modrá,...", ale to není korelace, v korelaci jde o opakování alespoň dvou prvků (zelená, červená, zelená, červená,...).
3)
NEOSOBNOST - žádné kvále
není egem, není zde žádné ego.
Pozn. buddhisté mají podobné, ale chybí jim druhý bod, tedy
uspořádanost/řád, naopak chybně přidali strastiplnost, která není rysem všech
dat.
A co je to prostor? To je vlastnost pouze jedné třídy dat, a to
sice dat zrakových. Neexistuje prostor sluchový, hmatový, tělesný ani žádný
jiný než prostor zrakový.
Patří mezi univerzální rysy dat vlastnost, že jsou přítomné, že
se vyskytují vždy a jedině „nyní, právě teď“? Ne, „přítomnost“ je až
konstruktem získaným z konstruktu fyzikalistického času, nejde však o
skutečně vnímatelnou vlastnost. Díky paměti víme, že vždy nebylo to, co je
nyní, proto hovoříme o přítomnosti a minulosti.
Existují pouze tři třídy dat, nic jiného nevnímáme.
Jde o data zraková, sluchová a tělesná. Nejvíc heterogenní je
třída tělesných vjemů, jejíž cca polovina jsou neutrální tělesná data, další
cca polovina jsou negativní a pozitivní emoce, tedy strast a slast, které
jediné mají skutečnou hodnotu a význam ze všeho toho, co se v zkušenosti
odehrává, vyskytuje.
UNIVERZÁLNÍ VLASTNOSTI
ZRAKOVÝCH DAT
1)
Plochost, rovinatost
2)
Barevnost
3)
Jednota zrakové scény –
jedno „plátno“, rovina bez mezer, švů, trhlin - barevné skvrny vždy mají vlastnost
rozlehlosti, tedy toho, že spolu tvoří dohromady jednu rovinu, samy jsou
ploché, vytvářejí + zaujímají jistou plochu
4)
Ostrost nebo neostrost
přechodů mezi barevnými skvrnami – vidíme vlastně jenom barevné skvrny
s ostrými nebo neostrými přechody. Mnohé zdánlivě neostré přechody mezi barevnými skvrnami jsou nakonec redukovatelné na ostré přechody mezi barvami. Ale nejde to u plynulého tmavnutí nebo světlání nějaké barvy a jejího postupného přechodu na jinou barvu, kdy nejde přesně určit, kde jedna barva končí a druhá začíná.
5)
Můžeme vidět víc barev
najednou (to u ostatních kválií neplatí, tam vždy jen jedno kvále, buď
sluchové, nebo tělesné)
6)
Focus a fringe, tedy střed a
okraj zrakové scény (není jisté, zda fringe existuje, zda tzv. „fringe“ není
jenom rychlý mimoběžný vjem neostrých přechodů barevných skvrn, kdy
z fokusovaného předmětu na zlomek vteřiny odběhnu „vedle“ a hned se
k němu zase vrátím) – nevíme, zda focus může vidět jednu barvu, dvě barvy,
s jak komplexním okrajem těchto barevných skvrn apod. Možná fringe
neexistuje, a vše je jen rychle těkající focus. Ale pokud je i fringe, tak
někdy může být s fokusem a jindy může být jen focuis sám, samotné fringe
samozřejmě není nikdy. Je taky možné, že focus nemůže být nikdy bez fringe.
Tedy jsou možnosti:
6a) je jen focus
6b) je focus někdy sám a jindy může být s fringem
6c) focus je vždy s fringem – k tomu inklinuje JV
6d) je jenom fringe – toto jistě není pravda
Fringe asi je, ale není jisté, zda musí být vždy, a nemůže být
někdy jen focus sám, tedy možnost b). Nejpravděpodobnější je možnost c), druhá
nejpravděpodobnější možnost b).
7)
Vnímaní pohybu (není
přítomen vždy, ale často) – jediný pohyb, který vnímáme, je zrakový pohyb
(nevnímáme pohyb sluchový nebo tělesný, hmatový)…Ale je možné, že ani zrakový
pohyb nevnímáme, že jde spíše o sérii velmi rychle po sobě jdoucích statických
fotografií, kdy na každé je „pohybující se“ objekt oproti svému relativně
statickému okolí/pozadí nepatrně posunut (jako ve filmu), takže pohyb nevidíme,
jen na něj (správně) usuzujeme. Nebo když rychlý pohyb, tak vidíme statický
obrázek barev s neostrými přechody (rozmazaná ruka před očima, když jí
rychle hýbeme tam a zpět se jakoby rozostřeně nachází na více místech své dráhy
najednou).
UNIVERZÁLNÍ VLASTNOSTI
SLUCHOVÝCH DAT
1)
Mají vždy určitou hlasitost
2)
Mají vždy určitou výšku tónu
3)
Mají vždy určitou
kvalitu/jakost/“zabarvení“ tónu – jiný tón A na houslích a jiný na kytaře
UNIVERZÁLNÍ VLASTNOSTI
TĚLESNÝCH DAT
1)
Přiřazována vždy k jen
jednomu zrakovému/viditelnému tělu a lokalizována na něm či v něm, na jeho
různých místech či částech (což lze, protože zrakové tělo je prostorový objekt
jako každý jiný zrakový objekt, jde zde opět o kombinaci barevných skvrn
vytvářející určitou relativně stálou strukturu)
2)
Cca polovina neutrální
tělesná data, druhá cca polovina emoce, kde převažují negativní emoce nad
pozitivními emocemi (poměrem cca 25:1 ve prospěch strasti), zde se dostává ke
slovu třetí buddhistická charakteristika existence, tedy strastiplnost
Mohu zároveň vnímat data
z různých tříd, tedy např. zraková data a současně sluchová data (třeba
při letu ptáka) nebo zraková data a tělesná data (vidím les a současně cítím
tělesný tlak na hýždích, protože sedím)?
Pokud se na něco soustředím
(focus), tak ne, jedině že bych to vnímal na okraji/periférii vědomí (fringe) při
panoramatické pozornosti, která má méně intenzivní focus. Myslím, že ani
v tomto případě to však není možné, protože fringe je pravděpodobně jen u
zrakových dat mezi sebou, nikoliv u jiných dat nebo u zrakových dat
s jinými daty.
Co je přesněji panoramatická
pozornost? Panoramatická pozornost je dána poměrem focus:fringe, kdy u focus
pozornosti převažuje focus, u panoramatické pozornosti je i dost fringe, ale
nikdy to nemůže být jenom fringe, vždy tam trochu focus pozornosti/zaměřenosti
je.
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!