JAKÉ JSOU ZDROJE NAPĚTÍ? ZEJMÉNA V DISPOZIČNÍM
PŘESVĚDČENÍ
Přesvědčení = často (ne vždy) je to věta
či soubor vět, někdy ale i jen zraková představa…toto něco považujeme za
platné, pravdivé (v případě vět), věříme tomu, důvěřujeme tomu, spoléháme se na
to, nezpochybňujeme to…jaksi automaticky to považujeme za „hotovou věc“, za
pravdu…
„dispoziční přesvědčení“ je pojem přesnější než postoj...
„subjektivní postoj“ je dispozičním přesvědčením spolu s emocemi,
které se u něj objevují....
Postoj je subjektivní, protože jiné individuum může k dané situaci/okolnosti
zaujmout postoj jiný nebo zcela opačný
dispoziční = téměř nikdy není verbalizované, ale někdy v minulosti
bylo a někdy asi ještě bude...
dispoziční přesvědčení alespoň jednou v minulosti bylo
verbalizováno (nějak, třeba vágně) nebo nebylo verbalizováno nikdy, ale někdy
se ve vědomí objevilo jako třeba graf, tabulka, diagram, schéma, náčrtek funkce,
fantazijní zrakový obraz/představa
Napětí – vyvolává ho často jen jeden problém,
někdy se jeho zdroj hůř pozná
Napětí často má zdroj v dispozičních
přesvědčeních – tedy máme jeho zdroje přítomné jen dispozičně
V jaké formě jsou dispoziční
přesvědčení přítomná?
Často jenom jako negativní citoslovce,
nebo jen jako záškuby, zaškubnutí, trhnutí/cuknutí zastupující citoslovce,
zastupující uvědomění problému
1)
Nejčastější jen napětí
2)
Pak škubnutí (jde o škubnutí, protože
jen o krátké „vlnky“ trhnutí, napětí, cuknutí často svalů hlavy zastupující
uvědomění: jakési „aha-momenty“, „aha-záškuby“ bez obsahu
3)
Pak citoslovce
4)
Pak hesla, až pak věty vyjadřující
dispoziční přesvědčení
Proč je většina přesvědčení přítomná jen
dispozičně?
Mozek si totiž nemusí stále dokola
přehrávat ve vědomí informaci/obsah přesvědčení, stačí mu, když v něm kdysi
ve vědomí tato informace už zazněla, a nyní ji má uskladněnou v sobě „dispozičně“
nebo dokonce tato informace ve vědomí ani nikdy nezazněla, ale jaksi vágně a na
více místech, tedy třeba nespojeně, v něm existuje.
Činí-li přesvědčení, nejčastěji pak
dispoziční přesvědčení, až 95% zdrojů naší každodenní strasti, je to opravdu
hodně. Každou minutou se nějaké objeví zcela jistě. Náš negativní postoj
ovlivňuje skoro vše – a je dán naším lpěním a odmítáním, naší žádostí a averzí.
PLATÓNOVO ZŘENÍ IDEJÍ A NAŠE SOUSTŘEDĚNÍ
Když se soustředíš, často zaostřuješ
oči, díváš se napjatým soustředěným pohledem někam do dály.
Soustředění se zřejmě vyvinulo z napjatého
vyhlížení predátora, kořisti, blížícího se nepřátelského kmene. Nyní
zaostřujeme oči, i když si snažíme jenom na něco vzpomenout nebo něco vymyslet.
Přitom dále napínáme svaly kolem očí, ale i jiné svaly hlavy. Proč napínáme i
jiné svaly hlavy? Zřejmě aby byla hlava fixovaná v statické pozici, a
kapacita mozku se nevyčerpávala v prohlížení si okolí (oči však zavřené
nejsou, aby byla spatřena případná náhlá vnější hrozba).
Také Platón říká, že zřeme „vnitřním
zrakem“ ideje v „třetí říši“ idejí, že je tam můžeme vidět.
Nakonec slovo „idea“ (idea, eidos)
znamenalo původně vzhled, podobu, vidinu, vid, zrakově vnímatelný tvar/formu/podobu/vzhled.
Je odvozeno z řeckého slovesa idein nebo eidon, což znamená právě vidět.
Platón používal toto slovo pro obecný pojem, koncept, myšlenku.
Když se soustředíme, zaostřujeme oči,
jako bychom opravu namáhavě „četli“ či „zřeli“/viděli v neviditelném světě
abstraktních entit nějaké ideje. Jde samozřejmě jen o vnější zdání vzniklé
pravděpodobně evolučně z toho, že jsme se nejdříve soustředili opravdu
tak, že jsme soustředěně na obzoru vyhlíželi predátora/kořist/nepřítele.
CO VIDÍME?
Za prvé vidíme detaily barevných ploch i
před jejich uvědomením ve formě často záškubů, krátké vlny, krátkého napětí
svalů hlavy často.
Za druhé se barevné detaily vytvoří/vykreslí
jindy až při pozornějším pohledu.
Minimální barevna entity musí existovat,
protože je omezená horní hranice kolik plošek vidíme, jsme schopni rozlišit.
Snáze zjistíme, kolik barev jsme schopni
rozlišit, než kolik vidíme momentálně barevných plošek a kolik jich můžeme
vidět maximálně. To se liší: některé výjevy jsou rozmanitější.
Jaký tvar má minimální barevná plocha?
Jde o kruh, kolečko.
Nejmenší je barevná tečka, puntík, bod.
Proč by to nemohl být barevný čtverec?
Čtverce dobré v televizi, dobře k sobě přilehají.
Ale čtverec ve zraku není minimální
entitou, je to složitější tvar: potřebuje alespoň čtyři rozlišitelní body atd.
Nejjednodušší je kruh, proto nejmenší
barevná skvrna, kterou jsme schopni vidět, má tvar velmi malé barevné tečky.
NIKDY NEVNÍMÁME POHYB
1)
Hýbej před očima velmi rychle rukou tam
a zpět – uvidíš statickou fotografii rozmazaných barev (neostrých přechodů
barev). Když nevidíme pohyb zde, je nepravděpodobné, že ho vidíme jinde, mozek
totiž užívá pro rozpoznání určitého aspektu reality spíše jen jeden mechanismus
než dva odlišné. Jde spíše
o sérii velmi rychle po sobě jdoucích statických fotografií, kdy na každé je
„pohybující se“ objekt oproti svému relativně statickému okolí/pozadí nepatrně
posunut (jako ve filmu), takže pohyb nevidíme, jen na něj (správně) usuzujeme.
2)
Nevnímáme méně než pětinu jedné
fyzikální vteřiny, tedy pětina vteřiny je náš minimální prožitek/vjem, musíme tedy
vše vnímat jako statické.
3)
I buddhisté vnímají pouze rozsekaný,
diskontinuální pohyb např. přední břišní stěny při nádechu.
ZMĚN SVÉ PROSTŘEDÍ, NIKOLIV SVŮJ POSTOJ
A MYŠLENÍ!!!
JEŠTĚ K HÉDONISTICKÉMU DENÍKU
Zachycovaní nálad a jejich příčin.
Nálada trvá delší dobu, nejvýznamnější
ty, které přetrvávají déle.
Co je příčinou nálad?
O něco důležitější jsou činnosti než
postoje!!!
Postoje jako plášť ve větru, hodně se
mění.
Při zlepšení nálady najednou se zlepší i
postoj a myslíme si mylně, že zlepšení pomohl právě postoj, ale spíš ne, spíš
činnost, konkrétnější vnější podnět, např. dobrá zpráva, a změna postoje je důsledkem
zlepšení, nikoliv jeho příčinou!
Zlepšení nálady je uvolněním.
Postoj není nevýznamný, jen méně
významný.
Víc nálady ovlivní externí věci, vnější
prostředí.
Anthony de Mello si to ovlivnil postojem,
jemu se podařilo zlepšit svou míru štěstí obtížnějším prostředkem, tedy změnou
postoje.
Postojem je to těžší.
Pro filozofy je změna postoje ještě
těžší, protože víc zpochybňujeme, víc lpíme na rozdíl od Duška na pravdě, méně
budeme souhlasit a slepě věřit…
Moc to zpochybňujeme, máme tomu jen
slepě věřit, což často nedokážeme.
Dosti jsme strojem na externí podněty,
ale nejen.
Plus si můžeme externí
podněty/prostředí/okolnosti/situace plánovaním dlouhodobě výhodně a stabilně
přizpůsobit.
Cíle a prostředky – za prvé je třeba
stanovit si cíl/cíle, potom zjistit, který prostředek lepší než ostatní (plus
jak přesně je mocný).
K redukci strasti je mocnější vliv
prostředí než postoj.
Víc tedy dělá externí než interní.
„Spásonosná role“ změny postoje je v New
Age značně přeceňována. Proč? Protože změnit náš postoj je velmi obtížné,
skládá se totiž z velkého množství silně zakořeněných a zautomatizovaných
dispozičních přesvědčení.
Lepší než se snažit změnit si své
myšlení je naplánovat a uskutečnit si příjemné prostředí k životu, pohodovou
práci, stabilní a širší okruh přátel.
Nakonec mají konvenční lidé se svým
důrazem na toto docela pravdu.
MÁME EGO? NESOUVISLOST NAŠICH ROZHODNUTÍ
Rozhodnutí a jeho konzistence a
kontinuita: malá kontinuita a konzistence našich přesvědčení nasvědčuje tomu,
že spíš nemáme ego.
PRVNÍ DĚTSKÉ EMOCE
Dítě má odmalička hněv. Dítě se velmi
brzy vzteká, zlobí, zuří.
Má i strach? Nevím, každopádně první
zdroje strasti má v okolí břicha, souvisí s obtížným trávením, „větry“,
snad zácpou…
A smutek?
Radost dítě také má, směje se, ale spíše
krátce a ojediněle.
I když, ony ty emoce se liší jen
uvolněním a napětím.
Další odlišnost dána jen rozdílnou
mimikou a odlišnými příčinami, které je způsobují.
Psychologické pojmy jsou zmatené a často
jde jen o neurčité metafory, třeba pojmy jako primární já, vnitřní kritik jsou
velmi neurčité, až neodkazují téměř k ničemu.
ZÁSADNÍ ŽIVOTNÍ PRAVIDLA – VERZE ZÁŘÍ
2016
1) Kdykoliv můžeš, uvolňuj se a
nezapomínej uvolnit i svaly hlavy. Všímej si, kde cítíš napětí a uvolňuj je co
nejčastěji můžeš.
2) Při vtíravé špatné náladě jdi ven,
změň prostředí, metodou "pokusu a omylu" měň činnosti.
3) Nespěchej, dělej věci pomalu. Spěch a
stres jsou napětím, pohoda je uvolněním.
4) Když tě přepadnou myšlenkové
starosti, jen pořádně uvolňuj svaly hlavy!
5) Obtěžující povinnost udělej co
nejrychleji a pokud možno hned, ať máš od ní pokoj!
6) Komunikuj s druhými uvolněně, bez
velkého úsilí, snahy, soustředění, spíše spontánně, volně, lehce, s uvolněnými
i svaly hlavy, s uvolněným a spíše rozostřeným pohledem očí.
7) Neber svět, sebe a věci vážně, ale
spíše jako hru...de Mello říká: budete šťastní i bez toho, na čem lpíte. Štěstí je náš přirozený stav poté, kdy zmizí
naše chtění.
8) Práce a povinnosti jsou napětím.
9) Když něco považuješ za smysluplné,
hned to vyvolává méně napětí.
10) Když ráno uděláš něco smysluplného,
více si užiješ odpočinek po zbytek dne.
11) Soustředění na určitý životní
program činí mnoho negativních postojů, které by jinak vyvolávaly strast,
irelevantními a odvádí od nich pozornost a přesměrovává ji k něčemu stabilnímu,
pevnému (k tvému životnímu programu).
čti časopis PSYCHOLOGIE DNES, jediné z periodik,
které se věnuje tomu, co děláš (pomineme-li časopis MOJE PSYCHOLOGIE, který je
plný reklam a spíše povrchních článků, i když i tam se najde občas nějaká
perla)
Jak argumentovat proti
domněnce, že pohyb nevidím u rychlých pohybů ruky, protože tam to mozek nemůže
stihnout, ale u pomalých ano? Kde je ten argument? Třeba jiní živočichové
(třeba moucha) stihnou vnímat rychlejší pohyby než my?
- když má někdo silný motivační systém něčeho dosáhnout, musí ho v zájmu vlastní slasti poněkud "nakrmit", ale i kvůli vlastní slasti umravňovat
- když má někdo silný motivační systém něčeho dosáhnout, musí ho v zájmu vlastní slasti poněkud "nakrmit", ale i kvůli vlastní slasti umravňovat
ono to jde vyvolat ta deprese nejen zadržováním dechu po výdechu, ale také zadržováním dechu při nádechu
psal jsem:
Depresi lze nejlíp simulovat, když se člověk nadechne hodně, zadržuje dech, a na pruduskach ho to pak bolí, bolí bodave, pichave
proč se zakrývají genitálie u všech domorodců?
a) hygiena
b) ženy se chrání před příliš snadným sex. přístupem
c) obřízka u mužů s hygienou
- proč muži zakrývají? a) hygiena b) sociální kontrola sexu, aby v kmeni sex nebyl úplně nezřízený
proč se zakrývají genitálie u všech domorodců?
a) hygiena
b) ženy se chrání před příliš snadným sex. přístupem
c) obřízka u mužů s hygienou
- proč muži zakrývají? a) hygiena b) sociální kontrola sexu, aby v kmeni sex nebyl úplně nezřízený
jak je to s tím smíchem?
jde o rytmické pohyby bránice - dýcháme pravidelně pořád během toho?
asi ne, postupně to rytmicky vydechujeme a až jednou za čas se zas nadechneme, jestli se nepletu
tak sme to říkali?
asi jo, přerušíme rytmické vydechování, a rychle se prudce nadechneme a pak pokračujeme ve smíchu dále
schody - jako bychom v uvozovkách "padali ze schodů" tím dechem, vždy se to zasekne a pak další výdech a další a další
HEZKÉ PÍSNĚ dle JV (nejlepší tím, že v něčem rezonoval jejich obsah s filozofií Jana Votavy)
LOUTKOVÁ REALITA - NEBER ŽIVOT VÁŽNĚ, BER ŽIVOT JAKO HRU
ANI K STÁRU - SKEPTICKÉ TÉMA (POSTOJ "NEVÍM")
ŠAŠKOVÉ POČMÁRANÍ - SKEPTICKÉ TÉMA (POSTOJ "NEVÍM")
ČÍM TO JE (NO NAME) - SKEPTICKÉ TÉMA (POSTOJ "NEVÍM")
NIKDO TO NEOCENIL (ZÁVIŠ) - NĚCO MEZI POKOROU A POZNÁNÍM TOHO, ŽE ČLOVĚK NENÍ TAKOVÝ KING JAK BY MU TO JEHO OPTIMISTICKÝ BIAS (KRESLENÍ) CHTĚL ŘÍKAT
PSÍ VOJÁCI: SAMOZŘEJMĚ - ARBITRARITA (LIBOVŮLE) - FILOZOFICKÁ SLOŽITOST NACHÁZENÍ TOHO SPRÁVNÉHO JEDNÁNÍ (podle JV není relativismus, ale je složité vybrat to správné, protože to velmi jednoduše může mít opačná efekt a velmi těžko se odhaduje, co nakonec je to nejlepší, nejlepší jednání - i kdybys nakrásně věděl cíl života, je nejasnost v prostředcích a často se stává, že člověk těžko vybere prostředky k němu a někdy se stává, že si díky nim ještě pohorší a cíl ještě obtížněji dosahuje)
ŠANCE - DANIEL LANDA - PASCALOVA SÁZKA (možná přijde po životě ráj, kde ti teplou deku daj...možná nic není, co to změní, obávám se, že nic, všechno - každá věc- má svůj rub a líc)
NÁVŠTĚVA - PŮVODNÍ BUREŠ, NA ALBU "GHOST DO DOMU" - NÁBOŽENSKÝ, MÍRNĚ PARAPSYCHOLOGICKÝ NÁDECH, I SKEPSE (POSTOJ "NEVÍME"), IDEÁL PŘÁTELSKÉHO NALADĚNÍ K LIDEM
PRAVDA - KABÁT - SKEPTICKÉ TÉMA (POSTOJ "NEVÍM")
NEJLEPŠÍ FILMY dle Jana Votavy
PÁN PRSTENŮ - idealismus, dobra, boj za dobro (dříve)
ŽÁNRY DLE HEDONISMU
ROCK - hedonicky ne úplně výhodné, může dávat i euforický drive, ale i napětí z tvrdé hudby, jisté násilnosti - ale tvrdá hudba může být jako hořká chuť: bezprostřední napětí, ale pak může převážit uvolnění
POP - ideál, nejvíc uvolňuje
i FOLK hodně uvolňující klidná hudba, pokud ovšem nemá depresivní ideologii jako Nohavica
POP - ideál, nejvíc uvolňuje
i FOLK hodně uvolňující klidná hudba, pokud ovšem nemá depresivní ideologii jako Nohavica
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!