Pojednám
primárně koncepci M. Hausera, ale občas se budu věnovat i o Žižkovi
a Badiouovi, protože na některé jejich myšlenky navazuje. Hauser
chce překonat pluralitu pozic v postmoderně, hledá nový
univerzalismus, obohacený "anti-tezí" postmoderny.
Zajímavý je zde Žižek a Badiou: chtějí v partikulárním najít rys univerzálního, tendenci k univerzálnímu: tedy sloučit univerzální s individuálním pode rovnice: individuální = univerzální.
Není
to nesmysl? Je to zajímavý pokus.
Postmoderna zapírá svůj univerzalismus tolerance a společně sdílených hodnot, bez kterého není možné nenásilné soužití partikularit. Habermas nutnost univerzalismu přiznává, v tom je jeho teorie zřejmě upřímná a jasná.
Badiou, Hauser a Žižek požadují univerzalismus, ale přitom nevěří v objektivní platnost standardů dobra a zla. Hauser požaduje univerzální subjekt. Badiou schvaluje jakoukoliv Událost, která přináší Čin, tedy vznik nového, svobodu rodícího se Subjektu. Podobně i Ranciére: okrajová partikularita (zprvu malá skupina např. dělníků) se v revoluci stane hybatelem, partikulární se stává univerzálním: vznikne nový řád, nové uspořádání společnosti.
Je tedy požadován vznik nového, svoboda, pohyb vpřed: jenže co když je staré lepší nebo nové příliš nebezpečné? A co když je tu více partikularit, které chtějí prosadit svoji svobodu a svoji Událost? Kdo mezi nimi rozhodne? Všechny přináší něco nového, rozličné nové typy Subjektů a jejich svobod. Nejde tu nakonec o obhajobu imperialistické univerzalizace partikulárních hodnot, jejichž jediným přínosem je to, že přináší něco nového, pohyb, svobodu? A je to svoboda, když se musím "chytit" revolučního proudu, a tak jen přejít z otročení starému řádu do otročení řádu novému? Neutiskují se tímto jiné partikularity?
Není k tomuto všemu třeba upřímně s Habermasem postulovat, že nějaké hodnoty Hauser považuje za univerzální? Snad svobodu, štěstí či důstojnost pro co největší počet lidí apod.?
Dále, Hauser se upřímně přiznává k tomu, že univerzalita vychází z nějaké singularity. Ale je to pak univerzalita? Jak si to představit? Jsou dvě možnosti:
A) singularita je nositelem objektivně univerzálního: v tomto případě však Hauser věří v objektivitu jistých hodnot, které tedy platí univerzálně. To je však pozice neoriginální, hlásí se k ní už moderna i Habermas.
B) singularita své singulární prosadí jako univerzální a tím potlačí jiné singulární. To je ale násilí, útisk jinakosti.
Badiou explicitně říká, že nevěří na objektivní univerzální hodnoty, pak mu ale nezbývá jiná možnost, než možnost B. Jistě, Badiou říká, že stanovovat hodnoty má smysl jen zevnitř sociohistorické situace (nebo lépe tehdy, když v jejích prázdných místech vznikne místo pro Událost). Pak jsou hodnoty ale jen něco parciálního.
--
Myslím, že celé schéma je takovéto:
A) mravní univerzalismus, který nedokáže údajnou univerzálnost svých hodnot dokázat
B) mravní relativismus, který neodkáže ospravedlnit, proč jsou jeho hodnoty (a boj za ně) lepší než jiné (a proč za ně tedy bojovat)
Domnívám se, že se Hauser pokouší o nějakou možnost C, v tom je jeho myšlení skutečně zajímavé, jenže nerozumím tomu, co by touto možností C mohlo být. Chápu, že by to měla být jakási kombinace možností A a B, navíc hegelovské Aufhebung, kdy singulární se začne v Revoluci univerzalizovat. Lze však namítnout, že situací, kdy si singulární podmaňuje čím dál víc lidí, ještě singulární nezískává univerzální platnost: singulární vyhrává jen díky násilí, převaze, síle.
Snad je v pozadí toto: víme, že jsme jen singularitou, ale prostě svobodu, rovnost a emancipaci chceme (voluntarismus, svobodný Čin), JAKOBY byli univerzální (i když nejsou), a budeme bojovat, takže se univerzálními stanou. Jenomže nestanou: nebo snad revoluční praxe je kritériem pravdy?
Lze si možná oprávněně myslet, že Hauser nakonec zastává možnost A a je tak blíže modernisticko-osvícenskému Habermasovi (a ostatně i Marxovi), než by chtěl: myslím, že je přesvědčen, že nějaké hodnoty (svoboda, rovnost) platí (či by měly platit) univerzálně. Ale možná se pletu: jistě Hauser chce Aufhebung A skrze jeho jinobytí v negaci B do vyšší pozice C. Jenomže jak by k tomu mělo dojít? Jak C vypadá?
Dále: otázkou je samozřejmě také to, zda je postmoderna negací moderny: může být také jejím rozvinutím nebo něčím úplně jiným (nikoliv negací).
Ptám se, zda Hauserova možná C je vlastně A: ideje jsou objektivně platné, jsou totiž v realitě, stačí je jen formulovat, uskutečnit, "dotáhnout do konce"? Je nepodložené, že v realitě je např. materialistická idea rovnosti lidí, možná je v ní spíše materialistická idea nerovnosti lidí, čemuž nasvědčuje:
a) prokazatelná nerovnost v genomu individuí: mnozí jsou nezměnitelně díky genům chytřejší, pilnější, fyzicky zdatnější, zdravější...
b) prokazatelná sociální/třídní nerovnost a hierarchie v rámci většiny kultur a etnik
---
Paradoxní tezi "partikulární = univerzální" zastává vlastně každý, kdo něco prohlašuje za pravdivé: vždy mluví z údajné objektivní meta-pozice, v níž nepřihlíží k existenci opačných názorů, to se bohužel týká (a musí týkat) i tohoto mého příspěvku. Jak z této složité situace ven? Mohu být univerzálním subjektem a tak dosáhnout objektivity?
Neměli bychom spíše odstranit samotný pojem (zřejmě nemožné) objektivity, "režim řeči", který nám vnucuje diskurz pravdy a nepravdy? Jsou vůbec vlastnosti "být pravdivý/být nepravdivý" adekvátním popisem jakékoliv teorie či systému, natožpak světonázoru či osobního postoje?
---
Lze
se ptát M. Hausera:
Proč
následovat jeho univerzalismus, je-li vlastně jen singularitou?
Není-li
singularitou, ale jen z ní vychází, jak se tato
singularita/partikularita proměnila v univerzální?
Zdá
se, jakoby Hauser i Žižek mluvili o tom, že partikulární
narůstá, pozvolna nebo spíše skokově (Událost, Čin, Revoluce)
získává vliv, až vytvoří univerzální světový řád. Je to
však univerzálně eticky dobrý řád? Co je kritériem jeho
pravdivosti? Revoluční praxe, pragmatická účinnost, jeho síla
vnutit se všem, všechny si podmanit? Nebo je to tak, že ho budou
všichni dobrovolně chtít? Zatím tomu tak však není: existuje
mnoho alternativ. A i kdyby ho všichni chtěli, stále ještě
nevíme, zda by ho také chtít měli (z "je" neplyne "má
být").
Nebo
je třeba omezenou novověkou hru na etiku onoho "má být"
opustit a vystačit si s pragmatickou účinností: s tím,
co požaduje lidská přirozenost, je-li nějaká a je-li
skutečně univerzální?
Hauser
by patrně nehovořil o univerzální biologické přirozenosti, ale
spíše o sociálně vzniklé, konsensuální přirozenosti, vzniklé
Činem Události Revoluce skrze Subjekt, který je sice partikulární,
ale je nositelem univerzálních tendencí, které se skrze něho
realizují. Revolucí vzniklý nový sociální řád utvoří
vše-lidskou univerzální přirozenost.
Hauser se však také
věnuje tělu: tělo a jeho potřeby jsou také jedním z bodů,
který všechny lidi podle něj spojují. Tedy v jeho koncepci
zčásti přežívá koncept univerzální biologické lidské
přirozenosti.
Musím
se však znovu ptát: není Hauserův univerzalismus jen zamaskovaným
osvícensko-modernistickým
Habermasovým, a zejména
Marxovým humanismem
(vzpomeňme zejména mladého Marxe)? Hauser
poučen postmodernou ví, že humanismus je jen partikularistickým
projektem, přesto však spolu s
Habermasem chce jeho
univerzalizaci: je to oprávněné? Nebo se pod nálepkou
"univerzality" skrývá útisk
jiných partikularit
touto partikularitou?
Bez
útisku to totiž nejde: budeme-li s postmodernou hájit toleranci,
nebude možné svrhnout nebo
radikálně restrukturalizovat kapitalistický řád,
o což zřejmě Žižek i Hauser implicitně usilují. Chce to tedy
jiné pojetí univerzality, jenomže jaké?
Jak
univerzalismus prosadit a současně nečinit násilí těm, kteří
s ním
nesouhlasí? Ukázat jim, že se mýlí, a pak se pro
něj svobodně rozhodnou? Kde je kritérium omylu?
Korespondence
s realitou, revoluční praxe, pragmatická praxe, účinnost a síla
nového světového řádu:
všechna tato kritéria lze zpochybnit
jako pouze partikulární.
Kde tedy leží údajná univerzálnost partikulárního? V realitě, v materiální realitě zřejmě, jde o materiální ideje,
Kde tedy leží údajná univerzálnost partikulárního? V realitě, v materiální realitě zřejmě, jde o materiální ideje,
řekl by
Hauser. Nejde pak však o obyčejný modernistický
univerzalismus? Tedy Habermas, nikoliv
třetí/nová cesta?
Nebo je to "slabý univerzalismus"? Prosazuje jisté hodnoty, ale ví, že se možná mýlí? Věří, že dělá dobrou
věc, ale
riskuje možnost radikálního omylu? Má však slabý
univerzalismus právo radikálně měnit společnost,
když si není
jist vlastní platností? Pokud
by však společnost měnil jen opatrně, nic podstatného nezmění
a
hlavně, jak by asi Hauser řekl, společnost je v tak špatném
stavu, že malá opatření nestačí.
Potom je tedy zřejmě třeba riskovat a dělat velké kroky, jakoby moje hodnoty byly univerzální, s vědomím,
že se možná mýlím
- ale zkrátka nemůžu jinak. A to je snad to, co M. Hauser nabízí.
Měli bychom ho
následovat? O tom musí každý rozhodnout sám: jde
totiž o univerzalismus "slabý", vědomý si díky
postmoderně toho, že stojí na partikulární pozici, není to tedy
univerzalismus modernisticky silný.
Postmoderna si správně všimla, že naše postoje jsou jen partikulární, ale podle Hausera z toho
zřejmě mylně odvodila, že by se nemělo nic
radikálního dělat. Naopak, řekl by Hauser: radikální Činy jsou
když víme málo. Jen skeptická pozice alibisticky
vyčkává, když je stanovisko nedostatečně podložené, což
znemožňuje každou změnu. A v tomto se dle mého soudu M. Hauser
myšlenkově propojuje s
americkým pragmatismem,
který prosazuje jednání, ačkoliv to nikdy nemůže být plně
zabezpečeno naprosto
objektivními argumenty.
Není totiž dokázané, že pokud můj světonázor není plně ospravedlněn, neměl bych dělat nic - anebo skoro
nic.
Plně ospravedlněn totiž není žádný světonázor,
svět je však (možná) v krizi. Musíme se odvážit Činu i
bez
pevného zázemí poznání.
Dále je nutné být skeptický i k postmodernistické skepsi: není jisté, že nikdo nemá objektivní pravdu, že vše
jsou jen partikularity.
Údajná pravda postmoderny je přece sama jen relativní, a to i
podle postmoderny
samotné. Jde o univerzalismus slabý co do teorie
(vím, že se mohu mýlit), nikoliv však co do praxe (situace
je
vážná, budu se tedy přesto snažit učinit vše, abych své
stanovisko prosadil). Skeptik
vždy může přijít a
říci, že dané hodnoty nejsou dobře
podložené. Jenomže podle Hausera čas pokročil, situace je vážná,
a
žádné stanovisko nepřekročí stín své vlastní
partikularity.
A ještě jeden bod spojuje Hausera s americkým pragmatismem: hodnoty nevznikají při teoretizování, ale
A ještě jeden bod spojuje Hausera s americkým pragmatismem: hodnoty nevznikají při teoretizování, ale
postupně jsou tvořeny
lidským jednáním. To, zda platí, nám žádná diskuze neukáže,
protože jejich platnost
musí být teprve uskutečněna Činem.
Hodnoty musí být teprve vytvořeny, a pouhá teorie je vytvořit
nedokáže.Je zde nebezpečí radikálního omylu: to s sebou však
nese každá lidská snaha.
Tedy: neměli bychom s kultem hodnoty pravdy, kterou nelze najít, opustit i kult objektivních univerzálních
hodnot a objektivního
dobra a přemýšlet
spíše nad tím, jak konkrétní věci zlepšit? Univerzální
etika
je nemožná, musí tedy stačit to, co se jako univerzální
jeví nám. A začít to konečně
vytvářet.
Jde tedy o jiné pojetí univerzality, které je teoreticky skromnější, prakticky však stejně důsledné, jako byla
Také je možné, že by Hauser s touto formulací jeho stanoviska nesouhlasil.
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!