představa autonomie je spojená s individulismem, chápání vlastní etnické a jiné identity jako nahodilé, jako něčeho, čeho se lze zbavit: proto Žižek k autonomii subjektu požaduje právě vymanění se z předešlých identit
proto je otázka svobody individua pro nás tak podstatná, v jiných kolektivističtějších kulturách jistě tato otázka lidi tolik nepálí
proces vymezování, odcizování: společný pro svobodu individua i kritické myšlení
myslitel jakožto nejvíc odcizený individualista, myšlení ho odtrhává z přirozeného světa a jeho přirozených vazeb, nutí ho se vykořenit: vykořenění je podmínkou toho, aby dělal svou práci
a věda takto vykořeňuje postupně všechny
dává jim tím více svobody? činí je svobodnější OD jejich předešlých identit, ale K čemu? mohou si pak vybrat? nebo se jen založí nová komunita "vědecky vzdělaných", kteří jsou jen determinovaní jinými strukturami?
dokud se člověk nechápal jako individuum, otázka svobody ho pořádně ani nenapadla
dnes nás zase nenapadá uvažovat o možné svobodě a nesvobodě a typech svobody různých komunit a kolektivit, států a národů!
dává nám proces individualizačního vykořeňování více svobody? odsekávají se jisté determinanty, s přijetím vědeckého stylu myšlení však přicházejí jiné: je jimi právě onen vědecký styl myšlení
přesto si myslíme, že jsme svobodnější: máme však pravdu?
myslím, že naše myšlení má jistě větší moc, zkoumá víc možností, takže trochu ano..ale jde o větší kauzální moc myšlení, nikoliv o jeho skutečnou svobodu
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!