neděle 29. prosince 2013

POLEMIKA: Pavel Barša: Posthegemonický intelektuál

text je k dispozici zde:

http://www.centrum-cesta.cz/prectete-si/media-o-ceste-2/97-pavel-barsa-posthegemonicky-intelektual

cituji z textu v uvozovkách, své poznámky vždy uvozuji zkratkou "AD"

"...je třeba odmítnout absolutizovaný protiklad, o nějž se opírají. Jako by veřejný intelektuál 

zastupoval univerzální hodnoty proti partikulárním zájmům, ideály proti realitě, spravedlnost

proti moci. "


AD: VÝBORNÝ argument proti Badiouovi a Žižkovi, kteří si myslí, že individuum-subjekt je 

nositelem univerzálního. Není. Žádné absolutní univerzálno navíc pravděpodobně neexistuje! 

Badiou a Žižek zde skutečně uvažují dichotomicky ve smyslu  "univerzální vs. partikulární".

------------------

"Její moc (AD: moc kultury) je tím větší, čím účinněji je schopna zapírat samu sebe 

jako partikulární interpretaci světa a představovat se jako vtělení univerzální pravdy o něm. "


AD: moje řeč :-) Ale zase lze ještě dodat: třeba nějaký směr JE skutečně vtělením univerzální 

pravdy o světě...ani toto nelze relativisticky zamítat!

----------------

"Jak ukázal Roland Barthes, lidé jsou podrobeni danému znakovému systému tím více, čím více

 ztrácejí z očí jeho podmíněnost a kontingenci a považují ho za nestranné zrcadlo, díky němuž 

bezprostředně zří nepodmíněný a nutný řád - čím více tedy zapomínají na to, že je 

historickou konstrukcí, a nikoliv odrazem věčnépřirozenosti.   "



AD: ano, ale i historický perspektivismus stojí nenápadně na mnoha bodech, které považuje za

 "nestranné zrcadlo, díky němuž bezprostředně zří nepodmíněný a nutný řád"! Např. na logice,

 přesvědčení, že vše je ryze nahodilým produktem slepé síly dějin!

------------------------

"Do revolučního intelektuála se sekularizovala figura biblického proroka, jenž má napojení na 

úradek Boha či dějin. Takových aspirací je druhý typ intelektuála prost - nechce dovádět lidstvo,

 třídu, národ, rasu či nějakou menšinu ke spáse, ale zajistit spokojený život sobě a své rodině a

 realizovat se ve své profesi. Tradičnímu intelektuálovi stačí, dávají-li stávající politický řád a 

jeho hegemonická kultura prostor pro realizaci jeho životního způsobu a zájmů: do boje za jejich

 proměnu se pouští pouze tehdy, jakmile začnou tento životní způsob a zájmy ohrožovat."


AD: zdá se, jakoby mezi intelektuály bylo málo tradičních intelektuálů: kdyby jich bylo více, 

možná by nám všem bylo lépe. Jenomže touha prosadit své ego žene samozřejmě všechny k

 typu revolučního intelektuála: jen tam plně zazáří jejich ostrovtip!

-----------------------------

"To, že se revoluční intelektuálové tak lehce dokážou proměnit v apologety nové moci neplyne 

prvotně z toho, že jsou obtíženi až příliš lidskými slabostmi jako je marnivost a touha po moci. 

Hlubším a podstatnějším důvodem je, že jsou natolik zaujati prosazováním své morálně-

politické pozice, že zapomínají na její historicko-kulturní podmíněnost a relativitu – tedy na to, 

že není jedinou pravdou, ale jednou z mnoha interpretací."


AD: ano, ale jednou z mnoha interpretací je i tento Baršův článek, každý historický relativismus 

a perspektivismus, pozice metodické, akademické i jakékoliv západní či ne-západní skepse či

 agnosticismu apod.! A dokonce i tato moje předchozí věta a i tato věta současná: protože je 

možné, že vše není jen interpretací, ale něco je pravdou o sobě! A nemusí to být ani 

dichotomicky "buď-anebo", protože z mimoracionální pozice lze "myslet", že ani zákon/princip 

sporu neplatí!

-------------------------------

"Jestliže také posthegemonický intelektuál začíná obranou menšin proti většině, pak nikoliv 

proto, aby z menšinového bytí učinil většinovou normu, ale aby překročil sám protiklad mezi 

většinou a menšinou. Tento jeho projekt již nelze znázornit na přímce lineárního času jako 

kolektivní příběh emancipace. Začíná totiž vždy znova, tady a teď. Daná hegemonie nemá být

 jednou provždy zrušena či převrácena, ale stále znova podkopávána."


AD: hezká alternativa k Žižkovu revolučnímu teroru, ALE nejsou takovéto akce příliš slabé a s 

malými důsledky? Nejsou nakonec jen upevněním statusu quo kapitalismu ve smyslu: 

kapitalismus netřeba svrhnout, vždyť dívejte, že nám MALÉ změny povoluje..a ve skrytu může

 pak kapitalismus snáze prosazovat VELKÉ změny k horšímu, vždyť přece ty malé k lepšímu

 povoluje!

---------------------------------

"V tomto sporu má hlas intelektuála stejnou váhu jako hlasy ostatních. Obhajuje-li nějaký 

pozitivní program sociálně-politické proměny, pak to nečiní po způsobu antihegemonického 

intelektuála jako vlastník pravdy, nýbrž jako zastánce toho či onoho názoru. Nečiní to tedy v roli 

intelektuála, nýbrž občana. "


AD: to už je přehnané: pak bychom intelektuály vůbec nepotřebovali, vždyť občanem je 

každý...Ale my je máme, protože o věcech přemýšlí víc, proto by jejich hlas měl mít větší váhu

 než hlas obyčejného občana!

---------------------------------------

"Máme-li sklon na tuto historickou podmíněnost a znakové zprostředkování vlastního pohledu 

zapomínat, pak úkolem – posthegemonického intelektuála je nám je připomínat. Podobně jako

 jeho předchůdci v 18. století je v této své roli stále agentem lidské emancipace: vždyť čím více 

si uvědomujeme dějinnou konstruovanost forem, v nichž je nám dán svět, tím více jsme schopni

 se uvolňovat z jejich sevření."


AD: jenomže historicky podmíněná je i Baršova teorie říkající, že všechny teorie jsou jen 

historickými konstrukty. I ona by tedy měla být jen jedním hlasem z mnoha.

------------------------------------


"Neustálou dekonstrukcí hegemonického i vlastního diskurzu posthegemonický intelektuál tuto 

iluzi ruší. Také on se ukazuje jako nevědoucí. Z platonika se stává sokratikem. Místo aby 

ukončoval spor mnoha názorů zjevením jediné pravdy, rozptyluje samotný sen o takovém 

konci."


AD: výborně, ale aby skutečně destruoval i vlastní diskurz, musí přijmout jako ZCELA 

REÁLNOU možnost i to, že možná existuje jediná pravda a možná je lidmi dosažitelná a možná

 ji už nějaký systém dosáhl!

----------------------------------

"Nepřináší žádné odpovědi, ale jen otázky. "


AD: výborně, ale musí vidět, že i jeho diskurz neustálého kladení otázek a skeptické opatrnosti 

je jen jedním z mnoha, je historicky nahodile konstruovaný a omezený a že třeba správnější je

 formulovat odpovědi nebo jednat, než se pořád intelektuálsky ptát! A možná je jeho diskurz 

dokonce nejlepší a absolutní! I přijetí této možnosti by bylo skutečně radikální destrukcí jeho 

vlastního diskurzu:namísto dogmatických nebo nedogmatických pochyb zase dogmatická 

nebo nedogmatická jistota. 


AD: Barša zde uvažuje zase dichotomicky, ač to sám kritizuje (to mám i já: co nejvíc kritizuji, 

dělám sám nejvíc...chcete-li mě poznat, dívejte se hlavně na to, co kritizuji!). Nejde o to BUĎ 

přinášet odpovědi NEBO jen klást otázky, obojí je jednostranně vyhrocené.


AD: je třeba vidět, že Baršova kritika se ZCELA OPÍRÁ o nezpochybněnou a tedy 

domněle absolutní půdu sociohistorického konstruktivismu, jehož nahodilou historickou 

podmíněnost/zkonstruovanost je třeba taky odhalit a dekonstrovat!!!

--------------------------------

"on se soustřeďuje na připomínání toho, že každá taková domněle věčná pravda je pouze 

jednou z mnoha časných interpretací."


AD: a odkud Barša ví, že žádné objektivní morální hodnoty nebo věčné pravdy nejsou? Nejde 

jen o konvenční názor dnešních intelektuálů?

-------------------------------------

"Jeho specifickou funkcí je zamezovat tomu, aby jejich pluralita byla zrušena tím, že se jedné 

z nich podaří popřít svou historickou konstruovanost a získat status přirozené danosti.   "


AD: ale to právě udělal sám Baršův sociohistorický konstruktivismus, kterému se v Baršově

podání podařilo "popřít svou historickou konstruovanost a získat status přirozené danosti"!!!


---------------------------------

"Právě aspirace k obecně lidskému a s ní spjatý odpor k vylučování určitých kategorií lidí ze 

sdíleného prostoru rovných ho vede k udržování kritického odstupu od všechhegemonických

 projektů. "



AD: odkud Barša ví, že idea všelidské rovnosti a bratrství je objektivně platná a mělo by jít o 

univerzální mravní hodnotu? Nejde zase jen o levicový egalitářský PARTIKULÁRNÍ diskurz, 

kterému se podařilo "popřít svou historickou konstruovanost a získat status přirozené 

danosti"??? Zdá se, jakoby zde Barša hájil dva partikularismy jako univerzální: sociohistorický 

konstruktivismus a egalitářský humanismus. Tyto dva partikularismy se navíc vzájemně vylučují.

--------------------------------------

" každá taková univerzalizace je falešná v té míře, v jaké vylučuje určitá hlediska, životní 

způsoby a osoby vně sociální normy, jež definuje, co je lidské, přirozené a normální"


AD: a jak víme, že některá normy a hlediska by nebylo dobré opustit? Vždyť některé vylučuje i

 sám Barša: např. ideu nerovnosti, ideu sobectví, ideu nesolidarity s utiskovanými, ideu 

sociálního vylučování, elitářství, sociální hierarchizace...

----------------------------------------------

"Posthegemonický intelektuál zůstává univerzalistou ve stejném smyslu, v jakém negativní 

teolog zůstává teistou."


AD: a to je právě základní kontradikcí tohoto článku: nejdříve Barša v sociohistorickém 

konstruktivismu ukázal, že nic není univerzální, a nakonec tvrdí, že přeci jen něco univerzální je,

 a to sice rovnost lidská, nikoho nevylučující. Proč? Z jaké pozice a na základě jakých 

argumentů Barša tento partikulární koncept ustanovuje jakožto univerzální??? To, co v článku

 odsuzuje - tedy obhajobu jedné z partikularit jakožto údajně univerzální a "přirozeně dané", 

získané skrze "pravé vědění" - nakonec sám dělá! A dokonce nebezpečněji, protože se

 navenek zdá, že svou pozici podrobil maximální sebe-reflexivní kritice. Nakonec však kritizuje 

hegemonii jiných partikularit ve jménu něčeho, co považuje za univerzální - tedy postupuje jako 

klasický revoluční intelektuál antihegemonický, a tedy nakonec hegemonický, nepostupuje 

však vůbec jako intelektuál posthegemonický, ač to tvrdí.

----------------------------------------------

"Rozdíl mezi antihegemonickým a posthegemonickým intelektuálem lze dobře znázornit na 

rozdílném pojetí spisovatele a textu u Jean-Paula Sartra a Rolanda Barthese."


AD: Barša stále myslí v idealizovaných extrémních neexistujících dichotomiích, jak zde, tak viz 

také názvy mnoha jeho knih.


-----------------------------------------------
"Bylo-li každé domněle pravé zpodobení univerzálního Boha, bytí či člověka odhaleno jako 

výraz toho či onoho znakového systému"


AD: nevíme však, zda je toto tou skutečnou, univerzální a absolutní, pravdou. Asi ne: už podle 

Barši samého!

AD: souhlasím s prof. Baršou, že intelektuál by neměl být prorokem, měl by mít jen poradní hlas. 

Ale nestaví se do role proroka i sám Barša v tomto článku? Stejný problém má však každý 

myslitel, včetně mé osoby.




































Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!