pán a rab
Deleuze -
kritérium
1) dle síly ne,
houf slabých porazí silného
2) silný
odvážnější, ale zas ho porazí houf
3) slabý mocně
chce svou slabost - síla zaměřena proti ní samé, popírá sebe
4) afirmace
pán stvrzuje svou
diferenci proti rabovi - má diferenci, ne protiklad
rab se staví do
protikladu k pánovi - má protiklad, ne diferenci
pán: jsem dobrý,
tedy ty jsi zlý (dobro a zlo zde značí zdatnost)
rab: jsi zlý, tedy
já jsem dobrý (dobro a zlo zde značí morální hodnoty)
pán: ano předchází
ne (u raba naopak)
věčný návrat:
progres, vrací se jen vznešené, které afirmovalo svou diferenci (takže se vrací
jako různé), dochází k auto-destrukci záporného, protože to nechce samo sebe,
svou diferenci neguje
problém: u
Deleuzeho pán afirmuje svou diferenci vzhledem k rabovi, takže vychází ze
srovnání s rabem - tím se sám blíží rabovi
u Nietzscheho pán vychází ze své identity: nesrovnává se,
nesoupeří s rabem
A.D. problém: je
mezi pánem a rabem diference nebo protiklad? pán to vidí jako diferenci, rab
jako protiklad
proč následovat
pána? je vznešenější...proč? vznešené vychází ze sebe, z bohatství vlastního
bytí, nízké z žárlivosti, plynoucí z vědomí vlastní nedostačivosti
jenže deleuzeovský
pán afirmuje svou diferenci, ne identitu, tím se stává pánem - čímž ovšem už
nevychází jen z vlastního bytí!
rab ničí sám sebe
- rabství je forma nenávistné sebevraždy, ničící a potlačující sebe i ostatní
(policajtem sebe i druhých, svazuje všechno) - rabství je proti životu
rabství má SLAST v
rezignaci, askezi, sebe-drezůře
ale proč ne? proč
je tento přístup horší?
asi kvůli tvorbě
nového (umělec) + přitakání životu, přijmutí jeho negativních stránek (krutost,
nespravedlnost, chaos), tedy anti-nihilismus + vycházení ze sebe, ne z jiných
(svoboda)
ale co z toho? má
to být lék na nihilismus ve smyslu: nesrovnávej se s druhým, nevymezuj se vůči
němu, prostě radostně přitakej hře diferencí, boji, a žij
ale slast z askeze je taky stimulující, patří do života
je zde moralizování: vylučování askeze na úkor aktivismu
ale slast z askeze je taky stimulující, patří do života
je zde moralizování: vylučování askeze na úkor aktivismu
--
Foucault:
podmínkou možnosti různých vědění (psychiatrie, kriminalistika, psychologie)
jsou instituce (blázinec, vězení), které vytváří moc a realizuje se v nich -
tak souvisí rozum s mocí
nikoliv
psychiatrie objasňuje, že šílenství je nemoc, ale sama je touto tezí založena
rozum má svůj
původ v tom, že se oddělil od ne-rozumu a ten podrobil represi - co je ne-rozum
nelze říci -
dějiny jsou
dějinami smyslu a rozumu, nerozum-absence díla,smyslu,pravdy,jednání jsou však
jejich stínem, předchází je a budou i po nich (nihilismus)
--
Lyotard proti
Deleuzeovi: Deleuze kritizuje raba, deformovanou vůli proti pravé - věří totiž
v autoritu a ctnost KRITIKY, která je sama jen podvodem, demystifikace jen
další mystifikací
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!