měl jsem ještě připsat toto: máme příliš málo dat na to, abychom rozhodli, co to smrt vlastně je a zda je něco po ní...jsme odkázáni na pozorování umírajících, ale jaké to bude pro mě, jak smrt skutečně budu prožívat JÁ - to se dozví každý až úplně nakonec...
takže ten článeček:
Smrt
je problémem nejen filozofů, ale všech. Tvrdí se, že postupné filozofické zrání
většiny lidí probíhá ve třech fázích: nejprve si uvědomíme, že bychom mohli
zemřít. Potom, že by mohl platit solipsismus. A nakonec, že možná neexistuje
Bůh ani jiné nadpřirozené entity. Uvědoměním vlastní smrtelnosti rozhodně končí
nejbezstarostnější dětství, onen Freudův „primární narcismus“, kdy dítě příliš
nerozlišuje mezi sebou a světem, a pokud i ano, je sebestředné, sleduje jen
svou slast (princip slasti ještě není korigován principem reality) a domnívá
se, že je (takřka) všemocné.
Pokud
je hlavní otázkou humanitních (a možná všech) věd otázka „Co je člověk?“, pak
k jedné ze zásadních odpovědí jistě patří také to, že je smrtelníkem. To
ho ostatně spojuje se vším živým i neživým. Život je tak neustálým bojem se
smrtí, s možností zániku, který může přijít kdykoliv. Neustále se snažíme
přežít, v tomto boji však nakonec nikdo nevyhraje. Pro Spinozu byl pud
sebezáchovy určujícím pudem definujícím esenci člověka.[1]
Podle tohoto autora se snažíme přežít a navíc zesílit svou moc, kterou
vzdorujeme vnějším příčinám usilujícím naši moc oslabit. Když naše moc roste,
pociťujeme základní pozitivní afekt radosti, když klesá, potom základní negativní
afekt smutku.
Z pohledu
evoluční biologie a psychologie již není tak snadné říci, že pud sebezáchovy je
pro člověka tím nejzásadnějším.[2]
Naopak se zdá, že určující je pud reprodukční, kterého je pud sebezáchovy jen
nutnou podmínkou: naše geny se snaží (nevědomky, mechanicky a bezúčelně)
rozmnožit, k tomu potřebují přežití jejich (s Dawkinsem řečeno) vehiklů, pojízdných
vozítek, tedy nás, lidí.[3]
Ať
tak či tak, vědomí smrtelnosti zásadně ovlivňuje naše sebepojetí a také pojetí
našeho života i jeho možného smyslu. Nabízí se zásadní otázka: „Je něco po
smrti?“. Většina tradic a náboženství tvrdí, že ano, jen západní přírodní věda
tvrdí (spíše) opak. Dodnes však většina lidí na nějakou formu posmrtného života
věří. Buď je to jejich kompenzace traumatické možnosti definitivního zániku
(náš pud sebezáchovy se snaží najít alespoň nějakou naději) nebo je to základní
intuice, kterou snad nějak zjišťujeme, že existuje transcendentní rozměr
reality, v němž budeme nějak existovat po smrti.
Obojí
je jistě možné. Zřejmě nejsilnější argument proti tomu, že život po smrti
pokračuje, je naše velmi silná vazba na tělo. Lidé všech kultur jsou
přirozenými dualisty: myslí si, že nejsou jen tělo, ale jsou spíše duší (duchem,
dechem, energií), která v těle přebývá, nějak ho ovládá. Dualismus je
přirozeně vede k možnosti, že jejich duše přečká smrt těla. Západní věda
však stále podrobněji odhaluje vazbu našeho života i našeho vědomí na tělo,
mozek. Víme, že po smrti se tělo rozpadne, zdá se tedy, že skončí i naše
existence.
Tuto
silnou vazbu duše na tělo si uvědomoval však i Aristoteles: duše jako forma
těla nemůže být bez těla, látky, kterou formuje. To samé věděl i svatý Tomáš
Akvinský, Aristotelův pokračovatel: forma nemůže být bez látky, jedině Božím
zázrakem by něco takového bylo možné. Od Platóna zde však máme také extrémnější
formy dualismu: tělo je jen vězením/hrobem duše, duše se tak po smrti snadno
může vypravit do duchovních sfér, rozklad těla je tak irelevantní.
V souvislosti
s vývojem moderní vědy zřejmě těžko dáme za pravdu extrémnímu dualismu
platónského ražení, ale na aristotelsko-tomistické koncepci něco být může:
opravdu jsme pouze a jen tělem, nebo jsme na něm alespoň částečně nezávislí? To
by nás však zavedlo již příliš daleko, až k otázce, co je to „já“, tedy co
je to vědomí, a zda vědomí může být nějak nezávislé na těle/mozku. Podle
moderních výzkumů se zdá, že je to nemožné, je však třeba také říci, že výzkum
mozku je (co se otázek vědomí týče) spíše v plenkách.
Obraťme
se však k otázce, jak lidé smrt vnímají. Zejména se jí bojí, jako čehosi
nového, děsivého. Srovnání mezikulturních přístupů k smrti nabízí zajímavá
práce R. Hytycha.[4] Můžeme
se dále ptát, čeho přesně se lidé bojí. Někde v pozadí zřejmě bude strach
z definitivního zániku, z onoho „již nikdy nebudu, je to nevratné,
nebudu v bezvědomí jen milion let, ale už napořád“. Tento strach je zřejmě
produkován konfliktem s pudem sebezáchovy, který nás nutí
k sebe-záchově všemi možnými prostředky. Heidegger v klíčovém díle Sein und Zeit vnímá smrt jako poslední,
nejzazší, nepřekročitelnou možnost člověka, mez, vůči které může projektovat
své plány, svou možnou budoucnost, za kterou však už jít nemůže.[5]
Může nás tedy děsit nezvratnost, definitivnost a naše absolutní bezmoc
s tím cokoliv dělat: vlastně neumírám, ale jsem umírán, zabíjen – proti
své vůli, proti svému zoufalému odporu – přírodou, nemocí atd.
V tomto
pojetí vnímáme proces umírání končící smrtí jako cosi cizorodého, vnějšího, co
k našemu životu jaksi nepatří. To je však zřejmě výsledkem naší snahy na
smrt zapomenout, vytěsnit jí, žít, jakoby jí nebylo. V tomto popření faktu
vlastní smrtelnosti zapomínáme, že je to cosi přirozeného, co k nám patří
již od našeho narození, a co spravedlivě přijde nakonec ke všem.
Lidé
se však obvykle ve smrti bojí zejména bezmoci, bolesti a samoty. Smrti tak
často předchází smrt sociální, sociální izolace, degradace lidské důstojnosti
v často špatně financovaných léčebnách dlouhodobě nemocných, kde se umírá
(bohužel) nejčastěji.
Snažíme
se před smrtí utéct, už první dochovaný spis lidstva, epos o Gilgamešovi, mluví
o hledání něčeho, co nám zajistí nesmrtelnost. Fakt smrti totiž omezuje naši
moc a svobodu, zapomenutím na smrt se snažíme žít v iluzi o vlastní moci.
Většina z nás, v této době pozdního kapitalismu, si snaží co nejvíce
užít, zažít co nejvíce příjemných událostí a stavů v tomto omezeném čase,
který nám ještě zbývá. Někomu, jako Pascalovi, to připadá být absurdní: podle
tohoto francouzského myslitele je naše situace podobná ostrovanům, kteří hodují
a pijí, přičemž jeden po druhém postupně mizí (jsou popravováni katem), ostatní
si toho však nevšímají, dělají, jakoby nic. Heidegger doporučuje před smrtí
neutíkat, ale naopak při vědomí vlastní smrti žít autentičtěji, nekopírovat styly
chování od druhých, ale vytvořit si vlastní projekty, vlastní etiku, která
odráží fakt, že jsem to právě já, kdo umře (a nikdo nemůže umřít za mě, navíc
každý nakonec umírá sám, osamocen v zážitku vlastního umírání).[6]
Nacházíme
zde tedy tři základní mody, jak žít svůj život poté, co si uvědomíme, že
zemřeme. Prvním je zapomenout na to a užívat si, jakoby smrti nebylo. Druhý (Pascalův
nebo Kierkegaardův) je hledání Boha jako garanta posmrtného života. Třetí (Heideggerův)
je snaha žít autentičtěji, s neustálým vědomím vlastní smrti, žít
intenzivně, se snahou najít pro sebe takový život, který mi bude dávat smysl,
který bude mít pro mne hodnotu. Třetí modus stejně jako první nepředpokládá
posmrtný život, chce ale žít uvědoměleji životem smrtelníka, který přijímá svůj
osud, snaží se však žít svůj život co možná nejsvobodněji: ne podle druhých,
ale podle vlastní vůle. To může připomínat Camusovo řešení.[7]
Camus
uvažuje, zda raději rovnou nespáchat sebevraždu, když život je banální, nudný,
plný utrpení a nakonec veskrze absurdní. Camus však nakonec navrhuje přijmout
absurditu života a hrdinně proti ní – až do posledních sil – bojovat. I když je
to absurdní, marné, i když nakonec prohrajeme. Nabízí se zde otázka: proč
bojovat, když nelze vyhrát? Camus by zřejmě odpověděl, že proto, aby člověk
neztratil vlastní důstojnost, vlastní – byť omezenou – svobodu, vlastní – byť
chvilkové – štěstí. A také proto, aby neumíral jako poražený, ale jako někdo,
kdo se nevzdal, ač výsledek bitvy byl – v jeho neprospěch – rozhodnut už
dávno.
Stále
se nám však vnucuje otázka: opravdu máme – jako Camus – bojovat, pokud konec
(smrt) tím stejně nezměníme? Camus by nás zřejmě napadl, že zde uvažujeme
z perspektivy věčna či nekonečna. Z tohoto pohledu je skutečně
lhostejné, zda bojuji nebo si jen povrchně užíván. Z pozice naší
současnosti v tom však rozdíl je. A jedině tato pozice je nám dostupná:
nejsme přeci Bohem, svůj život žijeme a hodnotíme vždy jen z pozice našeho
času, naší současnosti, nikdy ne z pozice věčna.
Nevymazává
tedy fakt smrti smysl všemu, co děláme a čím žijeme? Neruší smysl života? Podle
mnohých nikoliv: musíme objevit smysl v konečném, parciálním. To, co
děláme, nebude mít věčný účinek, jistě jednou bude zapomenuto cokoliv, co jsme
provedli (dobrého i zlého). Nyní to však smysl má, byť jen na pár dní či let.
Jako smrtelné časové bytosti děláme jen pomíjivá díla. Z pozice věčnosti
je to málo, z pozice naší přítomnosti to však může být dost. Navíc,
utrpení či radost druhého člověka, které jsme my způsobili, jistě brzy pomine:
nyní to však skutečně (a velmi) bolí nebo dělá radost…
Co
však přijde po smrti? Mnozí si nedokážou představit nicotu, úvaha je však
jednoduchá: jako jsem nevnímal milióny let před narozením (a i to je hrozné),
stejné to bude i po smrti. Co když však po smrti přijde Boží soud či nějaká
jeho obdoba, při níž budu volán k odpovědnosti za své „hříchy“? I tuto
možnost je nutno důkladně a na svou vlastní odpovědnost zvážit, a potom se podle
ní – dle výsledku úvahy – také chovat. Otázkou však je také to, zda ctnostné
jednání vynucené trestem či touhou po posmrtné odměně, blaženosti a slávě je
skutečně ctnostné jednání, zda nejde jen o velmi hříšnou vypočítavost.
Co
když však skutečně přijde nicota? Tuto možnost si zřejmě opravdově nepožil
nikdo, při pouhém záblesku uvědomění nás ovládne úzkost: jak by svět mohl
existovat dál beze mne? Opravdu už nikdy nebudu? To přece není možné…atd. Mnozí
soudí, že skutečného uvědomění smrti člověk není schopen, utíká před ním,
protože jeho základní pud sebezáchovy mu toto uvědomění neumožňuje. Myslím si
to také: nikdo z nás ještě skutečně neví o tom, že umře. Víme to vždy jen
veskrze povrchně, zmateně, neosobně: děláme, jakoby se smrt netýkala nás, ale
vždy jen souseda. Jednou však do našeho života vpadne náhoda, násilí reality,
neočekávaná příčina. Pak si uvědomíme svou nicotnost a bezmoc. Povede nás to
k pokoře, vděčnosti za – byť krátký – dar života, zoufalé zuřivosti nebo
jen katatonickému děsu? To nevíme nikdo. Křesťané se modlí za „dobrou hodinku
smrti“. Zřejmě každý doufá, že i to jeho umírání bude dobré, snad rychlé a snad
co nejvíc vzdálené. To se však jistě každému nepoštěstí.
Literatura
Barrett, L. Evoluční psychologie
člověka. Portál: Praha 2007.
Camus, A. Mýtus o Sisyfovi.
Garamond: Praha 2006.
Dawkins, R. Sobecký gen. Mladá
fronta: Praha 1998.
Heidegger, M. Bytí a čas.
OIKOYMENH: Praha 2002.
Hytych, R. Smrt a nesmrtelnost.
Triton: Praha 2008.
Spinoza, B. Etika. Dybbuk: Praha
2001.
[1]
Spinoza, B. Etika. Dybbuk: Praha 2001.
[2]
Barrett, L. Evoluční psychologie člověka. Portál: Praha 2007.
[3]
Dawkins, R. Sobecký gen. Mladá fronta: Praha 1998.
[4]
Hytych, R. Smrt a nesmrtelnost. Triton: Praha 2008.
[5]
Heidegger, M. Bytí a čas. OIKOYMENH: Praha 2002.
[6]
Heidegger, M. Bytí a čas. OIKOYMENH: Praha 2002.
[7]
Camus, A. Mýtus o Sisyfovi. Garamond: Praha 2006.
Opravdu pěkný text, asi nejlepší co jsem zde četl.
OdpovědětVymazat"Otázkou však je také to, zda ctnostné jednání vynucené trestem či touhou po posmrtné odměně, blaženosti a slávě je skutečně ctnostné jednání, zda nejde jen o velmi hříšnou vypočítavost."
K tomuto mne jen napadlo odkázat na "poznámku 7": http://desirabilia.blogspot.cz/2013/11/pravda-versus-dobro.html#pozn7
A jinak se tím opět připomíná ona hororová otázka: je lepší nebýt, nebo být v pekle?
(odpověď antinatalistů každopádně známe ...)
vážně??? díky :-)
Vymazatto mi řeklo víc lidí a přitom si ho moc necením...
asi o tom budu muset napsat víc věcí, o té smrti...
ale na Kanta si zatím nezareagoval :-)
peklo nebo nebytí? asi nakonec nebytí...anebo peklo na zkoušku...
ta poznámka estetické peklo + etické nebe, o které by mravokárce měl usilovat je vtipná :-)
vážně :)
Vymazatreakce na Kanta bude asi později ...
volba "peklo na zkoušku" neexistuje :-)
vtipná? pro mne je to spolehlivý základ depky ...
depky? ale skutečná slast a skutečné dobro jsou pro Kanta identické, takže to ani NEJDE MYSLET
Vymazatskutečná slast je možná jen tehdy, když mají slast všichni, nejen já: tedy altruismus, ten jediný skutečně naplňuje (podle Kanta)
Tak, že je to tak pro Kanta, to ještě nic neznamená ... (stejně jako by to nic neznamenalo, kdyby to tak bylo pro Fuchse, pro Tomáše atp ...)
Vymazatmyslím, že pokud Bůh je, je cílem štěstí...ale ne mé sobecké štěstí, ale naše společné štěstí...tedy přejít z modu JÁ do modu MY...jen takové štěstí skutečně naplňuje (dle křesťanů)...tedy cíle jsou najednou dva:
Vymazata) společné štěstí
b) zrušení sobectví: přerod všech do modu MY - se zachováním individuální důstojnosti každého...tedy univerzální spolupráce a bratrství
druhý cíl je prostředkem k tomu prvnímu
společné štěstí (první cíl) je současně naplnění v lásce každého ke každému, což je současně druhý cíl
tedy ve chvíli, kdy přejdu do modu MY, mám i absolutní štěstí: správně realizovaný druhý cíl je i cílem nejvyšším, zde uvedeným jako první
pak už se nemusím ptát, zda je mé jednání vychcané a dělám ho jen pro nebe: nejsem už v modu JÁ, ale v modu MY - dělám to PRO NÁS, což je OK
Vymazatmodus JÁ je nutný zachovat jen ve chvílích reflexe osobní odpovědnosti a viny
a proč nikdy nepochybuješ o existenci Boha???????????????????
Modus MY je mi blízký a to co píšeš se mi celkem líbí ...
VymazatAd pochybnost o Bohu. Nevím, metodicky o něm možná někdy pochybuju, pokud je ovšem něco jako metodická pochybnost skutečně možné, o čemž pochybuju už trochu víc "nemetodicky". Ale možná bych odpověděl tak, že kdybych chtěl pochybovat, tak bych věděl, resp. nechal se "převálcovat" pocitem, že to dělám v posledku nejvíc popř. pouze kvůli nějakému wishful thinkingu. A já jsem dost velký wishful thinker ...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Vymazat- proč metodická pochybnost není možná?
Vymazat- copak je věta "Bůh existuje" pro Tebe nutně pravdivá?
asi ne - tak jak to, že nepochybuješ?
- nerozumím to s tím wishful-thinkingem: ty toužíš po tom, o Bohu pochybovat, ale nejde ti to???
Ono je to hodně o definici pochybnosti. Co to vlastně je.
VymazatJá se na pochybnost rád dívám spíše existenciálně. Popíšu. Jsem na ulici a najednou vidím, jak se ke mne řídí vzteklý chlap s obrovskou mačetou a řve, že mne zabije. A nyní si představme, že bych chtěl, ať už metodicky či nemetodicky, z nějakého důvodu pochybovat o jeho existenci. Co když mám nějaké halucinace, mámení, a ten chlap tam ve skutečnosti není? Jak se tato pochybnost podepíše na mém rozhodování, co v tu chvíli udělat? Pokud budu opravdu autenticky pochybovat, tj. kolísat ve stoprocentní rovnováze mezi kontradiktorními opaky (chlap tam skutečně je a letí mne zabít / chlap tam není), pak z toho podle mne nutně plyne, že si nutně můžu zvolit oba typy kontradiktorních reakcí (zdrhnout/zůstat tam popř. jít dál), protože z indiference poznání podle mne musí nutně plynout indifirence kritérií jednání, které v tu chvíli mohu aplikovat. Jen tehdy skutečně pochybuji.
No a metodická pochybnost je v dané situaci právě něco jako "možná mám skutečně halucinaci, ale v žádném případě podle toho nebudu jednat: upřednostňuji verzi že zde ten chlap skutečně je a zdrhám". Je to taková "pochybnost naoko, jen jakoby". Jeden tomista to definoval takto: je to pochybnost o věci, o níž mám ve skutečnosti jistotu, ale odhlížím od ní abych ji mohl vědecky přezkoumat. Čili přepsáno na případ Boha to znamená (to už je můj přepis): já vím, že Bůh je, resp. budu při sebemetodičtější pochybnosti, když dojde na nějaké lámání chleba, jednat s tím že Bůh stoprocentně je a klidně v rámci toho zahodím i všechnu metodickou pochybnost o něm, ale teď, když jsem v klídečku, budu jakože metodicky pochybovat, tj. předstírat jakože si myslím, že Bůh možná není, ale přitom platí vše co jsem popsal výše.
Čili z hlediska toho, že v každý okamžik nutně nějak volím podle nějakého kritéria (otázku svobody a determinismu nyní neřeším), je metodická pochybnost trochu těžko myslitelná.
"- copak je věta "Bůh existuje" pro Tebe nutně pravdivá?"
VymazatEpistemicky určitě ne.
"asi ne - tak jak to, že nepochybuješ?"
Viz předchozí vzkaz a také viz následující:
"nerozumím to s tím wishful-thinkingem: ty toužíš po tom, o Bohu pochybovat, ale nejde ti to???"
Ne, tak to nemyslím. Jde o následující:
Dejme tomu, že stojím před volbou, zda budu pochybovat o existenci Boha. V ten okamžik se sám sebe nutně zeptám: co mne doopravdy motivuje k tomu, abych to spíše dělal než nedělal? A v tu chvíli začne wishfulthinkingový proces: pokud Bůh je, tak je asi i nebe - ale také peklo. Aspoň dle křesťanství. Pokud není - není ani jedno a smrtí vše končí. Co je pro mne nyní horší: nebýt, nebo být v pekle? Aktuálně bych asi řekl "nebýt". Z wishfulthinkingového hlediska tedy nebytí Boha znamená nebytí pekla (neboť nevěřím na alternativní ontologickou verzi reality, v níž by sice nebyl Bůh, ale byla by nesmrtelnost - jakkoliv by z wishfulthinkingového hlediska taková varianta nemusela být bez atraktivity). Je tedy pro mne víc možnost nebe, ale také riziko pekla, nebo sice jistota ne-pekla, ale také jistota ne-nebe? Netroufám si nyní odpovědět, ale co je důležité: vím a cítím, že tyto otázky a toto uvažování v mé bytosti vždycky svou silou "přebijí" otázku resp. možnost "chci pochybovat o existenci Boha proto, že si jí opravdu nejsem jistý zda existuje a mou absolutně největší touhou, nezávisle na nebi, pekle, posmrtném životě atp., je to zjistit". Jsem v tomto asi trochu pascalovec a také u mne v tomto smyslu pojem dobra jaksi přebíjí pojem pravdy. Navíc si myslím, to jsem ti už možná říkal, že nějaký "absolutně nezaujatý" postoj typu "chci absolutně nestranně poznat pravdu a nic jiného" je veliká iluze a přinejlepším to může sloužit jako určitý teoretický, ale prakticky nedosažitelný horizont. Pokud by měl být prakticky dosažitelný, člověk by minimálně musel přestat mít tělo.
Jistě, pak jsou zde ještě alespoň teoreticky myslitelné varianty jako existence Boha, ale neexistence pekla, popř. existence Boha, ale neexistence posmrtného života atp. Ale ty jsou všechny mimo epistemickou variantu "Bůh není" a hlavně, vím, že bych byl ke skutečnému kladení těchto otázek opět na prvním místě motivován nějakým wishful thinkingem.
Na závěr je také možno zmínit variantu, je-li wishful thinking vždy špatný. A je to správná varianta: wishful thinking nám také může něco říci o naší přirozenosti, touhy mohou vyplývat z jakéhosi autentického, nenarušeného chtění dobra. Jak ovšem rozpoznat, kdy se jedná o správný wishful thinking a kdy o špatný však, přiznám se, zatím vůbec neumím. A tak se prozatím "spoléhám" na jakýsi metodický pokyn, že když mne k něčemu motivuje především wishful thinking, je to signál, abych byl hodně obezřetný.
- zajímavé, takže ty nějak hluboce a emočně VÍŠ, že Bůh je...nezdá se ti divné, že to spousta lidí NEVÍ?...nemůže to být následek vlivů z dětství?
Vymazat- máš obraz Boha jako zlého otce...čti evangelium BEZE STRACHU a zjistíš, že tak tam předestřen není
- nesmrtelnost bez OSOBNÍHO Boha připouští mnoho směrů
- strach z pekla ti zastřel objektivitu úvah o Bohu
- moc děkuji za upřímnost!
- připomínáš mi Kierkegaarda (a Nietzscheho)
"připomínáš mi Kierkegaarda (a Nietzscheho)"
VymazatÓóó:-) A čím přesně Kierkegaarda a čím Nietzscheho?
"moc děkuji za upřímnost!"
Rádo se stalo
"strach z pekla ti zastřel objektivitu úvah o Bohu"
I to připouštím ... či jakýsi strach obecně, z více věcí. Hledám cestu jak se z toho dostat, zatím se to moc nedaří.
"nesmrtelnost bez OSOBNÍHO Boha připouští mnoho směrů"
Individuální nesmrtelnost? A které směry?
"máš obraz Boha jako zlého otce"
To asi úplně ne. Spíš některým věcem hodně nerozumím a děsí mne ... velmi stručně řečeno.
Možná jedno malinké přiosvětlení situace: http://desirabilia.blogspot.com/2014/01/krestanstvi-pochybnost.html (včetně diskuze)
- oba se báli Boha
Vymazat- pokud je Bůh láska a existuje, měl by být nejlepším lékem na každý strach
- individuální nesmrtelnost bez boha např. různé spiritistické a okultní nauky, New age
Ony jsou zde ještě dvě velké otázky: co je to láska a potažmo, co je to dobro ...
Vymazatjá myslím, že láska vede k přerodu z ego-modu do my-modu...spojení do my + respekt ke každé individualitě v "my"....to vše s sebou přináší blaženost, takže dobro je:
Vymazata) my-modus (proti sobectví)
b) spojení a vzájemný respekt (spíš bratrství a sesterství) v my-modu
c) blaženost všech v my-modu vzniklá z prvních dvou prvků
cílem je tedy my-modus a blaženost všech v my-modu
tedy: cílem je vznik blaženého my-modu
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazat