pátek 14. června 2013

je podstata světa osobní nebo neosobní? nebo je třetí možnost?

podstata jako neosobní Tao nebo osobní Bůh?
je termín "neosobní" v případně dynamického praprincipu adekvátní?
nebo zde selhávají slova?

opice je více osobní než kámen...lze však říci, že praprincip je více či méně osobní než věci v něm?
není to nesmyslná teze?

NEOSOBNÍ Tao: degraduje to princip na jakýsi neosobní kámen nebo mechanický strojek nebo mechanický pohyb oblak či cyklické střídání ročních období: to je zřejmě základní omyl

není nejadekvátnější (i když stále velmi omezený, ale člověk více nesvede) přístup k praprincipu skrze antropomorfizaci do osobního božského Ty? nebo snad je lépe mluvit o božském Já či božském nad-Já? praprincip je snad více, ale nejvyšší forma, kterou jsme schopni poznávat, je zřejmě forma druhých (ty) nebo forma nás samých (já), tedy forma osobního, forma mysli, ducha, vědomí...proto o praprincipu mluvíme jako o nad-já, ty, božském ty, kosmické mysli, duchu, světové duši, vesmírném vědomí, říkáme, že svět je jako živý organismus...

tedy dáváme principu lidskou míru, antrpomorfizujeme, personofikujeme

abstraktní přístup Parmenida: vše je jedno...ale neubírá se zde až moc, zůstane chudá abstrakce takřka bez významu? v předchozím přístupu se zase přidávalo (to lidské)...

nebo je svět jen mechanickým strojkem, pasivním automatem zákonitě se slepě dějícím jak říká věda? a vědomí jsou jen osamělé ostrůvky produkované pomíjivými mozky?








2 komentáře:

  1. tohle už je vážně moc, jak někdo může napsat takovou sračku. Kolik ti je proboha? Tipuju, že chodíš ještě na střední a tohle je úkol, který si sesmolil v tramvaji před hodinou slohu a spolužáci se ti potom vysmáli, je mi tě líto, dojemné je, jak to bereš vážně

    OdpovědětVymazat
  2. omlouvám se, zdá se, že to byla jen recese (rozuměj simulace nesympatické pojmové osoby)

    OdpovědětVymazat

díky!