úterý 11. června 2013

Jill Taylor - mrtvice - poškození levé hemisféry, mystika

http://www.ted.com/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html

(zapni si české titulky)

- odpovídá to tomu, co jsem tu psal: mystika/bůh/holismus je pravá hemisféra
tvrdí, že P hemisféra je  paralelním systémem, L hemisféra sériovým (jako počítač)

1) po mrtvici viděla jiný svět díky P hemisféře...to nás může vést k skepsi, zda svět viděný obvykle skrze L hemisféru (řeč, konzistence, logika, metodičnost, sériovost, dedukce, jasně oddělené předměty, kauzální vazby) je reálný !!!

2) po mrtvici viděla svět holisticky - vše je jednou energií/polem...co to ale znamená? cožpak vědomí nejsou do jisté míry oddělená? jistě, sdílíme se, vzájemně ovlivňujeme, naše myšlenky přechází z hlavy do hlavy, otiskujeme se jeden do druhého, jsme zrcadla, která zrcadlí další zrcadla, zrcadlí i své vlastní zrcadlení (introspekce) a zrcadlí to, jak se zrcadlí v jiném zrcadle a naopak atd.

jsme uzly sítě, křižovatky, které s mění tak, jak se mění síť - jde o to, zda je tu limitní rychlost šíření signálu/kauzálního či jakéhokoliv vlivu...pokud ano, neovlivňuje nás okamžitě proměna celku a celek se ani najednou nemění ( a nemůže, protože v tomto případě neexistuje absolutní přítomnost/současnost, viz STR a OTR)...pokud ne, může se celek proměňovat najednou (k tomu poukazuje, ale rozhodně nedokazuje, kvantová provázanost)

výborná Radůza:

http://www.youtube.com/watch?v=rBrFtbDxC_g

vše je jedním...já jsem tebou a ty jsi mnou...já jsem mořem, ty jsi mořem, vše je jedním, ty jsi jedním, já jsem jedním, já jsem nebem, vše je nebem,...

ale co to znamená? hranice jsou slabší, spojení větší, vzájemná závislost větší, otiskujeme se jeden do druhého, naše city a myšlenky se prostupují v jednom toku...ale přece nejsme úplně jedním!

3) říká, že L hemisféra říká "já jsem" a tím nás vyděluje z jednoho toku, procesu...P hemisféra naopak zapojuje...že oddělenost je iluze, ego neexistuje...

4) NEJZAJÍMAVĚJŠÍ: i když se L hemisféra vyřadila, jáství bylo dál, ale beze slov, vnímající mohutně smyslovou přítomnost...to by svědčilo pro to, že defaultní síť jáství interaguje často s L hemisférou, která je Gazzanigovým jazykovým interpretem, dávající věci do narace, sloužícím hodně k projektování budoucnosti, ale může se při mystických a jiných situacích spojit s P hemisférou a jen být, vnímat (i případ knih Tolleho: Moc přítomného okamžiku, Ticho promlouvá...z těchto názvů knih jakoby "mluvila" P hemisféra)

..můžeme samozřejmě POCHYBOVAT, zda jáství po vyřazení L hemisféry dál bylo...třeba je to jen retrospektivní spletenec L hemisféry do jednoho narativu z chaotické tříště vjemů prožívaných P hemisférou...Jill mluví o tom, že jí L hemisféra naskakovala a zase se vypínala, když vypnula, nořila se do rajského světa, když se zase na chvíli zapnula, snažila se přivolat pomoc...mohlo to být tak, že L hemisféra těsně před tím, než se plně aktivovala, ze střípků produkovaných předtím P hemisférou rychle smontovala souvislý příběh/prožitkový dlouhý proces, kterému roztáhla subjektivní čas

--

tichý monolog L hemisféry v hlavě probíhá, když není moc vnějších podnětů, tělo dělá rutinní automatismy...proč? evolučně proto, aby se tělo připravilo, projektovalo na budoucí situace, rozhodovalo se "pro a proti" mezi možnostmi, projektovalo sama sebe jak se bude chovat a jednat v budoucích situacích...proto je tolik propojen v těchto případech defaultní systém s L hemisférou....

podobná aktivace při řešení nových problémů, ale ne vždy - když je málo času, tak je člověk pohlcen řešením, já se neobjevuje, když je času víc a je třeba promyslet sama sebe v možných situacích, jáství se aktivizuje




















Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!