pátek 12. září 2014

A existuje ten Bůh?

myslím, že ne

ale jsem příliš omezený na to, abych to věděl: takže nevím, ale z toho MÁLA, co vím, myslím, že ne...

proč?

1) THEODICEA - i když to není zcela přesvědčivý argument, přece jen míra utrpení mnoha lidí je "do nebe volající"...a nikdo z nebe neodpovídá... :-(

že by to byla boží pedagogika či trest? že by to mohlo být odměněno po smrti? tohle všechno nedostačuje k vysvětlení

ALE NA DRUHOU STRANU: pokud Bůh je, zcela překračuje všechny naše koncepty, takže jeho motivace ABSOLUTNĚ NEZNÁME - víme jen, máme-li tedy věřit bibli, že nás miluje: tím však není řečeno, že nebudeme nikdy trpět a ani to, že někteří nebudou trpět od narození - přes kruté mučení, znásilnění a degradaci jejich základní lidské důstojnosti - až do bolestivé smrti...

2) EMPRISMUS - zdá se, že "Boha mezer" netřeba...evoluční a kosmologický příběh vývoje vesmíru i lidstva dostačuje, i když jeho počátek, hnací motor či to, proč se to děje PRÁVĚ TAKHLE, PODLE PRÁVĚ TĚCHTO ZÁKONŮ (a proč to vůbec má NĚJAKÉ zákony a řád) neznáme

jak říká Hume: proč je svět takto uspořádán, nevíme, ale dosazení Boha-konstruktéra záhadu neřeší...

mmch., měl jsem velmi intenzivní zážitky tzv. "boží přítomnosti": fenomenologie prožitku hovořila jasně, že cítím přítomnost jiné, vyšší síly/vědomí, něčeho JINÉHO než je moje vlastní mysl, moje malé vlastní jáství...ale dokud nebudeme vědět, čeho všeho je schopen nás vlastní mozek, nemůžeme usuzovat, že šlo o Boha: mohla ke mně jen promluvit moje vlastní pravá mozková hemisféra: emočně a rytmicky nabitým hlasem beze slov plným "hlubokých" významů, ta pravá hemisféra, která snad občas produkuje jiný typ vědomí než je ten, který většinou produkuje jazyková levá hemisféra (řečeno silně zjednodušeně)

při obvyklém vědomí však Boha nepociťujeme, nebo alespoň já ne: vidím všude spíše náhodu a neosobní mechanický kauzální řád...uznávám, že to může být moje ideologické materialistické selektivní vnímání reality jen si na objektivitu hrající, ale přece jen se mi zdá, že spíše než duchové, démoni a andělé existují jen domy, řeky a stromy...a občas naše paranoia nebo archaické pozůstatky magického a pověrčivého myšlení...


Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!