sobota 22. listopadu 2014

Siderits vs. Williams: poznámky k jáství o buddhismu

-  jen málo věcí si skutečně vyprávíme: Strawson, proti narativnímu jáství epizodické já s epizod. etikou

- Platón: já jako dialog různých stránek duše k sobě, konflikt...současně je jeden písařem a druhý ilustrátorem knihy...ptoom já jako divadlo, divák komedie se smíšenými pocity...


a zde http://enlight.lib.ntu.edu.tw/FULLTEXT/JR-PHIL/ew99047.htm

Siderits - numerická identita proti kvalitativní, řeší numerickou

při znovuzrození kauzální účinek jako starý AD proti mladému

- ale šváb málo komplexní soustavu pro uchování výjimečných vzpomínek

- můj nápad, ROZDÍL: myslet: a) osoba, kterou jsem já b) toto tělo je určitým druhem věci, osobou

- musí mít bolest subjekt?

- redukcionisté: ne

- proč altruismus? pro zvýšení kvanta neosobní slasti! k tomu vede pochopení iluzivnosti distinkce "má vs. jeho slast"

Williams myslí, že bolest vyžaduje subjekt

- analýza příslovcí a událostí neukázala, že by bolest potřebovala subjekt

- vipassana: bolest má vlastní vnitřní přirozenost, ale může být bez subjektu

- soft funkcionalista je redukcionista, ale ne eliminativista bolesti -ale zde bolest jen supervenuje na faktech, nemá vlastní kauzální a explanační sílu,

- pro redukcionistu vše jen shlukem částic, (ne tak Nagardž., tam zaniká vše během sekundy)...to Williams uznává u artefaktů, ne u živých organismů , Siderits ukazuje na paradox hromady i na současnou embryologii: je možné být redukcionistou, vyhneme se mnoha problémů

Siderits dále:

http://enlight.lib.ntu.edu.tw/FULLTEXT/JR-PHIL/ew99045.htm

Šantidéva: jelikož já není, je sobectví nesmysl a máme se stejně starat o blaho všech

- Williams: pokud po smrti nejsem, proč se start o bytost po smrti? pokud sem, proč se start stejně o druhé?

- skandy na konci jednoho života způsobí numericky odlišné prvky na začátku jiného života


- 'person' is a convenient designation for a causal series of sets of psychophysical elements.

Given the convention that assigns the convenient designation 'person' to a causal series of sets of skandhas, plus the causal link between death consciousness and rebirth consciousness, we must say that these are the same person -- and thus that karmic fruit is deserved.

karmické ovoce je zaloužené stejně, jak když starý trpí za viny mladého: skandy jsou jiné, ale jsou to účinky předešlých

-  None of the presently existing psychophysical elements will continue to exist when that future suffering occurs; that that future suffering will occur to me is a socially constructed fact.

- všechny  prvky pomíjí neustále

- There is, ultimately, no one who suffers; there is just suffering, associated with this and that psychophysical element, occurring in this and that causal series.

- nikdo netrpí ,ale utrpení je špatné a je třeba mu zabránit

- žádné osoby neexistují, takže nelze říci, zda starý a mladý jsou jedna osoba

- když není já, proč se zbavovat jen vlastní bolesti? bolest je špatná, odstraňovat všechny!

MÁ NÁMITKA: ale jen "bolest tohoto těla" je skutečně mnou pociťovaná jako špatná, jiné ne, navíc možnost, že ostatní necití (fil. zombie)

- podle Williamse potřebujeme rozlišovat osoby, abychom pomohli trpícímu...ale pro soucit je třeba zase to, aby rozdíly mezi nimi zmizely, takže musí být i konvenčně pravda, že osoby neexistují

- cílem je maximalizovat celkové neosobní utrpení

- podle Sideritse věc lze vyložit tak, že konvenčně osoby zachováme

- osoby nejsou koncepčně primární

- bolesti jsou bez subjektu

- konvenční pravda existence osob umožňuje odstraňování skutečného utrpení

- volně plovoucí bolest:    Williams holds that the notion of free-floating pain is incoherent -- that pains necessarily have a subject. To this end, he advances both an adverbial analysis and an event analysis of pain statements.

- Willimas: bolest je vždy moje či tvoje: This is necessary in order that it be a deep truth that your pains are yours and mine are mine -- that ownership not be a mere conceptual construction.

-  Using an adverbial analysis, being in pain is a state that a person (or other subject of experiences) is in. Using an event analysis, being in pain is a change that a person undergoes.

- jakou funkci má bolest?
 - stav bolesti nebo událost bolesti
Using an adverbial analysis, being in pain is a state that a person (or other subject of experiences) is in. Using an event analysis, being in pain is a change that a person undergoes. 

- Willimas myslí, že k bolesti je třeba subjekt

- fiknce osoby z konsekvencialistického pohledu zvýšení počtu neosobní slasti dobrá

- Williams: pokud neexisutjí osoby, můžeme mít bezcitní ...odpověď Sideritse: ale vše je stejně prázdné, takže subjektivita není něco povrchnějšího, k čemu bychom měli být lhostejní...

Williams: neočekávaná cesta

budu-li švábem nebo klidně narodím-li se ve stejné rodiěn, nebudu to už já, takže ejsem motivovaný starat se o budoucí znovuzrození, které tak není ani mé: jedná se o jinou osobu

- buddhismus je endemicky solipsistický, redukcionistický, neuznává celky, organismy...









1 komentář:

  1. Jenom maličkost: taky mě překvapilo, že Budha argumentuje proti existenci jáství vozem a jeho částmi. V západní tradici totiž přesně tenhle druh argumentu používáme, abychom zdůvodnili opak: Théseova loď přece.

    OdpovědětVymazat

díky!