pondělí 24. března 2014

rozhovory s Vladimírem: Nietzsche a smysl života

toto vše jsem psal já:


říkají, že vše je spojené...

myslím, že spojení jsme jen my lidé, naše myšlenky a emoce...a božské je v nás v tom smyslu, že se můžeme činit lepšími, zdokonalovat, překonávat překážky, můžeme vést kvalitnější život...

ale jen tehdy, když k tomu máme schopnosti a podmínky, ne vždy!...nevěřím totiž ve svobodnou vůli, ale jen v šťastné nebo nešťastné determinace geny a prostředím.......možná je lepší v žádné velké duchovno nevěřit, ale věřit v optimismus, pomoc, přátelství, životní energii, v to, že život může být krásný a radostný...že to je skutečné duchovno: láska duchovní spojená s tělesnou...andělé spojení s tělem, zemí, sexem, biologií, pudy...ale pudy jsou zase produchovnělé kulturou, lidstvím, láskou, někdy snad i nezištností...že skutečné duchovno je radovat se spolu na výletě......i když někdy mám pochybnosti, jestli všechna ta krása a výlety a krásná oblaka plující mi nad hlavou nejsou jedna veliká banální blbost...

možná, že věřící jsou zdravější a vidí svět pravdivěji PRÁVĚ PROTO, že v základu stojí na sebeklamu a já na pravdě. jejich sebeklam Boha jim pomůže poznávat vše pravdivěji než mě...
nietzscheánský patos-étos-nadšení pro změnu sama sebe...produchovění se, vnitřní růst...pomáhá v růstu Bůh nebo ne? není ona božská pomoc jen motivujícím sebeklamem?
já poznávám svět pravdivěji v tom, že není Bůh - z toho mám ale depresi, takže v ostatním vidím svět méně pravdivěji než ti, kteří klamně v Boha věří!!!..
---
ale možná žádný Bůh není potřeba: lze žít radostně i v ateismu! i v ateismu lze růst a vnitřně se zdokonalovat!
a taky se někdy nezdokonalovat a kašlat na to: jen vegetit! proč vlastně ne?!
vše je dovoleno: není nad námi Soudce!
ale asi tomu neříkat ateismus: v tom názvu je chybění: a-theos: bytí BEZ Boha...spíš radostný život tomu lze říkati!!!
---

třeba jde jen o to žít
-. ale pak je zase otázka, jestli tento systém nakonec není jen HEDONISMUS: prostě se radovat tady a teď, růst tady a teď...a to je celé...
proč to dělat, když nakonec stejně všichni zemřeme?
na druhou stranu: proč ne, jsme smrtelníci, to je náš osud, to nás naplňuje!
zda-li všechna deprese nevychází z nedostatku sexu, uznání, lásky a možnosti kariérně růst?!
zda-li myšlení nad smyslem života často depresi neprodukuje?
ale toto mě zajímá:
možná je celý Dušek a ČTYŘI DOHODY a naše debaty k štěstí nepodstatné - jsou to jen slova...kecy...důležitější jsou geny, výchova, prostředí: když vidím, jak jste šťastní, jsem i já šťastnější, dáváte mi příklad...a to je víc než si číst řeči o tom, jak být šťastný...a rozhodně víc, než o tom filozofovat
kolik filozofie vychází z osobní zaujatosti, té negativní, i té pozitivní?

nakolik Schopenhauer viděl světc falešně černě? a nakolik nadšený Nietzsche viděl svět falešně bíle?
ale optimistovi pragmaticky víc funguje
možná jde o to být pragmatický hedonik
..a když se to ještě osladí duchovnem, funguje to víc...a už moc neřešíme, jestli nějaké duchovno mimo životní optimismus vůbec je!!!
a ono asi není: a vy to tušíte, nebo spíš neřešíte, a vám je to nakonec v globálu fuk...a to je asi dobře
vy v to duchovno tak nějak věříte, protože se vám daří dobře, protože jste schopní se prosadit, tak si myslíte, že se stáváte božskými a celý vesmír vám v tom pomáhá

mnoho problému je z toho, že člověk se myslím bojí cizích lidí, proto je uzavřený, opuštěný, a pak je naštvaný a v depresi...
bojí se druhých, PROTO s nimi neumí komunikovat, PROTO je opuštěný, A PROTO je pak NAHNĚVANÝ, zničený, v depresi

ale v tom základním se pravděpodobně mýlíš: Bůh, andělé nejsou...svět není propojený v lásce
láska i nenávist jsou v našem lidském světě
jsou důležité pro NÁS lidi...ale nejen láska, ale i zlo, konflikty, agrese, hněv!!!
a i hněv a agrese jsou důležité a nakonec pro rozvoj člověka dobré!
a někdy je dobré se nerozvíjet a  kašlat na vše: BUKOWSKI!!!
a člověk nemusí při tom jen trpět, ale je to zajímavá diferentní životní forma!
-----



zvláštní, jak je mnoho lidí ustrašených a snaží se být přijatí..
někdo se cizích lidí NEBOJÍ, nebojí se, že ho nepřijmou: proto je jemný, v komunikaci vyladěný..a oni ho díky tomu přijímají!
mnozí jsou suverénní taky PROTO, že byli už tolikrát přijati: v osobním životě, od žen či mužů, i v kariéře...
není to ani tak tvoje SVOBODNÁ VŮLE, rozhodnutí, jako jednoduše tvůj ÚSPĚCH
ano, úspěch to je, co člověka zbavuje strachu! nikoliv Duškovy knížky!!!!
mnohý úspěšný řekne, že se prosadil díky sobě samému
myslím, že je to NEPRAVDA
prosadil se díky dobrým genům a výchově: dali mu laskavost, komunikativnost, rodiče i učitelé mu dali víru v sebe, dostal od genů talent a bohatou fantazii...dostal od rodičů činorodost, dost životní síly, energie
takže je to "díky tobě": ale to, co jsi ty sám, jsi si nevybral a nezvolil, tvé myšlenky, emoce, chtění, obavy, přání a sny jsou ti dány geny a prostředím...jsi zauzlení vnějších vlivů: tak vzniklo tvé NITRO, tvá OSOBNOST, INDIVIDUALITA. je to jen UZEL kauzálních vlivů
---

kdo nemá deprese, možná má víc životní energie než já: depka je evoluční mechanismus, který tělo vede k tomu, aby si odpočinulo, když už je unavené

je dobré umět se prosazovat, ale celkem laskavě, mírně
---
být velmi průbojný, ale současně ne darebák
takový člověk dosáhne svého: prosazuje se, ale hezkou formou a RELATIVNĚ i bez toho, že by poškodil druhé
i když každý, kdo se prosazuje, poškodí druhé
ale bez prosazování to nejde
život je i o boji, sebevědomí, odvaze
---
taky je dobře, nebýt dobrým pořád: to by nebylo zdravé
někdy je dobré být zaujatý!
někdy je dobré pomlouvat a kritizovat: tím se uvolní a ventilují z duše negativní stránky...člověk tak neplýtvá energií k tomu, aby je pořád držel na uzdě...
--


---
líbí se mi neuvažovat v modu buď-anebo
buď Bůh nebo ateismus
buď duchovno nebo materialismus
buď duchovní láska nebo zvířecí sex
buď altruismus nebo sebe-prosazování
buď Bůh mimo mě nebo jsem Bohem já
dobré je porpojit to do integrální syntézy
---
ale dost záleží i na tom, jestli nějaká říše jiná než ta naše skutečně jest a jestli zde na Zemi vládnou zákony metafyzické lásky
myslím, že ne
a myslím, že to není podstatné
naše pomíjivá láska kvůli tomu není ubohým zvířecím pářením
ale má kvalitu spirituality dále
my lidé kvůli tomu nejsme ubohá zvířata, ale jsme úžasní tvorové vzniklí nahodilou evolucí - a dokážeme toho spoustu i bez Boha
--
deprese vzniká ze zklamání, pocitu ztráty: věřil jsem ve věčného Boha, teď jsem zklamán, že není, tak propadnu v nihilismus: jsme jen hovniválové, nesmyslná zvířata, naše láska je jen páření, život nestojí za nic, je prázdný, vše je marné, protože stejně všichni umřeme apod.
je to způsobeno oním strašným buď-anebo: buď Bůh je - nebo je všechno nesmyslné
ale výmysl duchovní říše to byl, co vzal ducha a smysl z našeho světa a přesunul je na iluzorní oblaka!
ale život je duchovní už tady, na zemi....my lidé jsme duchovně-zvířecí
ale jak se pak vypořádat s Schopenhauerovým pesimismem?
řekl by ti, že z tvého života má smysl jen ta tvorba, vše ostatní je k ničemu
no, vlastně ne: ještě by přidal tvou nezištnost a soucit k druhým - to by taky mělo pro něj smysl
ale EGO by odsoudil
ještě tvou sebe-kázeň při tvorbě by uvítal
ale dal bych zde za pravdu spíše Nietzschovi
zatím - a asi
protože zčásti spor mezi nimi JE buď-anebo
vše integrovat nelze!!!
jednoduše: má cenu dětsky se radovat z výletu?
Nietzsche: ano, je to hra, tanec, lehkost, dětství
Schopenhauer: ne, je to pomíjivá banální prázdná blbina, přinese jen krátkodobou slast, jen ti stimuluje tvoje bažení a chtění, místo abys je potlačil a věnoval se hledání moudrosti
---
někdo by řekl: nesmí to být JEN optimismus, radost ze svobodné hry (umění!), radost ze systematické práce a poznání (věda§ filozofie!)...JEN láska, jen sex, jen snaha po uznání....musí tam být JEŠTĚ DUCHOVNO!
tomu by Nietzsche brutálně vynadal
pozemská radost nám totiž pravděpodobně plně dostačuje, stejně jako smrtelná pozemská pomíjivá láska
stačí pozemská radost, není třeba ji kořenit LŽÍ DUCHOVNÍ SFÉRY
--
shodneme se nebo ne?
chápeš duchovno a boha jako něco, co je v tomto světě, v tomto LIDSKÉM světě sexu, kultury, LIDSKÉ kultury?!
je POUZE tento svět: a ten plně postačuje!!
soucit a láska jsou důležité...a také hněv, agrese, EGO, sebevědomí!!!
jistě že lež duchovní sféry nás POZVEDÁVÁ na LŽIVÝCH NEEXISTUJÍCÍCH KŘÍDLECH andělů...pomáhá, stimuluje, dává nám nadšení
ale je to nadšení pramenící ze lži
lépe je být nadšený z vody, města, auta, louky, LIDSKÝCH myšlenek, LIDSKÝCH filozofických systémů, SMRTELNÝCH idejí vytvořených OMEZENÝMI, PŘESTO TAK ÚŽASNÝMI SMRTELNÍKY...
vadí nám SMRT, to, že naše láska i naše tvorba a všechny naše projekty POMINOU a z hlediska věčnosti, z hlediska věčného neosobního KOSMU, který je chladný a prázdný, bez Boha a andělů, je všechna naše tvorba NIČÍM
jenomže my nejsme bůh, bůh navíc není
takže tato božská perspektiva je něco, kde můžeme dlít jen chvíli

většinou jsme situování v našich smrtelných situacích a pomíjivých kontextech: a jako pomíjivým smrtelníkům nám to plně postačuje
ale DOKONCE ani z božské perspektivy věčna to není tak jednoznačné: i pomíjivý záblesk lidské kultury a vzmachu zvířat, kteří si říkají lidé, je cosi krásného!
jsme zvířata, ale ne JENOM zvířata: slovo zvíře bylo moc degradováno lživým spiritualismem, který proti zvířeti postavil Boha, ducha, anděla
před 2 h
---





toto

:
Konec chatu

18 komentářů:

  1. Třeba je lež evolučně výhodnější ... proč se po přehodnocení všech hodnot nechat lží jakkoliv omezovat nebo ji vidět nějak negativně?

    Píšete o depresích už delší dobu. Tudíž bych tipnul, že jimi trpíte, a dokonce naznačujete, že jejich příčinou je Vaše přesvědčení o neexistenci Boha. Tudíž byste si přál, aby existoval? A pokud ano, proč?

    OdpovědětVymazat
  2. lež někdy výhodnější je
    a také ZLO a zášť a nenávist jsou někdy výhodné a nikdo za ně potrestán nebude, neexistuje ŽÁDNÝ Soudce nad námi...zlo je jen jiná forma SÍLY, TVŮRČÍ MOCI...

    zlo je prospěšné a nutné, je to důležitá součást života!

    deprese někdy mám, ale ne klinické deprese

    netrpím jimi příliš, ale trochu ano

    ano, přál bych si, aby Bůh byl: byl bych pak nesmrtelný a existovaly by vyšší morální ideje

    ale pokud bůh není, je lépe zaměřit se na smysl tady na zemi a nezoufat si :-)

    a bůh asi fakt není...



    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proč je vlastně život dobrý? Proč je lepší, aby se život (čehokoliv) ve slepé evoluci rozvíjel, proč by neměl raději zaniknout? Proč se vůbec odvolávat na nějakou prospěšnost zla, které je v evoluci v posledku jen vyjádřením pro odumírání nějaké formy života? Ano, život chce neustále odvrhovat něco, co chce zemřít, jak řekl Nietzsche, ale to stále neřeší otázku, proč bychom měli život pokládat za v jakémkoliv smyslu lepší.

      Kdyby byl Bůh - pokud myslíte monoteistického Boha, což předpokládám - pak byste byl (stejně jako všichni) ve velké hrozbě toho, že se dostanete do pekla - navěky, byl byste nesmrtelný. To Vás neděsí? Klasická otázka: Bylo by pro Vás lepší nebýt, nebo být v pekle?

      Vymazat
    2. Ještě dodatek: jak vlastně evolučně vysvětlit vznik touhy po nesmrtelnosti, tedy z hlediska evolucionismu po ontologické nemožnosti? Každopádně to musí být nějaká slepá cesta ...

      Vymazat
    3. touha po nesmrtelnosti pramení z našeho pudu sebezáchovy, který není schopen se vyrovnat s uvědoměním smrti...

      Vymazat
    4. Život je dobrý PRO NÁS, protože nás jakožto situované smrtelníky NAPLŇUJE: zkrátka díky biokulturnímu naprogramování některé věci od života chceme - a dostáváme...

      Život není dobrý metafyzicky, z pohledu věčna, objektivně: je dobrý jen pro nás - a to postačuje...

      A pro někoho dobrý už není: tak má depresi, nudí se - nebo se zabije...

      A to je celé...

      Zlo ve smyslu průraznosti, agrese je také někdy prospěšné zase jen pro nás...není Bůh, který by to rozetnul věčnou pravdou....

      Život má někdy pro nás hodnotu ve smyslu DŮLEŽITOSTI: jednoduše z naší smrtelné perspektivy, ve které STÁLE JSME, víme a evidentně cítíme, že je KRÁSNÉ žít, že je DOBRÉ někomu pomoci, že je DOBRÉ upřednostnit druhého před sebou nebo naopak...a jednáme podle toho


      Není morálka platná pro všechny: moje morálka vyrůstá z mého osobního kontextu, z mé osobní životní formy, z mého naladění, mého vztahu ke světu...

      Není tomu ale jen tak, že sami dáváme smysl světu a našemu životu: neplatí tento jednoduchý subjektivismus: jsme totiž naprogramováni tak, že některé věci pro nás nutně smysl mají: jídlo, sex, přijetí druhých, jejich uznání...V tomto smyslu je smysl a význam těchto entit objektivní, nikoliv subjektivní...

      Smysl věcí se pro nás mění vlivem zkušeností, vyzráváním, věkem, vlivem kultury, přátel, rodiny...

      Kdo nevidí v životě smysl, je možná:

      a) unavený - mírnější deprese je adaptace těla na přebytek vzruchů
      b) omrzelý, znuděný: chce to ZMĚNU! STRES! BOJ!
      c) posedlý metafyzickými memy: hledá objektivní věčný smysl! Ten samozřejmě není...
      d) líný najít si vlastní smysl - tedy LENOST!
      e) alibisticky ze strachu utíká z života: děsí se ztráty a bolesti

      Proč bych však měl vlastně POŽADOVAT, aby život měl objektivní smysl? Nemůžu snad docela dobře žít i bez toho?

      "Není-li Boha, nic nemá smysl..." Opravdu? Proč ne? Proč???

      Vymazat
    5. To by mi od evoluce přišlo jako docela přešlap ...

      Vymazat
    6. Předchozí reakce se týkala toho pudu sebezáchovy.

      "Život je dobrý PRO NÁS, protože nás jakožto situované smrtelníky NAPLŇUJE"
      No, myslím, že by se našlo dost lidí, kterých by s Vámi nesouhlasilo. Gnóm odpověděl králi Midasovi, když jej nutil odpovědět na otázku, co je nejlepší, takto: nikdy se nenarodit ... a druhé nejlepší: co nejdříve zemřít ...

      A jinak je to asi o definici pojmu smysl ...

      Vymazat
    7. některé vaše komentáře jsou ale docela mimo, třeba tento:

      To by mi od evoluce přišlo jako docela přešlap ...

      To si děláte legraci? Evoluce neuvažuje ani neplánuje...

      Vymazat
    8. jasně, život nenaplňuje všechny a napořád, jsou krize, výkyvy, totální pády: ale nikde přece není žádná POVINNOST žít...

      Vymazat
    9. No, to bych nemohl podepsat, že není žádná povinnost žít, ale je jasné, že odpověď na tuto otázku závisí na mnoha předpokladech, na nichž se neshodneme.

      A samozřejmě, že evoluce ani neuvažuje, ani neplánuje, jen mi to vysvětlení touhy po nesmrtelnosti z pudu sebezáchovy nepřijde právě v souladu s evoluční výhodností, jíž evolucionisté mnoho věcí vysvětlují.

      Vymazat
    10. ad touha po nesmrtelnosti: jednoduše díky pudu sebezáchovy chci žít dál a dál...to je přeci evolučně výhodné

      nechci žít "věčně": ani nevím, co to je...je to jakýsi mlhavý ideál, ve skutečnosti se však snažím zvládat každodenní problémy a prostě přežít.

      Vymazat
    11. touha po nesmrtelnosti ve své metafyzické podobě jakožto MEM navíc může být hyperstimulující podnět útočící ve své přehnané podobě na naše pudy: podobně jako porno...dává nám v ideální podobě to, co bychom ani jinak nevěděli, že chceme...tento mem sloužil rozšíření náboženství, které mělo ale i řadu evolučních výhod, podporovalo třeba kooperaci...všechny memy nejsou výhodné, jsou spleteny do memplexů obsahujících výhodné i nevýhodné memy

      Vymazat
    12. mem nesmrtelnosti v nás stimuloval touhu po ní podporovanou už geneticky pudem sebezáchovy...tuto touhu pak údajně "naplnilo" náboženství, díky čemuž se lidé hromadně obraceli na víru: náboženství jim údajně sytí touhy, které samo předtím uměle vyprovokovalo...podobě jako dnes to porno!...

      Vymazat
  3. pekla se nebojím: je-li Bůh, není to někdo, kdo by tam člověka poslal navěky...

    nebytí či peklo: zkusil bych peklo, ale možná by bylo až moc pekelné: pak tedy nebytí...

    OdpovědětVymazat
  4. je-li něco zlem, pak ublížit druhému
    druhé největší zlo je nepomoci
    obojí bohužel často dělám

    OdpovědětVymazat
  5. pane Moravčíku, někdy můžeme zajít zafilozofovat v Brně na živo: ozvěte se na mail

    OdpovědětVymazat
  6. viz můj nový článek na blogu: rozšířil jsem tam ještě svou odpověď Vám

    OdpovědětVymazat

díky!