pondělí 17. března 2014

Je neurální korelát vědomí totožný se samotným vědomím?

Neuronální korelát vědomí a vědomí samo asi odkazují ke stejné entitě

ale popis vědomí skrze jeho neuronální korelát je neúplný, popisuje vědomí jen "zvenčí"

je třeba do popisu vědomí zapojit také sociální jazyk: vědomí je do jisté míry rozprostřeno v síti veřejného sociálního jazyka, která přesahuje mozek jedince

také je vědomí do jisté míry rozprostřeno v celém kulturním systému: není uvězněno v hlavě jednotlivce

ale analýza biologických, kulturních a lingvistických aspektů vědomí je stále součástí vnějšího pohledu

ještě zbývá pohled vnitřní - a tady nejsou jen qualia, teleologie, subjektivita a intencionalita, ale také (navzdory pozdnímu Wittgensteinovy) možnosti soukromého jazyka a nonverbálního myšlení

máme tedy jeden fenomén X popsatelný vždy NEÚPLNĚ dvěma navzájem NEREDUKOVATELNÝMI popisy

a neumíme najít základnější, dichotomii překlenující popis

to je problém jen u vyšších živočichů, které už mají nitro - není to problém u jednodušších forem hmoty, i  když i těm musíme přisoudit POTENCI mít vědomí, když tedy vytvoří složitější komplexy

vnější popis počítá s danými fenomény, ale vidí je jednostranně - vidí VŠECHNY entity, ale jen z JEDNÉ strany

když nemůžeme oba popisy sloučit do jednoho, měli bychom postulovat alespoň PARALELISMUS: uvádět vždy OBA pohledy, jeden doplňovat a korigovat druhým a naopak

otázka:

není-li vědomí jen fyzikální proces (pohled zvenčí), ale také žitá subjektivita, neznamená to spíše, že oba pohledy jsou zcela špatně a vědomí je něco záhadného, něco docela jiného?

já totiž navrhuji banální přístup:

vědomí je fyzikální proces A SOUČASNĚ žitá subjektivita (tedy: platí to i to, pohled zvenčí i pohled zevnitř, platí OBA SOUČASNĚ, jen každý omezeně)

proti tomu lze však namítnout, že v případě, že jsou nějaké popisy PRINCIPIÁLNĚ neúplné, mohou být zcela chybné: nemohou totiž nikdy vytvořit definitivní konzistentní jeden systém, který by fenomén vysvětlil zcela (tedy: neplatí ani to, ani to, ani pohled zvenčí, ani pohled zevnitř)


přístup, který je neúplný, nemůže totiž nikdy sám sebe plně legitimizovat, ospravedlnit - má totiž díry, takže možnost zásadní systémové kontradikce není vyloučena

vědomí ani v jednom z pohledů nevidím totiž ÚPLNĚ, takže nemůžu posoudit, jestli se nemýlím zcela: dokud nevidím CELEK, můj parciální pohled může být zcela pomýlený

dále: nevím ani, zda vnější a vnitřní pohledy na vědomí jsou SLUČITELNÉ...možná je jeden z nich (nebo dokonce oba!) sporný

dokud nemám jeden slovník, ale dva neúplné neslučitelné slovníky, nemůžu si být jistý vůbec ničím!!!

samozřejmě se zde nabízí možnost chápat tuto dichotomii v otázce vědomí podobně, jak řeší tento problém ve fyzice u vln a částic: fyzikální korpuskulárně-vlnová komplementarita: entita se v jistém kontextu chová jako částice, v jiném jako vlna

nemůžeme vědomí chápat stejně? jednou jako subjektivitu, podruhé jako fyzikální proces?

nikoliv: ve vědomí nejde o dva jiné ontologické kontexty jako u fyzikální komplementarity (entita je v jednom kontextu JEN částicí, v jiném JEN vlnou), ale jen o jiné epistemické kontexty (vědomí je vždy v každém kontextu SOUČASNĚ subjektivitou i fyzikálním procesem, jen to nedokážeme sloučit do jednoho pohledu, který by nám předložil jedinou ucelenou esenci vědomí - pochopení PŘIROZENOSTI vědomí)

--

jde však skutečně o takový problém?

z jiného úhlu pohledu nám nesouměřitelnost slovníků přijde jako banální a dobře evolučně odůvodněná: nebyl důvod chápat se v evoluci jako fyzikální proces, zato bylo důležité mít pro přežití qualia...

když nyní věda ukázala nepochopitelnou identitu qualií a fyzikálních procesů, doslova nám pro tuto identitu chybí SLOVA

avšak je nám z druhé strany jasné, o co jde: sklenka vína je fyzikální, a přesto je mi jasné, že velmi odpovídá za mou dobrou náladu (quale!)

přechody mezi vnitřním a vnějším slovníkem nejsou zvládnutelné teoreticky, avšak v přirozeném světě jsou na rovině chování, jednání, interakce velmi snadné: fyzikální proces nárazu do hlavy při pádu okamžitě přechází do quale bolesti apod...

víme tedy, že jde o jednu věc, jen to neumíme úplně popsat

- možnost totální mýlky v určení povahy vědomí však zůstává

avšak protinámitkou je zde toto: to, že nechápu celek, nechápu věc úplně, zase automaticky neimplikuje to, že ji nechápu vůbec! chápu ji...ale zčásti

kterou z možností si vybereme?

a) vědomí chápeme částečně v obou pohledech

b) vědomí díky neslučitelnosti pohledů nechápeme vůbec

???

pravděpodobnější je první možnost: přesto však z ní jasně plyne, že vědomí dobře nikdo zatím nechápe...









7 komentářů:

  1. "když nyní věda ukázala nepochopitelnou identitu qualií a fyzikálních procesů"

    Můžu poprosit o nějaký článek, který o tomto hovoří?

    OdpovědětVymazat
  2. cítím bolest = přesně lokalizují fyzikální proces v mozku
    cítím bolest podruhé = stejný proces

    vidím obrázek Bushe = jen tehdy reaguje určitý JEDEN neuron

    samozřejmě můžete říci, že duch jen mozek POUŽÍVÁ a není s ním identický

    každopádně když opijete mozek, opijete i ducha...

    můžete zase namítat, že duch jen nemůže opitý mozek používat - stejně jako zedník nemůže používat rozbitou míchačku...

    ale každopádně jsou lokalizovány sítě mozku, které jsou aktivní jen když jste při vědomí

    dualismus se samozřejmě vyvrátit nepodařilo...ale mě prostě nepřijde jako něco relevantního ve světle těchto poznatků

    i když je tu ještě kvantová úroveň: možná může existovat jakési kvantové pole vědomí

    a taky možnost emergence nějaké polo-samostatné entity vědomí realizující se na mozku

    ale tak či tak: myslím, že když se rozpadne mozek, ztratí se i vědomí...je tu sice možnost, že informace z něj přežije v kvantové úrovni, ale myslím, že je to jen zbožné přání...ale některé poznatky tímto směrem přece jen ukazují

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "samozřejmě můžete říci, že duch jen mozek POUŽÍVÁ a není s ním identický"
      No, něco podobného bych opravdu řekl. Ono klasické Platónovo rozlišení mezi příčinou a podmínkou. To není v žádném rozporu s onou aktivací konkrétních neuronů či sítě mozku. Takže když opiju mozek, opiju "ducha" jen v metaforickém smyslu, protože opít se alkoholem může v posledku jen něco materiálního. Což neznamená, že duch tím opitím nemůže být ovlivněn.

      "když se rozpadne mozek, ztratí se i vědomí"
      Problém je, že to nemáme jak zjistit. Jsou zde navíc třeba zážitky klinické smrti, ale vím, že scientisticky ladění skeptici by je označili jako ještě nedostatečně prozkoumané stavy mozku v (pseudo)terminální fázi, nebo něco podobného.

      Jinak dualistou nejsem.

      Vymazat
  3. Ať žijou Dolák i Moravčík! Ať žijou filosofové! Ať žijou žvanilové!

    OdpovědětVymazat
  4. "Co přivedlo vás do Saqaru?"
    odvětí: „Nebyli jsme mezi modlitbu konajícími
    ani mezi nuzné krmícími,
    ale tlachali jsme mezi tlachajícími
    a den soudný jsme za lež prohlásili" (in Súra 96)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane Pavličku, obávám se, že o tom, jestli v době, kdy netlacháme, třeba nechodíme krmit nuzné, víte, mírně řečeno, dost málo

      Vymazat

díky!