1) geny nám nedávají hotové fixní programy k chování, ale spíše tendence k němu
2) geny se neaktivují jen v dětství, ale po celý život - genová exprese je vyvolána momentálními situacemi
3) možné je, že geny nabízí jedinci celý balík potencialit, různých typů jednání, z nichž se aktivují jen ty, které v daném prostředí jsou adaptační - v každém z nás se toho mnoho nerozvine, není totiž důvod nebo to situace neumožňuje
4) co je skutečně dáno geneticky je možné nalézt transkulturními studiemi hledajícími invarianty - neměnné vzorce lidství, stejné ve všech kulturách, avšak musí jít o kultury žijící v pokud možno co nejrůznějších prostředích, protože jinak by za stejnost nemusely odpovídat geny, ale podobná/stejná prostředí (samozřejmě jsou zde ještě nitroděložní vlivy, ale jejich variabilita je nakonec hodně podmíněna variabilitou prostředí, třeba stresujícího, ve kterém matka žije)
5) inteligence, temperament - zde velký vliv genů, u charakteru zas spíš vliv kultury
6) co je však kultura? nelze ji chápat izolovaně od genů, do jisté míry je každá kultura pokračováním genů, jejich přizpůsobením na dané prostředí
7) v kultuře a v kulturním vývoji je však také prvek nahodilosti, kumulované tradicí - ten je však sociálními konstruktivisty nebo Foucaultem přeceňován...geny se v průběhu celého života podílí na našem myšlení, stylu jednání..není to tedy tak, že na začátku by byly geny, které potom kulturní socializace přebije, ale spíše v každém z nás v neustálé interakci probíhá zápas kulturních vlivů s genetickými
8) nebezpečí příliš vypjatého dualismu "vrozené vs. získané", "příroda vs. kultura", "geny vs. výchova" - přičemž je zde spíše kontinuum a interakce než protiklad, navíc obvykle druhé je založeno na prvním, z prvního vyrůstá a je jím neustále zpětnovazebně modelováno, ovlivňováno
9) jistě, kulturní anomalie se po mnoho generací kumulují, což dává vyniknout svérázu té které komunity, tradice, kultury - ale tato tradice se nerealizuje na "tabula rasa" lidech, ale na lidech, kteří jsou neustále zaplavováni hormony, genovými expresemi atd.
10) nelze nikdy přecenit vliv reprodukce, sexuality, dětí (případně rodiny jako jejich prostředku, ale nejen "západní rodiny", ale každé sociální instituce sloužící nakonec DĚTEM) - kultura nekultura, toto zůstává jejím středobodem, ať si Foucault říká o nahodilosti kultur, jejich arbitrárnosti co chce - jsme nakonec taky zvířaty a zůstáváme jimi do smrti - člověk je sociální opice, jistě je díky tomu i opicí KULTURNÍ...
11) nakolik je kultura autonomní, na genech nezávislou sférou? do jisté míry ano - úplně ne...kulturní evoluce je rychlejší než genetická evolcue, kulturní anomálie či mutace (Dawkinsovy memy) taky...společná koevoluce kulturní a genetické evoluce
12) může jít kulturní evoluce proti té genetické a nakolik? jsou zde jasné meze, dané geny - přežití kultury je hlavní z nich...ale neredukoval bych to jen na tuto nejtrasparentnější limitu
13) též je otázkou, co řídí kulturní evoluci...určitě nejen náhoda a racionální vědomí, ale právě taky geny samy - proto nejde kulturní evoluce tolik proti nim...
14) hlavně nechápat geny v nás jako fixní programy, jde o programy zpětnovazebně interakcí s okolím ovlivnitelné, ale zachovávající si hlavní celkový ráz, hlavní tah na bránu, jímž je nakonec co největší pomnožení vlastních genů
15) geny nemají na řetězu kulturu ani naopak - nejsou to totiž dvě až zas tak odlišné věci...geny jsou slepé, takže se nechají často přelstít kulturní mutací (antikoncepce, málo dětí v západních společnostech jako typické příklady)...ale kultura není hegelovský autonomní duch vznášející se nad geny a mimo ně...naopak, je jimi stále živena, korigována, nesena...
16) sociální vědy by měli popisovat nahodilosti tradic, ale neměly by si myslet, že vše v tradici je jen tato nahodilost - zapomínali by na zvíře v nás, které je taky hodně kulturní, má v sobě programy kooperace, až skoro nezištnosti zajišťující mu reputaci, dobré postavení ve skupině
17) evoluční vysvětlení čehokoliv je jistě trochu také módní pohádka - ale to sociální konstruktivismus taky, jsou to ideologie obojí, obě to moc hrotí, vidí jen to svoje a ne to druhé
18) vlastně dodnes nikdo neví, co je důležitější, zda kultura či geny - odhaduje se, že je to tak 50/50, a taky záleží, jak v kterém rysu
19) navrhuji rozlišovat v kulturní evoluci dva vlivy - vliv genetický a vliv nahodilosti (+ ještě třetí vliv, což je samozřejmě vliv specifik daného prostředí, v kterém se kultura vyvíjela, tedy klima, přírodní zdroje, blízkost moře, záplavy úrodných řek, poušť atd.) - naivně totiž mnozí chápou kulturní evoluci zcela autonomně jdoucí samospádem vlastní dynamiky, přičemž kulturní evoluce je neustále korigována genetickými faktory
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!