sobota 19. ledna 2013

Simon Blackburn - Filosofie, VELKÉ OTÁZKY

je to plytké

ale podnět k problému svobody

ani v determinismu nejsme nesvobodný, protože na mě nepůsobí vnější síly, ale já sám, mé ustrojení, i k dyž mnou nezvolené

problém nesvobody v interpretaci Libeta vzniká z dualismu, kde duch ve stroji je strojem zmítán, působí na něj "vnější síly skryté za trůnem ega"

PROBLÉM: kde jsou hranice já?
a) vědomí
b) vědomí + předvědomí
c) mysl se svými kořeny
d) nebo fyzikalisticky mozek, tělo (+ třeba nejbližší sociální kontext či celá kauzální historie těla)

pokud stanovíme hranice já (ať už kamokoliv), objeví se tu vždy vnější síly - tedy kauzalita ZA HRANICÍ já - a problém nesvobody je hned zpět

pokud já ztotožníme s celým světem (Spinoza), problému se zbavíme, výsledek je však kontraintuitivní

Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!