úterý 30. srpna 2016

hedoné 101

JAK VELKÁ JE ŠANCE, ŽE BYCHOM TRPĚLI ČI MĚLI STRAST/SLAST KONTINUÁLNĚ TŘEBA JEN JEDNU CELOU FYZIKÁLNÍ VTEŘINU?
spíše malá, pomineme-li silné bolesti nebo orgasmus
jindy se v proudu dat střídají velmi rychle vedle pocitů zraková data, zvuková data a neutrální tělesná data (druhá polovina tělesných dat jsou pocity)
jelikož fyzikální vteřina se skládá z 5-6 prožitkových okamžiků, je celkem malá šance, že by všech 5-6 prožitkových okamžiků vyplňovala slast nebo strast, spíše je slast/strast v rámci jedné vteřiny prostřídána zrakovými, sluchovými nebo neutrálními tělesnými daty
a i kdyby výjimečně (orgasmus, větší bolest) trvala slast/strast bez přerušení celou vteřinu, obvykle by během ní měnila svoji intenzitu
časté je i to, že po slasti přichází v dalším prožitkovém okamžiku strast - ba dokonce je v případě slasti pravděpodobné, že v rámci jedné vteřiny přijde po ní spíše další strast než slast, protože strast je 10x častější než slast...
ale je třeba upřesnit, že 10x větší četnost strasti oproti slasti sice platí, avšak když už slast máme, obvykle je asociována s další slastí v bezprostřední budoucnosti, čímž je větší šance, že po slasti přijde strast, poněkud zeslabena


JAKÁ JE PRAVDĚPODOBNOST, ŽE TRPÍTE VS. MÁTE SLAST V PRÁVĚ TUTO JEDNU (FYZIKÁLNÍ) VTEŘINU?
jde o jinou otázku než byla ta, která se ptala, zda si užíváte/trpíte "právě teď"
proč?
protože "právě teď" je prožitkový okamžik, který je kratší než fyzikální vteřina: fyzikální vteřina se skládá z cca 5-6 prožitkových okamžiků
jestliže pravděpodobnost/šance, že trpíme v prožitkový okamžik (což je tedy 1/5-1/6 fyzikální vteřiny) byla 5:1 a pravděpodobnost/šance, že si v prožitkový okamžik užíváme byla 50:1, potom pravděpodobnost, že trpíme v právě tuto fyzikální vteřinu v alespoň jednom z jejích 5-6 prožitkových okamžiků je téměř 100%, zatímco pravděpodobnost, že v této jedné fyzikální vteřině v alespoň jednom z jejích 5-6 prožitkových okamžiků cítíme slast je 10%
samozřejmě platí, že v rámci jedné vteřiny můžeme cítit po sobě (dokonce někdy i víckrát) slast i


Trpím při sepisování těchto řádků?

 jak kdy! poměr 25:1 platí i zde...

ale je to spíš lepší, protože intelektuální aktivity jsou spíše tlumivé, uklidňující, tedy k neutrálu, takže ale pořád tak třeba cca 18:1 v prospěch strasti


CO JE ZÁSADNÍ?
stanovit si životní pravidla, která se zaměřují na redukci dlouhodobých strastí, tedy dlouhodobých negativních nálad (které trvají několik hodin a máme je opakovaně)
tedy nezaměřovat se na honbu za štěstím jako to dělá pozitivní psychologie, ale na snahu o duševní klid, dosažitelný redukcí strasti...strast je totiž četnější (10x častější než slast), a proto je třeba se z tohoto důvodu zaměřovat na ní a nikoliv na slast
proč? protože čas je lineární a postupný: z tohoto důvodu vždy máme právě jeden stav
a jelikož negativní stavy jsou 10 x častější než pozitivní stavy, setkáváme se s nimi 10 x častěji, a tedy bychom si měli stanovovat pravidla na redukci negativních stavů a nikoliv pravidla na navyšování pozitivních stavů
námitka: pravidla na navýšení pozitivních stavů nám ale navýší i jejich četnost, takže pak už neplatí, že je strast 10x častější
odpověď: člověk nedokáže učinit zase tak radikální změny, aby tak velký rozdíl mezi četnostmi strasti vs. slasti (10:1) obrátil, proto je dobré se stále zaměřovat na redukci dlouhodobých strastí
také platí, že strasti jsou v průměru cca 2,5 x intenzivnější, proto nás trápí víc než nám slasti, které jsou průměrně 2,5 x méně intenzivní, přinášejí blaha: i z tohoto důvodu je důležitější zaměřit se spíše na to, co nám více ubližuje, než na to, co nám přináší menší satisfakci, uspokojení (blaho)
další námitka: pravidla pro navýšení pozitivních stavů nám zvýší i jejich intenzitu, tedy bezprostředně výše uvedené neplatí
odpověď: odpověď je stejná jako u námitky s četností: nedokážeme změnit poměr průměrných intenzit strasti vs. slasti o tolik, aby námitka platila...někdo by řekl, že je to snazší u rozdílu intenzit než u rozdílu četností, protože se neliší tolik (četnost se liší 10x ve prospěch strasti, zatímco průměrná intenzita jen 2,5 x ve prospěch strasti)...ovšem není tomu tak, protože průměrná velikost intenzit slasti nebo strasti je dána také četností jejich jednotlivých výskytů, takže se nemůže změnit příliš mnoho, pokud se nezmění samotná jejich četnost, což, jak je napsáno výše, není snadné


MOŽNÁ JE SMYSLUPLNÉ BÝT HIKIKOMORI!
zvažuji, zda způsob života Hikikomori není výhodný - hodně uvolnění, spánku, bezpečí doma, klidu...v Japonsku jich je asi milión a tvoří tak asi jedno procento populace.
Tento způsob života nevede k velkým slastem, hledání velkých (avšak vždy poměrně krátkodobých) slastí za cenu namáhavého úsilí není výhodnou cestou.
Naopak cesta hikikomori vede k redukci strastí a klidu, a může být v tomto relativně efektivní, viz:




SMYSL ŽIVOTA: PSYCHOLOGICKÝ SMYSL A SKUTEČNÝ SMYSL
Často lidé chápou smysl života zmateně: říkají, že něco nemá smysl, protože je to nenaplňuje, neuspokojuje, přijde jim to nízké, zbytečné, smysluprázdné.
To je psychologický smysl života: jakýsi pocit naplnění. Za smysluplné zde považujeme to, co nám přináší pocit naplnění.
O ten mi však nejde, to jsou pouhé emoce, pocity.
Smysl života chápu jako hodnotu o sobě, cíl o sobě.
Co je to hodnota o sobě? Něco, co je USILOVÁNÍ-HODNÉ samo o sobě.
HODNOTA = USILOVÁNÍ-HODNÝ CÍL O SOBĚ, který je objektivně platný, tedy objektivně zdůvodněný.


Jan Votava Pokud někomu dává hledání slasti pocit životního naplnění, ale zároveň slast není skutečným objektivním dobrem, pak je to pro něj smysl psychologický, ale není to smysl skutečný. Vytvořit lze i další kombinace, takže tímto způsobem je to odlišení myslím užitečné.

Jan Votava Psychologický smysl života definujeme jako to, co přináší pocit naplnění, pocit, že život má smysl.

Jan Votava pro XY: Chápu, co máš na mysli. Dichotomii objektivní/subjektivní lze chápat více způsoby. Subjektivní můžeme definovat jako to, co se nachází vždy v mysli nějakého člověka, v tomto smyslu by tedy mohla být slast asi jen subjektivním a nikoliv objektivním dobrem. Jiný význam: objektivní dobro je takové dobro, že věta "X je dobré" platí pro všechny, a není to jen subjektivní názor nějakého člověka. V tomto úplně jiném smyslu by mohla být slast objektivním dobrem. Takto nějak to používáme.

Jan Votava pro XY: Stejný problém a dvojí význam subjektivního a objektivního by se objevil třeba tehdy, když by někdo řekl, že o lidské mysli nelze říci nic objektivního (objektivně pravdivého), když sestává ze samých subjektivních skutečností (emoce, prožitky apod.)

Jan Votava Dále k pojmu dobra: pokud by se tento pojem rezervoval užeji jen pro mravní hodnotu, pak bych musel říci, že nás především zajímá, co je hodnotné, a nikoliv co je dobré. Problém je myslím opět v rozdílném používání pojmů.

Pro XY: Pokud za objektivní dobro považuješ jen to, co má význam pro více než jednoho člověka, pak objektivní dobro pravděpodobně neexistuje. Ale naštěstí existuje hodnota: je objektivně platné, že slast je hodnotná.


JAKÁ JE PRAVDĚPODOBNOST, ŽE PRÁVĚ TEĎ TRPÍTE, A NEBO ŽE PRÁVĚ TEĎ MÁTE SLAST?
Asi 1/6 bdělého času něco cítíme.
Proč? Jsou tři třídy dat: zraková, sluchová, tělesná.
Zraková a sluchová data nejsou pocity, a jen cca polovina tělesných dat je pocitových, druhá polovina jsou neutrální tělesná data (bušení srdce, pocení, kručení v břiše, "větry",...)
Jelikož máme cca 1/3 času zraková, 1/3 času sluchová a 1/3 času tělesná data, vychází to tak, že něco cítíme 1/6 bdělého času.
Máme tedy pravděpodobnost, že právě teď něco cítíme 5:1 (z šesti dílů času totiž jen v jednom něco cítíme).
Strast máme cca 10 krát častěji než slast: z toho plyne, že tehdy, když něco cítíme, pravděpodobně to bude strast, tedy máme cca šanci 5:1, že právě teď cítíme strast.
No a jelikož je strast 10 x méně častá, máme šanci 50:1, že právě cítíme slast.
Jan Votava - drtivou většinu tohoto vymyslel on



jednotka slasti má přesně stejnou sílu a hodnotu jako jeden díl strasti. Pokud mé výpočty sedí, je sebevražda skutečně racionální. Ovšem mohu se ve výpočtech plést (taky může být ještě nějaký jiný smysl, byť je to spíš nepravděpodobné) + jsem naprogramován pudem sebezáchovy, takže "chci žít". 

Stanovuji, co je racionální, žádné vlivy při dedukci neignoruji. Samozřejmě v nás všech je hodně iracionálních silných mechanismů, vč. robustního pudu sebezáchovy. Díky němu sebevraždu žádný z nás nespáchá.

JE PŘEŽITÍ NEBO REPRODUKCE NAŠÍM CÍLEM?

Jsme do určité míry loutky sobeckých genů, které nás programují k přežití a reprodukci. To však nejsou naše cíle. Nám jakožto "prožívajícímu vědomí" jde o poměr prožívaná strast : prožívaná slast.

Kvůli silnému pudu sebezáchovy vlastně většina z nás nemá ani možnost sebevraždy. Proto s touto možností nekalkuluji, protože je nemožná. Kalkuluji tedy spíše s reálnými možnostmi, zejména s těmi, které redukují naši strast, což je důležitější než navyšování naší slasti. Proč? Protože strast je četnější.

Ano, pud sebezáchovy je dokonce ještě silnější, mnozí chronicky nemocní trpí ještě více a chtějí dále žít, přitom trpí třeba až odhadem 40:1 ve prospěch strasti...odkud tento odhad? mohou trpět až téměř 2x více než my zdraví, známe analogie ze sebe-pozorování, kdy nám bylo hodně zle, byli jsme hodně nemocní, psychicky v krizi apod..


Tak v jednom fb statusu opravdu nemám celou teorii, vždy řeším jen dílčí věci, ale postupně se zde systematicky snažím řešit všechny komplikace. Jde o o odhady, nikoliv však o nepodložené odhady. Jiné třídy dat než tyto tři v proudu vědomí nemáme, také myšlení jsou jen zvuková či pseudo-zvuková data (vnitřní řeč) nebo zrakové představy (včetně představovaných grafů, tabulek)...

zraková data ani sluchová data nejsou žádnými pocity, no a z tělesných dat je hrubým (ale založeným na poměrně pečlivém pozorování) odhadem jen polovina pocitových, zbytek sice cítíme, ale neutrálně...no a tyto tři třídy dat se střídají cca rovnoměrně (opět pečlivější pozorování)


Dotaz na rodiče: trpí větší děti, tedy od dvou tři let, méně než dospělí nebo stejně, ale mají jen trápení z jiných příčin, jak si myslí XY? Nebo dokonce trpí více než dospělí?







Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!