pondělí 4. listopadu 2013

o egu

není snaha za každou cenu popřít ego a pýchu kontraproduktivní?
nevyvolává falešnou pokoru? jsem to já, kdo pokorně potlačuje pýchu...

navíc člověka snaha potlačit ego příliš na ego zaměřuje, často i větší ego vytváří

snaha násilím potlačit ego může být neefektivní

co je to ego? komplex memů, dat, informací skloubený pod štítek "osobní identita", esence, přirozenost, individuální forma, individualita

co potlačuje ego? ego potlačuje samo sebe? sebepotlačení, sebeumenšení: nejsem středem světa, nejsem tu jen já, věci se netočí jen kolem mě, nejsem prvním a posledním

jsem součástí, jsme tu "my", nejen já

vidět se jako součást kolektivity, aspekt celku

nemyslet pořád jen na sebe..netočit se kolem sebe jako kolem zlatého telete...nezabývat se pořád sebou: jaký jsem? jsem lepší než tenhle? jak se cítím? co prožívám? co chci? jaká je moje skrytá hlubina?

je možné, že žádnou skrytou hlubinu nemáme, teprve ji hledáním produkujeme

sebehledač uvízne rád v slastně masochistickém sebehledání, nechce odpověď, líbí se mu neustálá narcistická sebeutvrzovací pouť

ego, ego, ego...pokud není, nemůže sebe ani potlačovat

nakolik lze ego potlačit "na sílu" a "na křeč"?

spíše odvrátit zrak, dívat se jinam, než na sebe, zapomenout na sebe, ztratit se sama sobě, opustit svoji tíží, vážnost a důležitost vlastního ega

Vanier hezky píše: kdo má velké ego, má potřebu přesvědčovat druhé, že je lepší než oni...a využívá je k tomu, aby mu to potvrdili, tedy je využívá k tomu, aby je mohl zotročit, překonat, stavět se nad ně

ten, kdo má ale takto velké ego, má ho - alespoň v mém případě - malé, nevěří si, pořád se proto zkoumá, zda je opravdu taková nula, jak se bojí, a proto před druhými hraje falešnou hru na svoji sílu, aby je všechny přetrumfnul a tak mohl definitivně potlačit svoji obavu, že je nula

nezabývat se diskurzy, ve kterých se vyskytuje slovo "ego" a POCITY s ním spojené: tedy aktivita sebehledání, sebeprůzkumu, sebepociťování, starosti o sebe

kdo hledá sebe, neustále se vrací k sobě, pořád se noří do sebe, do plic, vnitřností, do těla, do hlubin, k pocitům, k starostem o sebe projevujícím se bolestmi žaludku, pocením, bušením srdce

nedívá se na svět, ale stále jen do sebe: tragédie melancholika

má extrémní zájem na tom, aby jeho stávající ego a identita přetrvávaly...smrt je pro něj strašlivější než pro ostatní

přitom by bylo dobře ego otevřít, transformovat, zapojit do společného my, tedy učinit menším, skromnějším: nejen já jsem zdrojem vší pravdy, ale já se mýlím, já jsem omezený, ale to nevadí, druzí mě mohou poučit

stát se žákem druhých, nikoliv jen stále jejich učitelem a mentorem!

přijmout submisivní pozici, naslouchat, být sluhou, nejen stále pánem

nechtít jen neustále obhajovat to, že jsem největším mudrcem ze všech, ale spíše ukázat slabosti ve vlastním úsudku: má omezenost není má vina, není to něco, co je potřeba skrývat, klamat a lhát o tom

ano, to a to nevím, to a to mi nedochází, v tomto jsem udělal myšlenkovou chybu, tady jsem zaujatý, uvažuji lokálně, omezeně a a no, často jsem pouhým hlupákem...

a ono to nebolí, ono to jde, a nic se neděje...všichni jsme na jedné lodi, mnohdy jsem chytřejší, mnohdy zas omezený, ale podstatné je nehrát hru neustálého hledání, zda jsem chytrý nebo ne...

JSEM OMEZENÝ...zní to, jakoby to ani nebyla pravda...a přece je, a když myslím, že ne, tak tehdy nejvíc







Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!