úterý 28. května 2013

jáství

momentální jáství: zvláštní látka/naladění/nabité pocity

má omezený počet rysů/obsahů...jistě, má dispozice spojit se s dalšími, ale aktuálně je obsahově chudé

já se roztahuje (heideggerův pobyt) a stahuje (descartovo izolované ego cogito) jako žvýkačka

cítím v krizi (řešení nových problémů) já nejvíc nebo nejmíň? obojí návrhy tu jsou...že se já aktiviuje, protože nový problém...i že mizí, protože tělo je pohlceno řešením nového problému

neobjevuje se já jen tehdy, když o něm přemýšlím, jako hlavní postava/centrum příběhu, který prochází myslí?

já je taky distance či otevřenost k vnějšku, vztah k vnějšku, já je propojené, konkurence a kooperace, já je značně kulturní - spletené se sdílených vět

já a jazyk - Dennett - velmi důležité...až s jazykem větší integrace, slova se stávají významovými uzly/křižovatkami, zachycují procesy, modelují je jako objekty, takto vzniká i model "já" jakožto slovo - významový uzel, křižovatka asociativní sítě významů, tedy dalších slov (původně nahlas vyslovovaných artikulovaných zvuků ale dítě má pro artikulace vrozené dispozice, stejně pro síť vztahů různých těchto zvuků)

já a pohyb - odlišení vlastních pohybů od jiných - já jako konatel

vidím, jak se dívám: objektivizace

vidím se v prostoru, odděleného od prostoru, jako prostorovou věc...atd...reifikace prostoru bez perspektivy, bez pohledu, bez toho, kdo se dívá

Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!