středa 29. května 2013

Žižek - Jednou jako tragédie, podruhé jako fraška

kniha není moc dobrá
52 v ideologii vězíme víc než kdy před tím - jistě hodně...
65 homo sacer - člověk mimo právní řád, může být beztrestně zabit
75 Dennett: od vše kontrolujícího subjektu k sítí konkurejících si polo-subjektů...od byrokratického centralismu k kapitalistické síti (i internet, facebook)

80 permisivní společnost - právo jen v podobě SVOLENÍ - svolení neoslabuje moc toho, kdo je uděluje...
81 depolitizovaná pseudoaktivitaq (nové životní styly...), což je sociální pasivita

83 cítíme se jako svobodní, když můžeme jednat tak, jak nám velí náš organismus, aniž musíme překonávat vnější překážky, které by stály v cestě našim sklonům

85 CO CHTĚJÍ OSTATNÍ ODE MNE?  jaký libidinózní objekt ve mně vidí? proč jsem právě tímto, odkud pramení má symbolická identita, co ji ospravedlňuje?
SUBJEKT JE VŽDY TÍM, CO NENÍ PŘEDMĚTEM, KTERÝ JE NESCHOPNÝ ZTOTOŽNIT SE S NĚJAKÝM PŘEDMĚTEM...to je pro subjekt konstitutivní

88 západnímu buddhistovi nedochází, že pravdou jeho existence jsou sociální vztahy, které zavrhuje jako pouhou hru (typicky u nás herec Jaroslav Dušek)

91 lpí na svém fetiši v podobě jeho potření (OCD!)...jde o předmět vyvolávající fóbii a předmět fetišistického uctívání v jednom: právě proto, že vyvolává fóbii, získává pro mě mimořádný význam, pak ho uctívám...
101: tohle je zajímavé: liberalismus je slabý, nedokáže obhájit své hodnoty před náporem fundamentalismu (fundamentalisté mají silnější emoce, vůli, tvrdost)
liberalismus se opírá o komunitní hodnoty, které však neustále podemílá...fundamentalismus je mystifikující reakcí na reálnou slabinu liberalismu...liberalismus sám sebe pomalu rozloží

102 utopické jádro kapitalistické ideologie...ANO, chápeme kapitalismus jako střízlivý, racionální systém formulovaný racionálními ekonomy, a on může být bláznivou utopií ve střízlivém hávu (!!!)

130 Ranciere: lidé bez účasti, Aristoteles chtěl tuto "část bez účasti" přiřadit (a dělal správně!), Ranciere vede vyloučené k tomu, aby si uzurpovali nárok na to být částí ztělesňující celek...nejsou buď ničím nebo vším - díky nim existuje politika jako neustálý svár, boj...podle mě je to nesmysl obhajující násilí, ale uznávám, že když masa je chudá, musí se bránit






Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!