pátek 25. dubna 2014

Akademismus ve filozofii

Často filozofové píší zbytečně složitě a akademicky.

Je to zčásti nemoc: je to totiž i můj problém. Zkouším psát obyčejně, ale vím, že mnohdy užívám zbytečně moc cizích slov.

Všechny skutečně zajímavé filozofické problémy, které jsem kdy četl, šlo vyjádřit několika jednoduchými větami.

To ještě věděl středověk: jediný skutečně náročný problém byl ontologický argument, který Anselm vyjádřil asi třemi větami.

Cesty Tomáše Akvinského k Bohu jsou opět vyjádřeny stručně. Všechny další dodatky a formalizace analytických metafyziků byly podle mého soudu zbytečné. Nečetl jsem je všechny a neznám je zas tak dobře, ale dost jsem z nich četl. Ale mám omezený názor i mysl: takže se možná pletu. Byl bych rád, kdyby mě někdo přesvědčil o opaku.


2 komentáře:

díky!