vynikající třetí esej!
nejprve máme smysl neproblematicky - jsme v nedějinném stádiu
postupně se po smyslu začínáme tázat: před-dějinné stádium (starozákonní proroci)
do dějin vstupujeme tehdy, když naše běžné smysly PROBLEMATIZUJEME
smysl nacházíme v dějinách, je to náš společný dějinný projekt, smysl se realizuje nejvíce v politickém společném, veřejném živlu
zde souhlasím jen částečně: smysl se mnohdy realizuje spíše v síti mých osobních vztahů! je sice společný a zčásti veřejný, ale spíše v rámci malé komunity lidí, přátel, kolegů, spolupracovníků, rodiny, mezi kterými žiji, jednám, kladu své projekty a touhy
po ZPOCHYBNĚNÍ samozřejmého smyslu nesmím podle Padnout ani do jednoho z DOGMATISMŮ:
a) optimistický dogmatismus: život je super a má smysl! (viz Jarda Dušek)
b) pesimistický dogmatismus: život smysl nemá! (buddhismus, nihilismus)
musím být skeptický i ke skepsi samotné, musím zpochybnit pravdivost, privilegovanost, nadřazenost i této pochybovačské pozice, tedy se musím vyhnout také:
c) dogmatické skepsi
smysl je podle Patočky v oné NEZAJIŠTĚNOSTI, kdy ani nevím, zda skutečně nevím!
smysl je v hledání smyslu, což přináší jedno minus:
a) jsem nalomený a neustále ohrožovaný nihilismem ústícím do stagnace a strnulosti sebevrahů
ale má i plus:
a) jsem svobodnější, mohu volněji vybírat vlastní smysly, nejsem otrokem tradičních smyslů...a jelikož to děláme v dějinném politickém BOJI spolu navzájem, můžeme jako lidstvo flexibilněji a tvořivěji určovat vlastní osud
b) mám větší šanci poznat víc pravdu o lidském životě, protože poznám pluralitu perspektiv: nedívám se na život jen z jedné z nich
NAMÍTÁM, že ona heroická Patočkova NEZAJIŠTĚNOST je taky jen omezenou životní formou: chce to být skeptický i k ní samotné!
Proč by měl být můj život neustálým filozofickým údivem, nezajištěností, hledáním smyslu?
Proč je to něco VYŠŠÍHO než hraní fotbalu?!
Z pohledu hledání svobody snad ano: ale není v dětském čutání do míče svoboda zase JINÉHO TYPU? a možná i KRÁSNĚJŠÍ?!
být oním Sokratovským HLEDAČEM SMYSLU A PRAVDY - proč vlastně? Má to smysl? je to JEDINNÝ smysluplná aktivita, jak si nakonec Patočka myslí?
v tomhle názoru je cítit filozofické elitářství, tak typické pro filozofickou SEKTU, jako ostatně pro všechny sekty na světě: my jsme lepší, děláme něco hodnotnějšího, vznešenějšího, více lidského atd.!!!
hledačství má TAKY smysl...ale teď si jdu OHŘÁT RIZOTO!!!
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!