pátek 25. dubna 2014

Co říci k vědomí?

Předně: vědomí není izolovaná věc, ale různé typy stavů, vztahů a procesů mozku. Jde o různě interagující neurální sítě. Strukturu, kterou hýbe chemie a elektřina.

Takže vědomí je promíšeno se vším nevědomím: s nevědomími stavy, procesy a vztahy mozku, s děním v celém těle.

Některé stavy mozku jsou také polo-vědomé, před-vědomé nebo na okrajích vědomí nebo na pozadí vědomých stavů a procesů.

"Vědomí" je do jisté míry náš konstrukt, protože to není statická věc, místo, prostor a není izolované od dění ve zbytku mozku a těla.

Vědomé stavy a procesy plynule navazují na nevědomé stavy a procesy a interagují s nimi.

Některé rysy vědomí však bezpochyby vnějšímu pohledu vědy unikají.

Vytváří vědomí polo-autonomní sféru? Zřejmě zčásti ano, ale nezapomínejme, že nejde o "ducha ve stroji", ale o určité hmotné stavy mozku interagující s jinými hmotnými stavy, procesy a sítěmi mozku. Autonomií zde nemyslím zřejmě neexistující svobodu, ale polo-uzavřenost oproti nevědomým stavům mozku. Vědomé stavy mohou zkrátka po určitou dobu interagovat zejména samy se sebou, i když do jejich interakce jistě nepozorovatelně vstupují také nevědomé stavy.

Má vědomí jednotu jáství? Zčásti SAMOZŘEJMĚ ano, ale tato jednota je u každého stejná, navíc spíše formální než obsahová a není ve vědomí přítomná vždy, její obsahy se navíc dosti mění. Momentální jednota vědomí je navíc obsahově chudá.

Má jáství každého člověka individuální specifickou zvláštnost, zkrátka individuálnost? Zčásti opět samozřejmě ano: někdo je typickým způsobem ctižádostivý a chladný, jiný typickým způsobem poživačný apod.

ALE např. nejsem cholerikem vždy: jen mám tendenci se v cholerické situaci svým typicky cholerickým způsobem naštvat. Najednou jsem cholerický, ale obvykle ve mě není po mém údajně typickém cholerismu ANI STOPY.



Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!