pátek 6. prosince 2013

determinovanost poznání

co pro poznání znamená, že je determinované? neohrožuje to jeho možnost poznat pravdu? vždy jsem odpovídal, že i tak se může korigovat podle jasně daných pravidel a na jeho determinovanosti potom nezáleží...je to však skutečně tak?

je-li mé poznání determinované, má nutný, předvidatelný průběh daný již na počátku univerza (nebo vždy, je-li věčné, nebo daný náhodou, je-li indeterministické)

co pro poznání znamená, je-li produktem své doby? je-li biologickým nástrojem nás, sociálních opic, k reprodukci jejich genů?

může poznávat pravdu?

co pro poznání znamená, když si tuto svoji podmíněnost uvědomí? bylo toto uvědomění také determinované? a pokud i ano, může ho to učinit pravdivějším nebo dokonce svobodnějším? může nad sebou mít více kontroly? nebo je tato kontrola zase jen determinovaná?






6 komentářů:

  1. Fuchs se domnívá, že poznání determinované být nemůže, jinak by se iracionalizovalo. Já si to nemyslím, resp. zatím se mi nepodařilo najít žádnou autokontradikci v tezi, že poznání je determinované. Poznání lze přece chápat jako tzv. otevřenou, neskrytou determinantu (zatímco Fuchs vyvrací především skrytou determinantu), jejímž účinkem je právě zprůhlednění, zracionalizování.

    OdpovědětVymazat
  2. ano, ale v determinovaném poznání se nikdy nezbavíme nejistoty, že v něm nepůsobí i skryté determinanty

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A v nedeterminovaném poznání bychom se jí nezbavili? To si nemyslím ... pokud se nějak lze zbavit nejistoty ohledně skrytých determinant, tak to lze bez ohledu na (in)determinovanost poznání. Jinak ty skryté determinanty podle mne Fuchs vyvrací celkem úspěšně, nebo myslíte, že ne?

      Vymazat
  3. chtěl jste asi napsat: A v nedeterminovaném poznání bychom se jí zbavili?

    Samozřejmě že zbavili: nedeterminované poznání už z DEFINICE nemá ŽÁDNÉ determinanty.

    ad:

    Jinak ty skryté determinanty podle mne Fuchs vyvrací celkem úspěšně, nebo myslíte, že ne?

    --

    Nerozumím. Myslím, že ne. Kolektivní omyl determinovaného lidstva za předpokladu toho, že se neklameme v zákonu sporu, je myslitelný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nerozumím, jak z absence determinant plyne absence nejistoty.

      Vymazat
  4. Prosím o pozornější čtení.

    Z absence determinant plyne absence nejistoty z působení skrytých determinant.

    To je to, o čem se bavíme.

    Nebavíme se o nejistotě poznání obecně.

    OdpovědětVymazat

díky!