pátek 6. prosince 2013

můj metodologický rozvrh/redukce problému svobodné vůle...




svobodná vůle nebo determinismus...

 je to moje paradigma, předběžný rozvrh, který mi nějak otevřel svět jen v určitým jeho výseku, na určité ploše definované těmito dvěma navzájem se vylučujícími možnostmi a myslící si, že MIMO NI NIC NENÍ

jakoby pojem (ne)svoboda (ne)vůle vyjadřoval skutečně esenci či metafyzickou kostru veškerého lidského jednání či chování: to může být můj velký omyl, že vyjadřuje

jakoby se celé jednání dalo v jádru opsat takto: buď je svobodné - anebo ne...a to je CELÉ

jakoby tyto kontrární dva pojmy "svobodná vůle vs. nesvobodná vůle" vyjadřovaly celý rozsah a všechny specifičnosti lidského konání

možná jsou ty pojmy totálně blbě, otevřely svět jen v jedné rovině...a mnoho jiných jeho rovin UZAVŘELY, vůbec je nevidí, myslí si, že ani nejsou

ale co jiného se tady říká než to, že naše poznání je OMEZENÉ?

a že naše pojmy nemusí uspokojivě přiléhat k realitě a přesně popsat její esenci (a možná žádnou esenci realita ani nemá, a pokud i má, tak není vyjádřitelná jedním obecným lidským pojmem)


4 komentáře:

  1. "možná žádnou esenci realita ani nemá" - na takovou možnost usuzujete z čeho?

    OdpovědětVymazat
  2. možná je pojem "esence" jen nešťastně zvolený přístup k realitě, špatná západní filozofická hra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, ale tvrzení takové možnosti musí mít nějaké dobré důvody, a právě ty mne zajímají.

      Vymazat
  3. taoistické myšlení budiž hledanou alternativou

    OdpovědětVymazat

díky!