pondělí 30. prosince 2013

západní individualismus jakožto producent otázek po svobodě

představa autonomie je spojená s individulismem, chápání vlastní etnické a jiné identity jako nahodilé, jako něčeho, čeho se lze zbavit: proto Žižek k autonomii subjektu požaduje právě vymanění se z předešlých identit

proto je otázka svobody individua pro nás tak podstatná, v jiných kolektivističtějších kulturách jistě tato otázka lidi tolik nepálí

proces vymezování, odcizování: společný pro svobodu individua i kritické myšlení

myslitel jakožto nejvíc odcizený individualista, myšlení ho odtrhává z přirozeného světa a jeho přirozených vazeb, nutí ho se vykořenit: vykořenění je podmínkou toho, aby dělal svou práci

a věda takto vykořeňuje postupně všechny

dává jim tím více svobody? činí je svobodnější OD jejich předešlých identit, ale K čemu? mohou si pak vybrat? nebo se jen založí nová komunita "vědecky vzdělaných", kteří jsou jen determinovaní jinými strukturami?

dokud se člověk nechápal jako individuum, otázka svobody ho pořádně ani nenapadla

dnes nás zase nenapadá uvažovat o možné svobodě a nesvobodě a typech svobody různých komunit a kolektivit, států a národů!

dává nám proces individualizačního vykořeňování více svobody? odsekávají se jisté determinanty, s přijetím vědeckého stylu myšlení však přicházejí jiné: je jimi právě onen vědecký styl myšlení

přesto si myslíme, že jsme svobodnější: máme však pravdu?

myslím, že naše myšlení má jistě větší moc, zkoumá víc možností, takže trochu ano..ale jde o větší kauzální moc myšlení, nikoliv o jeho skutečnou svobodu






Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!