Pravda je
vlastností vět. Věta je pravdivá tehdy, když plně odráží realitu. V tomto
smyslu mnoho jistých pravd nemáme. Ale některé věty jsou mnohem
pravdě-podobnější než jiné věty. Nej-pravdě-podobnější věty nám nabízejí
experti.
Experti nám řeknou také to, co máme chtít. Objektivním cílem
neboli objektivním smyslem a dobrem je primárně minimalizace strasti, dále také
v menší míře maximalizace slasti. Experty máme poslouchat proto, že jsou ze
všech lidí nejblíže pravdě.
Experti prozkoumali lidskou přirozenost a zjistili, že hodnotou pro
všechny je slast a antihodnotou zase strast. Lidé se mohou rozhodnout chtít to,
co je v jejich nejlepším zájmu.
Mýlí se každý, i experti. Ti se však mýlí nejméně často.
Plně něco pochopit může jen expert, ale následovat rady experta bez
jejich dokonalého pochopení může každý. Jinými slovy, pravdu poznanou experty
netřeba chápat dokonale k tomu, abychom mohli jednat.
Je pravda, že plně pravdu může poznat jen expert, ale z toho nijak
neplyne, že mám pravdivost čehokoliv posuzovat já sám. Mohu dobře jednat na
základě doporučení expertů i bez její přesné znalosti.
Globální komunitu expertů nemá vyvažovat vlastní názor, ale na prvním
místě globální komunita lidstva, pak evropská komunita expertů, pak evropská
komunita lidstva, pak česká komunita expertů, pak českého komunita lidstva…A
pak už nikdo, můj názor není podstatný vůbec!
Proč by to měl být zrovna můj malý omezený rozum, který bude stát
proti všem jako zásadní protiváha a klíčový arbitr? Tento důraz na váhu vlastní
pochybnosti si proti scholastice a církvi vymyslel Descartes ve své
metodické skepsi, a před ním už Jan Hus, který se bouřil proti církvi kvůli
něčemu, co sám nahlédl jako Pravdu. Je to boj proti autoritě. Jenomže oni byli
ve své době světovými experty, tak si to mohli dovolit. To my ale nejsme a
nebudeme, takže na to nemáme právo.
Názor těch, co o věci pořádně nepřemýšleli, je irelevantní, a to se
týká většiny lidí, včetně bohužel i
mě. Ale podstatná je pravda, experti jsou důležití jen proto, že jsou jí nejblíže. Pokud však z politických a nikoliv racionálních důvodů, a to je klíčové, prosazují svobodu individua nad pravdou, a arbitrem poznání zcela iracionálně činí svobodu a ne pravdu, je třeba je odmítnout. Jejich postoj zde nevychází z rozumu, ale z politiky a je dokonce anti-racionální. Zde není třeba být expert, abychom to mohli nahlédnout.
mě. Ale podstatná je pravda, experti jsou důležití jen proto, že jsou jí nejblíže. Pokud však z politických a nikoliv racionálních důvodů, a to je klíčové, prosazují svobodu individua nad pravdou, a arbitrem poznání zcela iracionálně činí svobodu a ne pravdu, je třeba je odmítnout. Jejich postoj zde nevychází z rozumu, ale z politiky a je dokonce anti-racionální. Zde není třeba být expert, abychom to mohli nahlédnout.
S tou českou i evropskou komunitou expertů i lidí jsem šlápl vedle, vyvážit
experty má jen globální komunita lidstva.
Jen v lokálních či regionálních věcech je třeba bezpochyby povolat i lokální
komunity expertů, a k vyvážení i lokální lid.
Jsem si jistý v primátu pravdy v našem poznání. Tam, kde tento primát
někdo popírá, byť by to byli samotní experti, a to navíc jenom na základě
politických důvodů, je třeba být radikálně proti. Ale uznávám, právě proto, že
to mnozí experti, možná i jejich většina, tvrdí, je třeba být zde opatrný a dát
jejich slovu jistou váhu...
Pak je třeba je ale vyvážit. Za mě globální komunita expertů 95% váhy,
globální lidstvo 4%, vlastní názor 1% nebo i méně.
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!