pondělí 11. července 2016

PROČ POTRAT NENÍ ETICKÝ PROBLÉM?



Protože při něm nedochází k vraždě nebo zabití člověka, k vraždě nebo zabití vlastního dítěte/miminka, ale jen k ukončení buněčného dělení shluku buněk.

Shluk buněk není člověk. Postrádá téměř všechny esenciální i neesenciální vlastnosti člověka

Postará téměř všechny esenciální i neesenciální vlastnosti člověka, tedy rozum, jazyk, city, empatii, sociálnost, ba i schopnost pohybu, mluvení, smíchu, pláče, dýchání,...

Co odpovědět na výtku oponenta, že i různě (mentálně a/nebo tělesně) postižení lidé některé tyto vlastnosti postrádají?

Postrádají jich mnohem méně než plod do třech měsíců. Neexistuje ostrá hranice, ale je zřejmé, že ta neostrá hranice je mnohem dál než ty tři měsíce.

Oponent namítl, že chybí definice člověka.

Nemohu souhlasit. Hranice mezi už lidským a  ještě nelidským je sice neostrá, ale nikoliv žádná. Lze jasně ukázat, že shluk buněk do tří měsíců je mnohem podobnější třeba nějaké buněčné kultuře nebo neoplodněnému vajíčku než člověku.

Neostrost hranice neznamená, že jedno lze ztotožnit s druhým. Hranice mezi venkovem a městem je nejasná, nespletete si však samotu s Paříží.

Plod do tří měsíců je velmi vzdálen od každé, byť nejminimalističtější definice člověka.

Oponent namítl, že by lidská bytost neměla mít ve všech fázích svého vývoje stejná práva a neměla by mít automaticky právo na život.

Odpověděl jsem: nemá stejná práva, má však právo na život. Někde se hranice práva na život stanovit musí. Můžeme se přít o to, jestli by neměla být posunuta o něco dále směrem k staršímu plodu, rozhodně však nemyslím, že je smysluplné posouvat ji směrem k plodu mladšímu než tyto tři měsíce.



Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!