pondělí 28. září 2015

existuje vůbec chtění?


naše pohybové příkazy mající spustit a řídit pohyb našich rukou a nohou možná vůbec neexistují, neřídíme pohyby vlastních končetin, existují pak vůbec alespoň naše pocity (ne)chtění před tímto pohybem našich končetin???



jsou radost a smutek opravdu stejným typem qualií, tedy "emocemi"?

jaká je odlišnost duchovní a smyslné/tělesné slasti (Millovo rozlišení)? možná žádná - liší se jen v tématu, intenci (o čem jsou), ale ne v prožitku nebo formě


jsou štěstí a neštěstí odlišné kvality, nebo je to jedna kvalita s odlišným kontinuem (otázka míry, krajní body kontinua) nebo je jedna kvalita pouhou absencí druhé? pokud ano, která je ta primární? 

možná je primární bolest, slast je jen úleva od ní


je tedy v pohybu ruky víc aktivní živý spontánní svobodný vjem než u pohybu erekce?

je tam quale svobody a spokojenosti jakožto saturace naplnění očekávání, uspokojení potřeby, spontánnost, které se neklade odpor zvnějšku?

zřejmě pohyb ruky víc koreluje s kontinuálními našimi změnami plánu směru pohybu, zastavení, zrychlení, vrácení pohybu ruky než u erekce penisu

prostě více koreluje naše plánování s pohybem ruky (kontinuálně, vlastně pořád paralelně, kdykoliv totiž mohu ruku zastavit či změnit směr jejího pohybu) než s pohybem penisu při jeho zbytňování, zvětšování, pohybu vzhůru (erekce)

quale chtění nemusí být ani u jednoho pohybu (ani u erekce, ani u pohybu ruky), jde jen o korelaci či nekorelaci plánů pohybu a vykonání pohybu

plány či předpovědi (predikce) či očekávání pohybu mohou jít jen po paralelních drahách k drahám nevědomých motorických příkazů mozku (může jít o pouhé jejich eferentní kopie, které v mozku skutečně existují)...to by pak vedlo k jistému epifenomenalismu (ač by vědomí dále bylo hmotných procesem, šlo by o proces kauzálně impotentní, neměl by momentální kauzální efekt, možná by mohl mít nějaké účinky ve vzdálenější budoucnosti)

údajné quale chtění by pak mohla být pouhá RADOST (slast), quale-pocit radosti pociťovaný při plánu-představě-obrazu-vizuální či hmatové či propriocepční (či všechno toto dohromady) daného pohybu

údajné quale nechtění by pak mohlo být pouhé quale SMUTKU, strasti pociťované při plánování či očekávání něčeho, např. i pohybu vlastní ruky (který zde tedy bychom nechtěli)

blíží se to Spinozovi :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!