pátek 4. prosince 2015

věta JÁ JSEM

věta JÁ JSEM nebo věta JÁ EXISTUJI nebo jen slovo-jméno JÁ: vůbec nevíme, co označují, ale spojujeme si s nimi pocity důvěrné obeznámenosti, samozřejmé jasnosti, že jsou - údajně - pravdivé...

všimni si, že obvykle mluvíš v první osobě jednotného čísla, nejen nahlas, ale i jen v "duchu": JÁ JEŠTĚ PŮJDU TAM A TAM, VČERA JSEM ZTRATIL, ZÍTRA NAJDU...

někdy se napomínáš, a pak k sobě mluvíš jako k určitému "ty": NEDĚLEJ TO, ANTONÍNE!...NEJEZ UŽ TU ČOKOLÁDU!...nebo se obecně takto vychováváš či reguluješ: asi si převzal tuto formu od toho, jak tě napomínali či řídili či vychovávali či vyučovali rodiče, prarodiče, učitelé...Freud to znal, mluvil o rozkazech superega, což je zvnitřněný rodič nebo soudce nebo guru, učitel...

můžeš se ztotožnit se skupinou, a pak mluvit jako "my": ROZHODLI JSME SE SKONČIT DŘÍVE, ALE PŘEDTÍM JEŠTĚ POŽADUJEME...

lidé do sebe zamilovaní (narcisismus) o sobě mohou mluvit v třetí osobě singuláru: PAN SENÁTOR TO SNAD UDĚLÁ...

ale zkus mluvit v duchu v třetí osobě singuláru, je to těžké, místo formy věty MYSLÍM TO A TO říkej ON MYSLÍ TO A TO, ONO JEŠTĚ MUSÍ UDĚLAT TO A TO...

skoro to nejde, "jáství" je spojeno s tzv. "perspektivou první osoby", což není nic jiného než forma vět první osoby singuláru, tedy osobní zájmeno "já" a koncovky sloves spojené právě s první osobou čísla jednotného...

má tvůj "hlas" v hlavě, když si mluvíš pro sebe tzv. "v duchu", barvu, tón, rytmus, tempo, "hlasitost" tvého normálního hlasu? je trochu jiný, že? jakoby matný, obvykle s menším množstvím emocí, jakoby jen popisný, věcný, informativní, konstatující...i když, může být i rozlobený a navztekaný, když se něco stane...


umíš myslet v třetí osobě delší dobu? tedy: ONA PŮJDE NAKOUPIT, ONA JEŠTĚ MUSÍ TOHLE...ONA BYLA VČERA TÁMHLE...je to obtížné...

jaký je rozdíl v myšlení v první a třetí osobě singuláru? je v tom zejména emoční rozdíl..

máme na slovo "já" zvykově navázané velmi silné emoce...jinak asi opravdu není rozdílu mezi hovořením v 1. a 3. osobě - jen se tělo zkrátka mnohem víc angažuje, když se výpovědi týkají jeho, což má základy v evoluci: jde o přežití a zvýšení moci tohoto těla/psychofyzického organismu/živé bytosti...

Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!