58 za faktickým hledat podstatu (invariant, eidos) - to Ponty zavrhuje, neví se totiž, zda nějaká podstat (hloubka), základ, arché je
Derrida: přítomnost je neustále ODLOŽENA poukazy k jiným faktům
význam nemá vlastní identitu, je tvořen jen diferencemi k jiným prvkům
bytí je tkanivo diferencí
barva je spíše rozdílem mezi barvami -
--
NÁMITKA: přehnané, barva má svou jakost, jistě je dána kontrastem, ale i vlastní specifitou: specifita není jen efektem kontrastu, ale efektem kontrastu PLUS primární slabší specifity...kterou může být cokoliv, třeba jen různá (tedy specifická) lokalizace jinak původně bez-vlastnostních prvků systému
jak by totiž vznikal kontrast, nebyla-li by nejdříve nějaká specifita?
diference mezi abstraktními prvky je sama abstraktní, prázdná
vše stojí na tom, zda identita diferencí teprve vzniká, nebo se jen specifikuje (diferencuje), obohacuje
mám vedle sebe žlutou a černou (na těle vosy): barvy vynikají ve vzájemném kontrastu, ale kontrast je zesílen jejich specifitou - diference zesiluje identitu a identita zesiluje diferenci, jde o pojmový pár, definují se vzájemně, jeden bez druhého je nemožný: kde není identity, není diference a naopak
diference musí být mezi něčím a něčím: v tomto smyslu má identita primát před diferencí
idintita bez diference je všeobsáhlým jedním
--
dál článek:
58 skrze tělo jsem zahrnut do viditelna, hmatatelna
mé tělo stojí ve středu architektury diferencí, ale neorganizuje ji, je v ní zahrnuto
hmatat, vidět sám sebe, shledat sám sebe jako věc mezi věcmi, nikoliv jako mimosvětský transcendentální subjekt
59
to předpokládá jednotu těla
čím je založena ta? nikoliv jednotou vědomí
ale vzájemným dotykem údů, částí těla
není zde tedy primitivní sebepřítomnost (apercepce), ale komunikace, reverzibilita, vzájemné přepisování do "jazyků" různých částí těla
okamžik VZÁJEMNÉHO dotyku mých rukou je však NAPOŘÁD ODLOŽEN, jsem totiž vždy jen na jedné straně svého těla
předtím, než se má pravá ruka dotkne levé, přestane být levá ruka rukou, která se dotýká, a stane se věcí mezi věcmi ve světě
je zde vždy posun/odstup, neschopnost dokonale překrýt obojí
to je překlenuto celistvým bytím těla, vzájemným přilnutím rukou, ale nedojde k aktuální identitě dotýkajícího a dotýkaného, jde o principiální (ale vždy absentující) identitu
60
chybí původní sebepřítomnost (apercepce): vyřčená slova překvapují mne samotného a sdělují mi mou myšlenku
PODNĚT: je ve mě tedy cosi vnějšího, co si zpětně přisvojuji jako část svého jáství: má slova mě překvapují, tedy nejsem identický se svými slovy a myšlenkami: myšlení se myslí samo - já se dodatečně připojuji, abych k tomu něco přidal
je zde rozkol v já: polovědomé já říká vědomému já myšlenku, která vědomé já překvapuje
slepý automatismus něco produkuje, mě to překvapuje, začnu o tom uvažovat, přisvojím si to, obohatím, nesu za to odpovědnost: mechanismus mé ruky vraždí - a já jdu do vězení...
myšlenky, které mám zcela ve své moci, nejsou už žádné myšlenky
PODNĚT: ano, tak to je, jsou to jen bezpečné nudné figury
myšlenky si osvojuji, vytvářím, přicházejí samy, spolu-podílím se na procesu myšlení jako někdo, kdo je důležitý, ale není v procesu myšlení výhradním pánem
62 Derrida: proti živé přítomnosti, vždy odklad
63-64
DISKURZ TRHLINY
rozděluje se obsah (význam) textu a jeho věc (záležitost textu, to, oč běží): nesplývají jedno, význam textu nereprezentuje jeho věc
význam textu je překračován s ohledem na působnost textu, která není dána významem textu
význam textu je už jen jednou z jeho funkcí, působnost textu, záležitost, o kterou v něm běží, je také a hodně v něčem jiném
v textu nejde jen o jeho význam, jeho působnost je jinde
Heidegger: obsah myšlení není totožný s jeho cestou (na rozdíl od Hegela)
PODNĚT:
v textu nejde jen o to, co říká, text má jiné účinky, efekty
jaké účinky může mít text kromě svého významu?
64
to zkouší sám Derrida: použije metafyziku, její pravidla nechá dojít k okamžiku jejich neudržitelnosti, k excesu - tehdy můžeme spatřit jinakost, protože text je rozmístěním grafikou, rozprostraněností (povrch a materialita, vnějškovost textu, rozmístění vytištěných písmenek)
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!