úterý 12. března 2013

Karel Thein - Dvojí (vlastně trojí) směr obratu k tělesnosti

složité, podnětné, zbytečně složité, mnoho poukazů k mnoha detailům, rozplizne se to do "nikami"...erudice nechybí, ale tah na branku chybí, chybí taky něco zajímavého, je to monotónní...závěry triviální

10 i u Husserla hrají pasivní syntézy klíčovou roli při vnímání

16 Marion: jít za heideggerovskou oblast "bytí": PODNĚTNÉ, z Heideggerova posvátného bytí se tak stává další kulisa, která je překročitelná...otázkou je, zda se nedostaneme jen k jejímu ekvivalentu pojmenovanému jinak...

22-23 reflexe jako ztráta nevinnosti: stížnosti, že nelze přestat myslet...NÁMITKA. skutečně lze, stačí chvíli řešit nějaké banální životní problémy...

24 homologie řeči a anatomie těla : řeč a všechny její možnosti jsou dle Pontyho dány anatomií těla a toho, jak se vidí a slyší

reverzibilita hmatajícího a hmatatelného (ruka dotýkají se druhé) a vidícího a viditelného (oko viděné jiným okem či vidící sebe v zrcadle) - tím subjekt přechází v objekt (vzájemné přisvojování, korelace, kontinuita, styčnost)

25-26 Deleuze se vzdává těla jako jádra: tělo není nad svými stavy, jeho stavy nelze pod ně subsumovat...tělo není jednotné ve smyslu syntézy hlubší než jeho látka, ale ve smyslu schopnosti interagovat se svým okolím...TOTO JE SMYSL EXTRÉMNĚ KOMPLIKOVANÝCH FORMULACÍ mezi stránkami 25-26, a jak vidíme, nic světoborného netvrdí - jen boří centrismus cogita ZDE PŘEVLEČENÝ ZA CENTRISMUS DOKONALE SJEDNOCENÉHO TĚLA (TĚLA JAKO VYŠŠÍ, ORGANICKÉ JEDNOTY) ve prospěch obyčejného fyzikalismu známého medikům v prvním ročníku...

ještě složitější úsek se nachází na rozhraní stran 26-27 - Thein ho nevysvětluje, jen říká, že jeho výklad by zabral na knihu a souvisí se zastaralým Bergsonovým vitalismem, ale lze ho číst i ryze fyzikalisticky, kdy život máme pojímat jako imanentní vnitřní dynamickou diferenciaci (trvání)...jde o tělo kauzálně interagující skrze "záhyby" a Pontyho reverzibilitu: protože máme netělesné pojmy vlastností těl (a těles) vázaných na jejich úkony (reverzibilita, kauzální interakce), musíme mít tělo, přičemž tyto pojmy vytvářejí průběžně vztah k tělu (konstituuje jeho smysl, pochopení)...OPĚT, JE TO BANALITA, ale trvalo mi asi 8 soustředěných minut, než jsem uspokojivě rozlouskl její smysl...

28 obrazem duše je tělo - ale lze jít i naopak, obrazem těla je duše - toto aplikujme na největší vzmachy rozumu...

29 tělo je složitá věc, myšlenky jsou určeny konstelací této složité věci..tělo je věc mezi věcmi (nikoliv střed světa, podmínka světa, podmínka vnímání, horizont smyslu)








Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!