čtvrtek 21. března 2013

život/myšlení jako hledání pevného dna...francouzská filozofie jako popření, ale také nová možnost metafyziky

myšlení je taky život, je to důležitá životní forma, intelektualizování nevadí, jen nesmí být do sebe uzavřeným samolibým hračičkováním

to však neznamená, že do myšlení nepatří hra, smích, lehkost: bez toho nejde o myšlení, ale o zatvrdlý a natvrdlý systém

je třeba však myslet i bolestně  v krizi, nerozhodnosti a váhání: jen tehdy nás opouští naše pevné dno našich základních "Pravd"

francouzská filozofie se vzdala pevného dna, rezignovala na Pravdu jako na mýtus, na lákadlo a opium intelektuálů, na aroganci rozumu myslícího si, že vše pozná definitivně

přece však po tom dnu toužíme, třeba skrze Hegelův přístup: pravda jako celek, pojmout tezi i její protiklad současně, vše nějak spojit ve vlastním myšlení, obsáhnout vše

když si osvojíme tezi i její negaci, zdá se, že nic nezbývá...zbývá však mnohé, protože realita není složena z vylučujících se a následně spojených opozit, to jen náš jazyk takto mluví

pevné dno jako tichá hlubina bezpečí, nikoliv jako Systém, ale jako opěrný bod, aby se člověk nezhroutil ve víru ambivalencí a nerozhodností: chybí-li jakékoliv opodstatněné přesvědčení, člověk může dělat cokoliv - a propadá nihilismu

nakonec každý toto dno má, i francouzská filozofie: ta ho má v samolibé hře, užívání okamžitého života, pečlivé práci skládání složitých a snad nových pojmů, konzumování a reflektování umění, snahou obohatit život myšlením a estetikou avantgardy, snahou rozvrátit stabilní obraz světa, snahou nikoliv svět pochopit, ale vytvářet skrze produkování nových a zábavných schémat, v boji proti staré metafyzice atd.

je zajímavou metodou zjistit u každého filozofova, a nakonec u každého, v čem spočívá jeho dno

dno do jisté míry absentuje jen u hraniční poruchy osobnosti

má orientace ve filozofii byla často podle jediného schématu (dna): v  čem přispívá k poznání pravdy, světa

francouzská filozofie nevěří na poznání světa skrze pojmy, ale spíše na obohacení života skrze nové pojmy, na zisk intelektuální slasti (Barthesova rozkoš z textu, Theinova filmová kritika jako zdroj slasti) - tím však předpokládá, že poznat svět nelze, což nedokazuje

francouzské filozofii se zdá snaha poznat svět jako naivní...přece však tvrdím, že nakonec i ona má v sobě metafyzické puzení k pravdě, i ona nenápadně formuluje vlastní ontologie, které jsou obvykle ateistické, často velmi otevřené, nesnažící se před první nalezenou kontradikcí strhnout sama sebe, jako tradiční příliš restriktivní a zkostnatělé metafyziky

dno mého myšlení spočívá v neodůvodněné víře, že člověk svým rozumem přece jen NĚCO ze světa poznat může...jsem tedy racionalista, což je iracionální víra v rozum...

tato perspektiva má své omezení, zanedbává jiné možnosti filozofie:
1) nikoliv poznat svět, ale ovlivnit jednání
2) nikoliv poznat svět, ale mít rozkoš z myšlení
3) nikoliv poznat svět, ale produkovat jeho nové metafory, skrze které ho nepoznáváme, ale magicky začarováváme, a budeme si pak užívat
4) nikoliv poznat svět, protože svět mimo naše myšlení/jazyk/sociální praktiky/intersubjektivitu není
5) nikoliv poznat svět, protože je nepoznatelný
6) nikoliv poznat svět, ale žít
7) nikoliv poznat svět, ale radovat se z něho

tedy: hedonismus nebo jednání nezávislé na poznání, jaký je svět - hedonismus nebo ideologické jednání

máme tedy tři možnosti:
1) hedonismus
2) ideologické jednání
3) jednání podle poznání pravdy

snad je (a možná není!) třetí možnost naivní, ale nakonec si každý myslí, že jedná právě takto: hedonik proto, že tvrdí svou pravdu, že pravda není...a ideolog proto, že své ideologii do značné míře věří jakožto pravdě

konečně, i Deleuze věřil ve své pravdy, jeho jednání bylo hodně ideologické: nereprezentovat, produkovat!...afirmace, ne resentiment!...diference, ne protiklad!...Jinakost, ne identita!...afirmativní negace, ne křesťanská negativita!...

můžeme říci, že Deleuze netvrdí, že jeho styl je pravdivější, ale víc přispívá k užívání si života: pak však sklouzává k hedonismu










Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!