pondělí 18. března 2013

Josef Fulka - Psychoanalýza a francouzské myšlení

velmi dobrá kniha, autor dává skvělé příklady z literatury, popisuje různé psycho-stavy a snaží se je zajímavě teoreticky uchopit

pojem předeterminace:

a) kauzalita není mechanická, jednoduchá dle modelu "příčina-účinek"
b) více příčin, navzájem interagujících
c) prvek obecných zákonů plus individuálního vývoje
d) komplexní
e) jedinou či hlavní příčinu nelze identifikovat, protože je modifikována individuálním kontextem a dalšími příčinami

Lacan

signifikat (znak) nic neznačí, ale přetrvává (insistuje)

111 stádium zrcadla: nemohoucí tělo dítěte se identifikuje s celistvým vnějším tvarem (vlastní obraz v zrcadle, druhý člověk), tak se pochopí (pochopí tak své tělo)  jako integrovaný celek, jednota

116 v lásce je druhý zidealizovaný, stává se ideálem Já (či superegem) - tato identifikace s druhým je možná díky stadiu zrcadla, kde se já identifikovalo taky s něčím vnějším



133 v boji uznání jde nakonec o to, aby druhý uznal mě a mou touhu, aby druhý uznal mou nadřazenost nad ním

136 objekt "a" - chybění, reálno, co nemám - miluji druhého proto, že on to má (rys povahy, tvar vlasů, nějaká drobná maličkost): druhý je nadhodnocován jako vlastník tohoto objektu, ale znevažován jakožto druhý, je tedy znetvořován

142 subjekt je pouze tím, co mu chybí k tomu, aby dosáhl nedosažitelného naplnění - jsme jakési prázdno, nic, které se chce totálně zaplnit, identifikovat

147 ženská slast je mimo (mužský) jazyk, systém, symbolično

150-1 žena je ne-celá, ženská slast je suplementární, ale ne komplementární -

153 MLČENÍ, které jediné vhodné k základní NEADEKVACI v subjektu, subjektu k sobě i jiným

178 Merlau-Ponty: subjekt je zahrnut ve viditelném - jsem viditelný, vidím sám sebe, jsem vidící i viděné současně, poznávám se ve "vnějším", ve viděném, nejsem středobodem světa, nejsem v totální opozici proti světu, jsem zahrnut ve viditelnu

tělo které vidí samo sebe, oko které vidí sebe a vidí, jak se vidí, vidí se viděno - tedy rozštěpení viděného na dvě stránky, pasivní a aktivní, které jsou reverzibilní

181 stádium zrcadla: když se identifikuji se svým obrazem (toto jsem já!), nevidím svůj vlastní pohled, kterým se pozoruji a nevidím sebe jakožto pozorovaného (sebou) - ABSENCE POHLEDU

absence pohledu jakožto pohledu viděného
nevidím sebe jakožto pozorovaného, protože se identifikuji s formou v zrcadle
pohled není spekularizovaný (viděný, zachycený) - jinak paradoxní situace: viděl bych, jak můj zrcadlový obraz zavírá oči...

182-3 toto velmi zajímavé, ale možná neplatné:

při konstrukci prostoru absentuje dimenze pohledu, proto takto intelektuálně reflexivně zkonstruovanému prostoru může rozumět i slepec:

pohled je reflexí ochočen/vyloučen: subjekt pozoruje (ani to ne: dívá se, jak se dívá - modus reflexe pohled ničí), ale není pozorován, takto - bez ohledu na dimenzi pohledu, vidění - jen racionálně a reflexivně konstruuje "geometrální" prostor, ve kterém právě absentuje pohled samotný, jeho bezprostřednost - vypadá jako prostor, který jakoby nikdo neviděl, jakoby nebyl přiřazen k nějakému dívání, vidění, ale vznáší se v abstraktním vzduchoprázdnu...prostor nesituovaný k nějakému pohledu, viděný odnikud

NÁMITKA: říká zde Lacan vůbec něco? říká, že naše pojetí prostoru vzniklo reflexivně tím, že bylo něco vyloučeno/ochočeno...myslím, že spíš jen ochočeno

subjekt je v reflexi schopen uchopit sebe sama, zvěcnit se - možná zde kořen problému já, myslíme, že se reflexivně můžeme uchopit jako od nás oddělená, jasně vymezená věc/objekt!!!

a subjekt si myslí, že je schopen uchopit jako objekt i prostor, který je od něj jasně oddělen

v prostoru je vynechána (reflexí ochočena) dimenze pohledu

subjekt se dívá (nebo spíše vidí sám sebe, jak se dívá), ale není pozorován - chybí uchopení samotné poslední (i zakládající) subjektivity..resp., když je uchopena reflexí, už je zvěcněna, ochočena, změněna





223 Pravda řekla: "Já mluvím". J. Lacan
- citát se mi líbí, něco důležitého ukazuje
- autoreferenci diskurzu, který stanovuje svou vlastní pravdivost rozvíjením sama sebe, kladením sebe, přesvědčuje každým svým aktem, okázale nám staví svou vlastní údajnou pravdivost jako jistou hodnotu, svátost, která je snad přece jasná, jistá, evidentní a magicky skvělá...
- je v tom i tautologičnost, bezobsažnost údajné pravdy, pravda jako afekt vážnosti a zaujetí pro pravdu, silná vůle k pravdě, která je vůlí k moci a chce porazit proti-pravdy (tedy ne-pravdy)

243 Deleuze má odpor k niternému, duchovnímu, vnitřnímu

252 Deleuzovská negativita pozitivna stojí proti křesťanské pozitivitě negace - říká to, že první život afirmuje, druhé neguje

254 boj proti reprezentaci ve prospěch produkce
touha je stroj

255 TĚLO BEZ ORGÁNŮ: Deleuze od Artauda
jde o teorii sexuality, která nesjednocuje orgány skrze organismus a pudy skrze subjekt
tělo je výhradně skládání relativních rychlostí ve vytváření afektů
tělo jako rozpadlý stroj
tělo bez orgánů je hrubou matérií navzájem reálně rozlišených parciálních objektů, které mu náležejí jenom natolik, že se nemohou stavět proti sobě nebo se vzájemně vylučovat (právě proto, že jsou reálně rozlišené)-  tělo jako skládání a interakce relativních pohybů

258 agresivita Deleuzovy kritiky
univerzum bez transcendence a pevného bodu

274 obraz či jakékoliv dílo není zafixovaná reprezentace, ale výsledek umělecké práce





Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!