pátek 22. března 2013

obtížnost reflexe

co dělám, když reflektuji?

tři kvalitativní skoky:

a) od světa věcí k světu reprezentací věcí
b) od světa reprezentací ke světu meta-reprezentací
c) od meta-reprezentací k sebe-reprezentaci systému, ve kterém se reprezentace a meta-reprezentace "odehrávají", který je pociťuje/vnímá/myslí, a snad i vytváří


výsledkem jsou meta-reprezentace, reprezentace reprezentací
mohu provést také reflexi reflexe: výsledkem je reprezentace tohoto aktu/procesu/pohybu reflektování samotného

ale co je to za pohyb?

je to pohyb operující nad nebo s:
a) pojmy
b) smyslovou neurčitou konkrétní bezprostřední rozmanitostí

pohyb, který s nimi manipuluje

neurovědci obě kategorie shrnují pod (diskutabilní) kolonku "reprezentace" (ve smyslu nedokonalý obrázek/model reality mimo hlavu/mysl/vědomí)

pohyb sám nám však uniká, je nereprezentovatelný ve své svébytnosti

nechápeme:
a) jeho zdroj
b) jeho rysy
c) samotný subjekt reflexe, reflektující já v průběhu reflektování (pojímáme ho až zpředmětněle retrospektivně jako fixní objekt, z něhož vymizela dynamika a specifita samotného pohybu reflektování)

pohyb reflektování však v jeho průběhu pociťujeme, je nám dán jako "danost ve svém vlastním pohybu"...cítím pohyb reflektování jako určitý bezprostřední počitek během (nebo snad bezprostředně po) jeho průběhu

není ani jasné, KDE A ZDA VŮBEC se v tomto pohybu vyskytuje "já"...možná se přidává až dodatečně a zpětně si přisvojuje všechny probíhající operace

jde o velmi často mechanický řemeslně osvojený a zdokonalený algoritmus sčítání a odečítání, mechanického počítání pojmů, s občasnými záblesky "nápadu"

důležitý je však proces reflektování samotný i to, že nakonec dokáže reprezentovat (byť nedokonale, chudě a jen zpředmětněle) sama sebe

avšak samotný pohyb mysli jen máme, neurčitě pociťujeme, ale chybí nám jeho jasná reprezentace

onen "cvrkot v mysli", onen let a skoky mezi myšlenkami, kdy si vybavuji, vzpomínám, snažím si vzpomenout, hledám, soustřeďuji se, spojuji, zamítám

akty mysli - a najednou tu mám novou reprezentaci, jako danost, která ke mě přichází zvenčí, a já s ní potom už jen pracuji

často myslím bezděky, spontánně, často nemohu přestat myslet, někdy zase nemohu začít
mysl se děje jakoby svým vlastním samopohybem, který je živý, vášnivý, plný emocí, skoků, chyb, přerušení vnějších i vnitřních, únavy, bolesti hlavy

v pohybu mysli je hodně emocí, vášně ji živí

nelze nepozorovat jistou mechaničnost, strojovost mysli: můj algoritmus uvažování se liší od uvažování jiného člověka

ale také se mysl podílí na obecném, intersubjektivním, všelidském pohybu myšlení

je v ní cosi individuálního, ale hodně obecného, její hlavní řeč, pojmy, jsou obecné, nemyslím však, že jsme se je jen naučili, mnohé z nich jsou jen  zdokonalením vrozených kategorií...

myslíme, že vjemy, zážitky, emoce, bolesti jsou individuální: nevěřím ani tomu, všechno se opakuje, máme podobné těla, receptory, mozky, geny, žijeme v podobném prostředí...jsme si všichni hrozně podobní i ve vkusu, v "neopakovatelném mystickém zážitku" atd...

ale ta mysl jako jakýsi božský vír, jako pohyb s různými rytmy v kontaktu s emocemi a snad vůlí (pokud ovšem nějaká vůle existuje a není totožná s nějakým jedním typem emocí)...pohyb auto-referenční, pohyb samo-organizační, samo-regulující se

co to ale všechno vlastně znamená?

chybí mi řádné uchopení pohybu reflektování...

a chybí mi uchopení pohybu, který samotný pohyb reflektování uchopí jako reprezentaci, tohoto objektivizujícího/zpředmětňujícího pohybu...i když zde je vysvětlení snad snazší, protože reprezentaci aktu reprezentace nemáme, spíš trochu chápeme, že jde o jakýsi neurčitý pohyb, kterému metaforicky říkáme "proud vědomí", duch, dech, van, vír, vítr...

ad hierarchie reprezentací (meta-reprezentace jako vyšší úroveň nad reprezentacemi, nad nimi meta-meta-reprezentace ad infinitum)...nějaké reprezentace zpětně odkazují k jiným, jsou "o nich", obsahují je v sobě...takto zpětně mohu obsáhnout v pohybu několik předchozích pohybů (já vím, že on ví, že ona neví, že my se divíme atd...), je to jen otázka kapacity paměti, nejsou to už kvalitativní předěly, spíše uplatňování stejného sebe-reflexivního pravidla dál a dál













Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!