Co je jáství? Dech, jemný živý pocit v hrudi, pocit vnitřností (nitra),
kterýkoliv pocit, na který se zaměřím, hledám-li já, pátrám-li „v sobě“ po něm
(pátrám „po něm“, tedy mám zřejmě mylnou presupozici, že je to věc/objekt).
Jáství může být libovolný poměrně obsahově chudý momentální stav mého těla.
Není-li však jáství věc, co je to? Proces, vztah, událost, stav, činnost?
Či nějaký jejich hybrid či komplex všech těchto entit? Může se jednat navíc
pokaždé o něco jiného.
Zdá se, že jáství je základní meta-quale domény psychična, je formou
momentálních qualií, je jejich momentálním kvantem/balíčkem, současně jejich
„zabalením“ do jednoho balíčku, do jediné „perspektivy první osoby“, do
perspektivy soukromé, intimní, uzavřené do sebe, odstíněné od okolního světa,
mající hranice.
Já jsem ten, který se dívá a reflektuje, sám pro sebe neviditelný, aktivní
pozorovatel, činný duch, činný pohyb (Aristoteles): co to však znamená? Je Já
síla/duch? Co je to? Snad bezrozměrná, beztvará entita, spíše pohyb než věc.
K jáství nutně patří to, že já ví o sobě, že je jástvím. Také to, že se já
odděluje, vyčleňuje od okolí. Jáství je zejména jakýsi pohyb, samopohyb,
chvějivý pohyb, pohyb s "příchutí", kvalitativním aspektem
"jáství. Jáství má chudý momentální obsah a snad je jen tímto momentálním
obsahem.
Jáství pociťuje sama sebe: je to cit, který cítí sama sebe, snad cítící se
pohyb, zakoušející se pohyb. Na toto základní jáství se vrství další jáství
(autobiografické, projekce jáství do možných budoucností).
Jáství je spjato s pohybem těla, teď ale myslím hlavně na pohyb vnitřní,
pohyb "duše", pohyb vnitřní síly, pohyb vůle. Jáství je momentální
chvějící se přetrvávající stav, cítící pohyb, který cítící zároveň a především sama
sebe během svého kontinuálního přetrvávání a existující v „rozšířené
přítomnosti“ momentálního okamžiku (zakouší bergsonovský subjektivní či
kvalitativní aspekt času) a nadaný jednotností svých qualií, protože zabalený
do meta-qule: tedy do sebe-pociťujícího se pocitu jáství. Jáství lze zevnitř
zakusit snad jako chvějící se plamen svíčky, také jako něco, co má
chuť/příchuť, jehož subjektivní jakost lze cítit zevnitř. Jáství je do sebe
vnořená intimita, uzavřenost, soukromost.
Jáství je také spojeno s pojmem "já": když se ptám „Kde je já? Kdo
je já? Jsem? Jaký jsem? Co jsem?“, aktivuje se v jazykové síti (síti významů)
tento pojem „já“ a pojmy s ním asociované, také city s těmito pojmy asociované
a tím se možná teprve rodí jáství jakožto produkt jazyka.
Všechny tyto úvahy jsou omezeny jazykem, v kterém je realizuji. Jazyk má
své meze, vnitřní limity. Není to jediný způso, jak poznávat svět, a často ani
ne způsob nejlepší. Podobné úvahy platí i pro logiku a její „nutné a obecné“
zákony.
Jáství je také spojeno se základním pocitem těla, s jeho základním
nastavením (default mode, defaultní čili implicitní síť).
Jak však vidím jáství
zevnitř? Jáství je neviditelné, je to neviditelný duch. Také je koncentrované
samo do sebe, sebe-stažené (sebe-koncentrace, sebe-kontrakce): možná tento
pohyb sebe-kontrakce v jediném živém toku energie vytváří tyto ostrůvky jáství,
tato zdánlivě izolovaná ega (jednotlivé lidské „duše“) a snad je možné tyto „ostrůvky“
izolovaných jáství v mystických stavech či meditaci do jisté míry rozpustit,
splynou s veškerenstvem. Otázkou však je, zda je adekvátnější poznání,
které jáství vnímá nebo to, které je považuje za iluzi )a nebo jde jen o dva
rovnocenné, ale nesouměřitelné mody poznávání).
Snad je jáství prázdné, nemá hlubší obsah, je jen tím povrchem, který
momentálně jest, snad je to jen momentálně přetrvávající chvějivý živý stav.
Můžeme snad hovořit o neurčitém skoro-nic, velmi intenzivně však pociťovaném:
velmi silně vnímáme každý sám uvnitř toto skoro-nic !
Velkou záhadou zůstávám, jak můžeme vnímat něco, čím sami jsme. Jak se to
děje? Pohled zvenčí zde nepřipadá do úvahy. Možná tedy nevnímáme sebe jako
celek, ale jen svou malou minulou část. Také zde může hrát roli Hofstadterův
podivný atraktor, což je zpětnovazebná smyčka, která se ustálí v komplexním
pohybu, který narušuje a někdy zcela ruší hierarchii mezi vyšší a nižší úrovní.
Zde tedy mezi poznávajícím jástvím a jástvím poznávaným mizí hranice:
meta-úroveň splývá s úrovní, kterou reflektuje, vzájemně se obohacují,
pohyb se může chaoticky rozvíjet, až se – třeba na několik (desítek) vteřin –
ustálí v komplexním cyklickém pohybu podivného atraktoru. Reflektující a
reflektované jáství se opravdu prolínají, vzájemně modifikují, prostupují
a zase oddělují, jde o proces dynamický, komplexní a živý.
Základní jáství je jakýmsi chvěním/vibrováním/pomalým plynutím uvnitř mého
těla. Snad jde o „holý“ prázdný momentální stav, jakousi základní integrační formu
všech proměnlivých obsahů. Jeho „perspektiva první osoby“ je snad daná také
prostorovou lokalizací mého těla, způsobem jeho pohybu, rozložením jeho
smyslových receptorů, umístěním tváře sloužící jako „maska“ a komunikátor pro
boj a kooperaci v sociálním světě.
Jáství je jakoby do sebe zanořený pocit, je to pokaždé něco jiného. Co však
zůstává stejné? Jeho jednota, momentální jednota přetrvávající několik vteřin:
jeho chvějivé přetrvávání.
Já se prožívám, pak jakoby ze sebe „vyskočím“ a snažím se uchopit v pojmu
či metafoře: to však nejde, všechny pojmy selhávají. Cítíme se však nejazykově,
víme o sobě a víme, co jsme, zakoušíme to na vlastní kůži neustále. Důležitá otázka:
neustále nebo jen někdy?
Jáství je prchavé, pomíjivé. Zůstává nějaký stálý podklad, půda, místo, na
kterém se to odehrává, "tichý základ"? Jakou by měl povahu? Je v nás
skutečně něco takového? Jsme my samotní takovýmto místem? Vždyť já je jako
mlha, která se protrhává, řídne nebo houstne, stahuje se do sebe a zase rozpíná
ven, objevuje a mizí. Já je jako kontinuálně se přelévající vodní nádrž,
rybník: rychleji se mění vlnky na hladině, pod nimi je voda klidnější. No a ke
dnu není vidět, ale dění je tam ještě klidnější, převládá tam jakási stabilita.
Jáství je snad tichým podkladem, není to však statický kámen, ale jakési
chvějivé klidné ticho, které je skoro až prázdnem: bezpodstatná hlubina,
chvějivé dno, opravdu jako dno rybníka.
Ovšem je tam tento tichý podklad opravdu stále? Je stálým pozadím, stálým
zarámováním mentálních obsahů, stálým rámcem? A pokud i ano, je zde stálé
sebe-uvědomění na pozadí? Myslím, že ne.
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!