pátek 14. června 2013

pravda? primární a sekundární kvality

možná nic poznat nelze

kde leží hranice mezi primárními a sekundárními kvalitami? (Locke)

mezi ontologií a dojmologií?

existují vůbec nějaké primární kvality?

jsou sekundární kvality jen neužitečným subjektivním balastem nebo říkají něco důležitého o světě (mé emoce jako adekvátní reakce mého těla na důležité rysy světa, které nelze kvantifikovat skrze primární kvality, ale také jsou podstatné)

které z nalezených invariantů jsou jen invarianty subjektu a jeho zkušenosti (Kant) a které jsou invarianty světa?

a lze svět od subjektu jasně oddělit nebo je to mýtus (Hegel)? vše je jen jedna (subjektivní, intersubjektivní, asubjektivní) zkušenost? Lockeovským rozdělením na primární a sekundární kvality vznikla i možnost, že svět je nepoznatelný (že tedy všechny kvality jsou jen sekundární)...nepředpokládá naopak Lebenswelt, že všechny kvality (vhodně očištěné fenomenologickou metodou) jsou primární? že antropomorfní = ontologické?

není všechno naše poznání antropomorfní?

není křesťanství antropomorfizace neosobního Tao?

co je svět?
a) kauzální strojek = pohled vědy
b) posvátný neosobní princip Tao
c) božské Ty ho nese a řídí

vědecký pohled je jednoduchý, snadno pochopitelný, poskytuje přesné predikce...jeho alternativy jsou zmatené, složité, zavání antropomorfizací, personifikací (božská mysl, kosmické vědomí, světová prozřetelnost, svět jako živočich...), ale to ještě neznamená, že se nedotýkají pravdy více

jaký je vztah mezi Já a světem?
subjekt a objekt - jejich spojení, vazba, propletení, interakce...

všichni jsme se světem SPOJENI..jsme ve světě PONOŘENI, proplétáme se s ním..naše vnitřní síly s jeho vnějšími silami hrají spolu tanec, vedou dialog, vzájemně se proplétají, mísí, navzájem se dotvářejí a mění, vyvíjí, degradují či rostou...

jsme vřazený do světa, implicitně (bez uvědomění) vždy s ním spojen, jsem jeho částí bez ostrých hranic, svět se mě dotýká a prostupují mnou jeho síly, které mě mění

jazyk, logika, věda...vše posuzuji skrze ně, je samé však dogmaticky přijímám jako pravdivé!!!

lze mystiku poměřovat aparátem neurověd a zákonem sporu??!!

čemu věřit více? já věřím oku + jazyku, někdo víc věří intuici, mystické zkušenosti, přirozené zkušenosti Lebensweltu

svět nemusí být tak jednoduchý, jak nám předkládá věda: věda tenduje k systému, jednoduchosti, eleganci, symetrii, zákonitosti, redukci na to nejjednodušší: vede k systému jednoduché symetrické matematické struktury...tedy má předem ve vztahu ke světu "matematické předporozumění", "redukcionistické předporozumění", taky předporozumění kauzální, mechanicistické, kvantifikační, porozumění degradující sekundární kvality jako subjektivní, emoce na pouhé dojmy, naladění na pouhý patos...




Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!