sobota 8. června 2013

Ramachandran: Mozek a jeho tajemství

177
zrcadlové neurony na rutinních činnostech, činnostních metaforách (sahat po hvězdách) - když neumí napodobyt rutinní činsoti, neumí ani pochopit činnostní metafory

178
autista nepozná rozdíl mezui já a ty, protože nemá silnou reprezentaci "já"
 - autisté pak nechápou slova sebeúcta, slitování, odpuštění, rozpačitost, sebelítost - k nim třeba mít rozvinuté jáství

JAZYK
191
Brocova oblast - syntax, algebra
194
a)slova
b) schémantika
c) syntax
195
Brcovoa oblast - syntax
Wernieckova oblast - sémantika - když poškozená, tak věty gramaticky správně, ale jen žvásty

nakolik nutná jejich spolupráce?
myšlení bez jazyka? umožňuje myšlení jazyk nebo naopak?
myšlení bez vnitřního monologu?
201
Gould: jazyka je exaptací obecnějšího systému vyvinutého kvůli myšlení, jazyk by-produkt

202
Pinker: jazyk přirozený instinkt, jazykový modul, výslovně kvůli komunikaci,

203
Ramachandran: synestetická teorie samozavádění - metafory, abstrakce, což jsou by-produkty a exaptace
204
jak se učíme jazyku?
a) pravidla syntaxe nastavena, stačí spouštěč
b) pravidla jazyka statisticky odvozována pomocí náslechu
c) vrozena způsobilost k osvojování si jazyka, ale je třeba bezprostřední kontakt s ním
205
děti spontánně pseudojazyk pidgin rozvedou v normální rozvinutý jazyk

207
"bouba": připomíná oblé tvary..synestezie
a onomatopoia - zvukomalebnost
číňané dost dobře roztřídili názvy indiánů do ptáků a ryb jen dle slova/zvuku pro ně
210
zrcadlové neurony propojují koncepty napříč mozkovými schématy
AD: nedělá právě toto i reflektující já, které je díky reflexi i sebereflexi na zrcadlové neurony hodně napojené?!

212
efekt bouba-kiki
co je to význam? důležitost abstrakce







287 k jáství potřeba metareprezentace
288 metareprezentace a jazyk nutnou podmínkou hodnocení
290
vědomá je jen omezená část mozku
já není jádro operačního systému
já není vlastností celého mozku
já povstává z poměrně malé skupiny oblastí zapojených
294
svobodná vůle - díky představám možných budoucích konání

sebeuvědomění: rekurzivní užití zrcadlových neuronů - nahlížím sám na sebe jakoby z pohledu jiného člověka!!

podobně Freud: můj pohled na mě je internalizovaný pohled mé matky/otce/učitele na mě!

anebo se L hemisféra dívá, vykládá a kárá či chválí P hemisféru - tedy sebereflexe, když se dělí jáství nan dvě, na reflektované a reflektující, jsou možná opravdu dvě já: L reflektující hemisféra a P reflektovaná hemisféra...(ale to je zjednodušené)

299
mozek těžce snáší nesoulad, nekonzistenci, snaží se ji hned ostranit....že by kořen ZÁKONA SPORU (!!!)

303
zrcadlové neurony: nahlížím svět z perspektivy druhého člověka - empatie, imitace, nápodoba, kultura, memy, motorické učení, trénink fotbalistů, soucit

systém zrcadlových neuronů se obrací dovnitř - čímž se vytváří reprezentace vlastní mysli
systém se stočil zpátky, k svému počátku, tím vznikl uzavřený kruh, systém zrcadlových neuronů poznal sám sebe - reflektor, tedy já jakožto systém zrcadlových neuronů, reflektuji sama sebe (!!!)


co evolučně dřív? uvědomnění druhých či sebe? asic ruku v ruce, vzájemné obohacování...kdo si málo uvědomuje druhé (egocentrik, narcista, hraniční porucha, sebestředný), nevnímá málo či špatně i sám sebe?!!!

304
já se vymezuje nikoliv asi proti obecnému ne-já, ale proti Ty, nejvíc asi proti konkrétní matce a otci a učí se s nimi kooperovat

projekce: nelze popřít negativní emcoe, tak je projektuji do druhého

305
autismus: nedostatek zrcadlových neuronů!
autista neschopen introspekce, nezakouší sebeúctu nebo sebepodceňování, nezažije pocity trapnosti, stud, které sebeuvědomnění doprovázejí
306
chabě definované hranice ega
zaměňují zájmena "já" a "ty"

310
systém přesvědčení o sobě a světě budován převážně L!
P hemisféra je přesný ďáblův advokát upozorňující na anomálie, nesrovnalosti

311
P je kontrolní mechanismus, který stabilizuje systém, předchází výkyvům, v biologii jsou kontrolní mechanismy spíše pravidlem

312
v těle je hned několik polo-osob

315
L a P hemisféra: styly vypořádávání se s světem: manický a šalebný styl L a úzkostlivý ďáblův advokát P - z toho zvraty nálad bipolární poruchy...přepínání mezi hemisférami

i u normálních jedinců spontánní přeskakování mezi hemisférami a jejich kognitivním istyly

315-6 P zaujímá nezaujatý, do celkového kontextu zasazený postoj vůči mě samému a mé  situaci - můžu se "vidět" očima vnějšího pozorovatele..možná když se funkce přežene, mimotělní zážitky

pacient živě pociťuje (nevidí) fantomové dvojče těsně při levé straně těla..toto dvojče napodobuje každý jeho počin, a to takřka dokonale synchronně...chrooba narušila soulad mezi různými stránkami mysli, mezi subjektivním egem a tělovým schématem

328
jáství i přesvědčení není jednolité, sestává z řady vrstev

AD: možná mozek vytváří (DOSLOVA VYTVÁŘÍ) objekt já, který je věšákem, středobodem epizodické paměti

Dan Schacter: potřebujeme  já, k němuž vzpomínky epizodické paměti přiřazujeme a ty zase obohacují toto údajné Já - pak máme sklon k mentálnímu cestování časem do naší minulosti či budoucnosti

329-330 pacient ztratil epizodickou paměť, ale jakýsi pocit jáství mu zůstal

367
metareprezentace jsou asi kvalitativním skokem od reprezentací, nejsou jen bohatší, ale schopnost libovolně s reprezentacemi manipulovat

370 když chci na sebe získat náhled, musím se vžít do pozice vnějšího pozorovatele, který mě skutečně vidí zvenčí, nebo skrze zrcadla, kamery,...

371
pocit, že jsme jedinou, sjednocenou a soudržnou osobou - možná je k tomu nutný jeden jediný mozkový orksek...možná insula nebo lobulus parietalis inferior nebo claustrum...přijímají množství signálů z různých mozkových okrsků

372
zrcadlové neurony nestačí, je třeba specializovaná síť zajišťující rekurzivní reprezentací Já a udržující v mozku rozlišení i vzájemnost mezi Já  a ostatními







Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!