neděle 9. června 2013

Možné vyvrácení údajného sobectví lidí


         Pokud budeme chtít ve všech motivech vidět sobectví našich genů, snadno ho tam najdeme. Ale možná neadekvátně.
         Dále jsme nezohlednili evoluci memů: ty mohou podstatně ovlivnit případné sobectví jedinců. Jedinec se může natolik identifikovat se skupinovými memy, že jeho tělo přestane jednat sobecky.
         Dále jsme nezohlednili možnost existence Boha: pokud existuje, což rozhodně není vyloučeno, univerzální sobectví neoplatí.
         Nevzali jsme ani důsledně v potaz to, že jde o sobectví genů, nikoliv o vědomé sobectví lidí. Sobectvím genů může vzniknout nikoliv vždy agresivní, sobecký a krutý člověk, ale naopak člověk mírný, laskavý a kooperující. Kooperace často vede k reprodukci genů snáze.
         Hovořili jsme o pohlavním výběru ze strany žen: platí však jen u žen mladých a ne-ošklivých, navíc je tento výběr modifikován a často zcela znemožněn vlivem patriarchálních memů, které mohou ženy velmi utlačovat.
         Dále je možné, že se rozšíří některé geny pro čistou nezištnost, obětavost ve prospěch skupiny: důvodů může být několik. Za prvé, nacházejí se blízko genů, které radikálně zvyšují fitness, a jsou tedy jako by-product předávány s nimi. Za druhé, vyselektovala je kulturní evoluce memů, která nemusí vždy sledovat zájem genů, ba často může jít proti němu, ač obvykle se hovoří spíše o koevoluci, tedy o interakci, vzájemném ovlivňování kulturní a genetické evoluce.
         Dále koncepce sleduje triviální schéma: organismus sleduje vlastní zájem, protože chce přežít. To nemusí vždy platit, ať z důvodu patologie, odlišného genetického nastavení (geny nejednají vždy jednotně) nebo „infikací“ prosociálními memy.
         Další schéma, které jsme sledovali, a nemusí platit: organismu jde vždy jen o vlastní slast a strast: to je problematické zejména proto, že identifikuje-li se tělo kolektivisticky, je jeho slastí úspěch kolektivu, skupiny atd. Tedy sleduje-li slast, sleduje zájem své skupiny, nikoliv jen svůj. A navíc se může identifikovat s celým národem, lidstvem, světem, vesmírem. Zde už o sobectví vůbec nelze mluvit. Tato identifikace opět může vzniknout genetickou anamálií nebo vlivem memů.
         Tvrdili jsme, že hlavním zdrojem evoluce je boj, konkurence. To je sice pravda, pomineme-li ovšem minimálně stejně zásadní mechanické procesy na úrovni genů (zdvojování genů, chromozomů, celých genomů, „skákající geny“ neboli mobilní elementy rychle v rámci genomu měnící pozice a následně i funkce),[1] ovšem v lidské společnosti je – také vlivem kulturní evoluce – stále zásadnější kooperace. Kooperující skupiny prosperují více než skupiny znesvářené egismem jejich členů, pravdou je však také to, že v rámci skupin se daří lépe egoistům. Skupina si však postupně vynalézá stále účinnější nástroje na potrestání „příživníků“. Otázkou tedy zůstává, zda za rozvojem kooperace v lidstvu nestojí také účinnější metody trestu, ale také prevence trestu: tedy účinnější socializace v rodinách a školách. Skupinový výběr je v biologii zdiskreditovaný, ale rozhodně ne zcela: je možné, že se podílí i na genetické evoluci, alespoň jako další prvek vedle výběru jedinců.
         A co  krajní případy lidského sebeobětování (Jan Palach, Maxmilián Kolbe)? Vysvětlení může být několik. Za prvé, genetická anomálie pro extrémní nezištnost. Za druhé, „infikace“ (v neutrálním smyslu slova) kulturními memy, která proběhla mimořádně silně. Za třetí: zřejmě zde v případě motivu nevystačíme jenom se slastí, kterou jedinec při daném sebeobětování pociťuje. Jeho strast je totiž mnohem výraznější. Můžeme však namítnout, že je výraznější co do kvantity, nikoliv co do kvality. Odpovídám, že pak jde spíše o vnitřní nutnost, která může být dána silně implementovanými memy: jeho strast, kdyby se neobětoval, by byla nesnesitelnější. Za čtvrté: existence mravního řádu, snad garantovaného Bohem, kterou někteří jedinci vnímají víc než jiní a při setkání se zlem nemohou jinak, než se obětovat. Ani tuto možnost nelze vyloučit.



[1]

Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!