není-li Boha?
proč sobě ubírat ve prospěch druhých? když z toho nebude odměna?
a) odměna obvykle je: je-li někdo nezištný, získá si reputaci nezištného a z toho má hodně výhod: druzí mu důvěřují, spontánně mu rádi pomáhají dojati jeho nezištností, nezištnost má totiž v našem sobeckém světě velkou moc a kouzlo: každého dojímá, když druhý není tak špatný jako on a probouzí to v něm jeho vlastní "lepší stránky"...
je však třeba být nezištný konzistentně, i když z toho nic nemám, a PRÁVĚ TEHDY. jen tak lidé uvěří, že nejde o falešnou masku
skutečně nezištní však mohou i hodně trpět: zejména ve velkých anonymních kolektivech, kde se lidé vzájemně neznají a tak nemohou ze své nezištnosti profitovat (nikdo si nepamatuje, jak jsou dobří, protože je nikdo nezná)
b) jsme sociální zvířata...potřebujeme se sdílet, být na někoho dobří, být někdy k cizímu velkorysí, soucitní a obětaví...dělá nám to dobře, rozvíjí to naše další stránky, potřebujeme to: člověku dělá dobře, když je "dobrý, spravedlivý, čistý"..je to snad opravdu pud, lidská přirozenost...ale je zde i sobecký proti-pud, říkající: nepomáhej! co z toho máš!...z prvního pudu možná lidé udělali boha, z druhého ďábla
člověku dělá dobře, když pomáhá, proměňuje se, jakoby vpustil do sebe jiné síly: už nežijí já, žije ve mě Kristus...ale je ve mě i má špatná přirozenost...tak mluví sv. Pavel...možná je to spíš souboj dvou přirozených programů/pudů/mechanismů
c) láska má v sobě sílu, lidi proměňuje, cítí se lépe, jakoby konečně "sami sebou", protože mohou důvěřovat, nemusí se bát...dívka z Taize říkala: zde jsou všichni zranění, tedy sami sebou, protože mohou důvěřovat, odhodit obranné masky...
Bavim se nad tim, jak někdo může bejt takovej idiot..
OdpovědětVymazatomlouvám se, zdá se, že to byla jen recese (rozuměj simulace nesympatické pojmové osoby)
OdpovědětVymazat