výborné, jako vše od Koukolíka
22 očišťující selekce - nechává neutrální, vyřazuje škodlivé mutace
23
skákající geny neboli mobilní elementy: často mění v genomu polohu
Susumo Ohno: jádrem evoluce genů a organismů jen zdvojování částí chromozomů...základ evoluce nových funkcí, a jednu z kopií totiž nemá vliv očišťující selekce - jeden z hlavních mechanismů evoluce!!!
26
40% savčích genomů právě ze skákajících genů, rychlé horizontální výměny informace
27
vývoj zdvojených genů si podrží část původní funkce, zbytek zaniká....skoková událost, evoluce je "fušér": nové nástroje tvoří z kopií starých, které následně upraví
24
Gould: spandrely - by-produkt: exaptace: např. čtení a psaní, užívají systémy nejdřív určené k rozlišování drobných předmětů v prostoru (sběr, lov)
29
přírodní výběr není hlavní síla evoluce, ani kvantitativně dominantní, ale je důležitý (novinka!)
evoluce výsledkem neutrálních stochastických procesů kombinovaných s očišťující selekcí
genomická komplexita výsledkem slabé očišťující selekce v malých populacích, výsledkem adaptace není!
konzistentní růst komplexity neexistuje, takže neexistuje ani evoluční pokrok (!!!)
evoluce není gradualistická, po malých krůčcích, protože zdvojení genů, přeskupení, zdvojení celého genomu velké skokové variace!
55
hierarchie v mozku - vyšší části zpětnovazebně řídí nižší
56
paralelní způsob rychlejší, pak sen integruje
i jáství je funkční systém mozku interagující s dalšími funkčními systémy
62
lidský mozek není kvalitativně odlišný, ani kognitivní schopnosti nejsou unikátní
unikátnost v kombinaci a rozsahu mentalizace, imitace, soc. poznávání, tedy díky kultuře (memy!)
66
hypotéza machiaveliánské inteligence: velké mozky kvůli sociální soutěži
68
ale mít velké mozky je nákladné, reprodukční výhoda klesá úměrně nákladům, ale zatížení memy v kultuře stále roste...kde to skončí?
užívání memů zvyšuje mozky, muži vyhrávají v sexuální soutěži o ženy, která je dravější než mezi ženami - ale jak se to stupňuje, brzdí další rozvoj přírodní výběr: mít tak velké mozky už je nákladné, reprodukční výhoda úměrně s náklady klesá !!!
AD: ale my jsme přenesli část memů na počítače, takže jejich paměŤ ušetří tu naši, jejich "mozky" ty naše, takže by se kognitivní evoluce nemusela zastavit....
69
evoluční psychologie
v našich lebkách vědomí z doby kamenné
lidské psych. mechanismy adaptací na stabilní prostředí, pleistocenní africkou savanu
adaptace je opožděná, geny nereagují tak rychle na změny moderní společnosti
70
masivní modularita schopností, např. jak muži volí ženy
71
ale i procesy zvládající obecné problémy
všichni zdraví se chovají v malých skupinách víceméně morálně
JENŽE chyby!
ev. psychologie z doby, kdy vládl gradualismus, znalost genomu v plenkách !
evoluční změny jsou daleko rychlejší
72
dále, pleistocenní prostředí nebylo vůbec stabilní, pořád se měnilo - takže, adaptace na jaké prostředí? :-)
Fodorův nápad: funkční a anatomická modularita mozku
nezávislé moduly zpracovávají informace, které jsou následně integrovány v čelních lalocích
- evol. psych. chápe modulárně i centrální složku
např. oblast pro poznávání tváří rozlišuje i podobné předměty (mince, pečeti)
- je dokázána existence doménově obecných mechanismů učení, rozhodování, paměti, byť mohou vycházet ze specifičtějších
prefrontální kůra není souborem samostatných modulů, ale masivně se propojuje se všemi ostatními částmi mozku až na primární smyslové korové oblasti, tedy místa, kam údaje ze smyslů přijdou nejdříve
73 lidé méně geneticky rozmanitý než mnoho jiných druhů včetně opic, zřejmě jsme před 70-50 000 prošli zúženým hrdlem genetické láhve, kdy populace v důsledku tlaků nečetná, možná 10 000 lidí celkem
76
individuální jáství nesmysl, vždy v síti soci. vztahů
77
memy - kulturní evoluce - i drift, tedy nahodilý posun
79
kulturní tlak zřejmě rychle selektoval některé geny
KULTURNĚ PŘENÁŠENÁ INFORMACE VYJÁDŘENÁ A) V CHOVÁNÍ B) V ARTEFAKTECH (SEM PATŘÍ NÁSTROJ, STROJE, TECHNIKA) ZPĚTNĚ MODIFIKUJE A SELEKTUJE REPRODUKCI NĚKTERÝCH GENŮ, URYCHLUJE SELEKCI NĚKTERÝCH, ZESLABUJE JINÉ PLUS VLIV NAHODILÉHO POSUNU, DRIFTU
81
koevoluce genů a kultury: evoluCe učení, evoluce jazyka, inteligence, evoluce kooperace, etnických markerů, konformity - geny predisponující ke kooperaci uvnitř skupiny, hostilitu k lidem mimo skupinu, geny kódující prosociální emoce, internalizaci norem a konformitu, geny predisponující k učení od druhých lidí, zákaz incestu, sexuální chování: geny ovlivňující barvu kůže, vlasů, očí, tvar obličeje a těla, symetrii, neotenii, míru agresivity, osobnostních rysů, promiskuity, žárlivosti a věrnosti
83
parochialismus - nepřátelství k těm, co nejsou v mé skupině
altruismus i parochialismus pro jedince nevýhodné
parochailsitický altruismus se vyvíjí, když parochialismus spouští nepřátelství mezi skupinami, jeho kombinace s altruismem může přispět v těchto konfliktech k úspěchu...kořenem války
snad výhodné kvůli omezeným zdrojům?!
religiozita, autoritářství, konzervativismus hodně geneticky dány u konkrétního člověka - Z 40-60%
FERTILITA (PLODNOST) DANÁ KULTURNĚ
84
koevoluce genů a kultury: geneticky daná religiozita a kulturně daná fertilita po čase způsobí vyšší výskyt nábožensky založených lidí!!! (geny religiozity se rozšíří)
koevoluce genů a kultury: evoluce řeči, jazyka, mimické komunikace doprovázené anatomickými a fyziolgickými změnami, řečových korových oblastí mozku (AD: to jsem si myslel, evoluce memů může za dominanci pravé hemisféry, resp. ji zesílila!!!)...socializace, internalizace soc. norem, kooperace (Wright: Více než nic!)
Dawkins: Rozšířený fenotyp: memy ve formě ARTEFAKTŮ (včelí úly, bobří hráze), SOCIÁLNÍ STRUKTURY (způsoby lovu)..to je Dawkinsova varianta Popperova světa 3..taky předávána do další generace..jde o další základní epigenetický mechanismus
89
jádrem přírodního výběru soutěž, ale přírodní výběr není hlavním motorem evoluce
90
proč nejsme podrazáci? protože pocházíme z malých skupin, kde se každý znal s každým, takže to nemáme díky tomu v genech
skupinová selekce - přírodní výběr působí i na skupiny...skupina kooperujících je úspěšnější než skupina podrazáků
...předmětem sporů - nový název: multilevel selection - mnohoúrovňová
v rámci skupiny se víc množí podrazáci, mezi skupinami víc kooperující skupiny
95
jakmile je trestání nemožné, kooperace se hroutí
97
míra trestu různá v různých společnostech
čím větší míra trestu, tím větší míra altruismu
103
domény jáství
prostorová perspektiva: umístění sebe do prostoru
105
autoreferenční systém podporuje:
koordinaci přijatých smyslových podnětů s pohybovou odpovědí, ve vztahu orientace na cíl, s afektivním zabarvením,
štěně: Mě to bolí...nebo jen: Bolí to. ???
jednou sebe-repreprezentaci mnoho savců...slučuje emoce, motivaci, pozornost
asi ano, toto by mohlo být jáství: momentální svazek komponent na stálém základě formální jednoty jednoho jáství (!!!)
111
obsahy vědomí stabilní po dobu několika set milisekund, pak se mění
112
procesy sebeuvědomnění reprezentují neuráloně já i ne-já, odlišují, propojují různé sítě
113
autonoetické vědomí: sebepoznávání sebeuvědomováním...velmi podobná s autobiografickou pamětí
114-115
neurální korelát vědomí:
neurální aktivita, která se přehoupne přes určitý práh
vědomí dáno zpětnou vazbou nebo zpětným návratem neurál. aktivity
vědomí vázáno na mluvící levou hemisféru
vědomí sítí propojující čelní a temenní kůru
proud zpracovávající barvy, vedle proud zpracovávající pohyby - oba trvale spolupracují
122
levá hemisféra vkládá smysl, stvoří logický celek
123
jaký je vztah orientované pozornosti a vědomí ???
124
hypotéza dynamického jádra, neur. darwinismus - Edelman, Tononi
Baars: teorie globálního pracovního prostoru
reentry = zpětný návrat informací - rybky se od dynamického hejna oddělují a zase se do něj vracejí
dynamickým jádrem je reentry mezi zadními a předními korovými oblastmi zprostředkované talamem
- experiment doložil propojování vzdálených korových oblastí úměrně tomu, nakolik si osoby uvědomovali vjem
126
globální pracovní prostor: slučují se zde informace jednotlivých funkčních systémů mozku (smyslové, paměťové, řídící), výstupem je motorický systém
řídící funkce čelních laloků: plánování, rozhodování
127
gramtotné ženy při řešení stejného problému daleko víc užívají levou hemisféru! --- memy ovládly mozek, dokončily dominanci levé hemisféry? čím víc myslím a mluvím, tím víc je levá hemisféra aktivní...
130 během tichého monologu aktivní default systém
aktivita mozku stále stejná, i v klidu, jen se aktivizují jiné sítě
131 v klidu aktivní zejména čelní laloky
podobné oblasti jako autobiografická paměť
132 oblasti default systému se aktivují taky v průběhu rozhodování
133 default systém má podsystémy a vyzrává věkem
134 systém jáství dost samostatný, stejně jako třeba zrakový systém
135 ale součástí širších sítí a používají ho i jiné funkce
ale docela samostatné
139 součástí systému nejsou primární senzorické oblasti mozku, takže do něj nevstupují primární smyslové informace
- součástí nejsou ani motorické oblasti, takže systém nerozhoduje o hybných akcích přímo (!!!)
- naopak součástí jsou systémy zodpovědné za paměť!
dvě možné funkce systému:
a) strážník/dohled v době, kdy nejsme soustředěni na řešení úkolu
b) niterná duševní činnost - převažuje tato hypotéza, a nevylučuje ani první
- propojení s dlouhodobou pamětí a tvorba scénářů budoucích akcí a rozhodnutí
- aktivizuje ho autobiografická paměť, mentalizace, osobní morální rozhodnutí, představy o osobní budoucnosti,
- implicitní systém kolísavě aktivní i při kómatu, takže neslouží jenom jáství
132 přidává se k ní i část mozku sbírající informace o tělesném nitru, vegetativní informace - spolutvůrcem základního pocitu mně je/není dobře...hodně ji aktivuje prožitek fyzického i morálního hnusu, zhnusení, odporu
144
jakmile se rozhodujeme o vlastnostech druhého člověka, porovnáváme ho vždy se sebou
při zpracovávání informací považovaných za součást já se oslabovalo spojení mezi uzly default sátě, ale zesilovano se propojení s dalšími oblastmi mozku
protože default systém není izolovaný modulus, ale křížovatkou, uzlem sítě, sítí propojenou s dalšími sítěmi
- ano, tomu odpovídá i introspekce: důležitá je paměť, rozhodování, orientovaná momentální pozornost, autobiografická paměť, emoce, vegetativní informace, potenciální možnost napojit se na mnoho dalších dat
nejsem jako celek datový, složený z informací, významů? nejsem jednoduše sítí významů?
- je to pochopitelné: jak jinak by se jáství dostávalo k informacím z dlouhodobé a emoční a osobní paměti?...
implicitní systém z mnoha subsystémů, které aktivní úměrně zátěži a vzájemně si "povídají"
147
lidé jsou uzly v sítích mezilidských vztahů
151
implicitní síť se hodně překrývá s mentalizací
modeluje si stav bližních ve svém nitru...a pak jej zhruba "čteme"
155
psychopat: nepřítomnost empatie, přesně chápe, co se v druhých děje, ale není schopen to pochopit citově...nevcítí se...a co narcis? a racionalista? psychopat je sám pro sebe střed světa, frustruje ho, že nechápe, co se v druhých děje...přitom je to tak snadné: to, co v něm...a chápe to vůbec u sebe?! autismus?! absence sebeuvědomnění?
pokud nechápu city v druhých, mám je vůbec já sám? nebo: mám je v rozvinuté míře?!
mají poškozenou afektivní, nikoliv kognitivní složku mentalizace (teorie mysli)
- chovají se pak k druhým jako k předmětům, neživým nevědomým necítícím věcem, protože nerozumí tomu, že by druzí cítili
psychopati doslova experimentují s oběťmi, které mučili, a ptali se jich: CO SE V TOBĚ DĚJE? JAK TI JE?
- nedokážu to pochopit...vím, co cítí...ale necítím to...jak lze obojí rozpojit?! narcis? autista? sebestředný člověk? bezcitný racionalista?...
každopádně: empatie léčí tvou vlastní duši
160
podle A. D. Craiga vědomí sérií emočních okamžiků...při významných událostech krátce za sebou jdoucích subjektivní čas zpomaluje (autohavárie)...celkový globální emoční okamžik dán vlnou ner. aktivity jdoucí ze zadní do přední insuly, během toho se připojují další a další sítě, složitost a bohatost okamžiku narůstá, proměňuje se
163 pocit odměny je s jástvím souběžný/paralelní
oba systémy spolupracují: toto je mé blaho
implicitní síť uvádějí do chodu slastné pocity i bolest, i bolest druhého člověka
psychopati bolest druhého člověka chápou, ale neprožívají ji...mají odlišnou funkci této sítě
při nárůstu empatie se tzv. "uzdravuje duše"...může se restrukturalizovat default síť...zapojovat do širších oblastí, více interagovat a integrovat se sítí mentalizační...může narůstat: když narůstá tvá empatie, narůstá tvá mentalizační síť, pak možná lépe rozumíš nejen druhým, ale i sobě samému (!!!)
166
k čemu spánek?
a) možná k budování nových synapsí při upevňování/konsolidaci paměti
168
b) možná spánek k odstraňování nepotřebných synapsí
c) možná k odstranění škod z oxidativního stresu, zániku neuronů, únavou receptorů/chemických antén na povrchu nervových buněk
d) možná k homeostáze: ochlazení mozku a těla
e) k regeneraci
170 během REM fáze mozek aktivní tolik, jako za bděla při velmi aktivní činnosti
171 hodně aktivní ve spánku v REM fázi zrakové oblasti - zrakové představy
173 možná sny typu "shora dolů" pramení z abstraktních znalostí a myšlenek, které zpětně zpracovány jako vjemy..někdy naopak
174
podobá se snění bdělému stavu? ne, podobá se deliriu alkoholiků nebo schizofrenii..jiná teorie: ano, jde o kopie světa, o souvislé vyprávění
sny jen v REM fázi? ne
funkce snů?
a) příprava na integraci zkušeností získaných učením
b) mají vnitřní souvislost a význam ,ale funkci nemají žádnou, by-produkt spánku a vědomí
175
smysl snů?
a) pokus o nejlepší možný výklad aktivačních signálů...obsah téměř náhodný, interpretace však může psych. smysl přinést, vynalézt
b) vycházejí z pamě´tových záznamů, forma snů tak odráží individuální způsob abstrakce
mají sny vztah k předchozí zkušenosti?
a) ne, nemají vztah k událostem předešlého dne,
b) ne
implicitní síť antikoreluje s jiným systémem: čím víc jeden aktivní, tím víc druhý méně - druhý přispěchá, když má člověk odpovídat na vnější podněty
ve spánku jáství oslabuje, i se ztrácí
177
celková anestezie zabraňuje integraci informací z jednotlivých sítí, rozpojí je
178
hypnózou lze bolest zvýšit i snížit, vidět i na mozku
179
hypnózou lze ovlivnit volní pohyby, vnímání barev, paměť
způsobí "ochrnutí" dolní končetiny
"vaše levá ruka je ochrnutá"
konfliktní příkaz: "pohněte rukou!"
kůra se připravovala na provedení pohybu
180
současně se ale víc aktivovalo jáství - implicitní síť
hypnóza zvyšuje míru sebe-sledování, chování pak vede hypnotická sugesce, nikoliv vlastní volní mechanismus..hypnotické ochrnutí tak není výsledkem přímého utlumení motorické kůry
181 kdo hodně medituje, má podstatně vyšší propojení předního těžiště implicitního systému...lepší sebekontrola, lepší zvládání orientované pozornosti
192 autista: chová se, jakoby mu druzí byli lhostejní nebo dokonce neexistovali
193 základní taktika sebe-ochrany, sebekontroly a sebe-definování je konstrukce a vyprávění příběhu druhým a sobě o tom, kdo jsme...jáství je těžiště, ze kterého plyne příběh
Thomas Metzinger: jáství se objevuje, jakmile systém vědomí pracuje pod transparentním modelem sebe sama (!!!) ..důležité
194
u zdravých se aktivuje systém při prohlížení vlastní tváře i tváří druhých, u autistů jen u vlastní tváře
195
autisté pocit "agency" mají, mají ale poškozenou mentalizaci
autisté porušeny autobiografickou paměť
mají změněné psychologické sebepoznávání (vlastní tvář poznají)
199
čím větší schizofrenik, tím větší propojení imlicit. systému, až abnormálně vysoké...a i u zdravých příbuzných výrazné změny implicit. systému proti zdravým (genetika!)
při vnějším podnětu se činnost implicit. systému málo tlumí u schizofreniků
201
velmi aktivní implict. systém i depresivní - nedokáží se odpojit od sebe samých...antikorelace na vnější podnět opět nefunguje
203
obvod nenávisti velmi aktivní při depresi, má navíc společné křižovatky s obvodem akutní romantické lásky
204
psychopatie antisociální chování, oploštěný afekt, impulzivita, problematické vztahy..spíše než nemoc nebo porucha jde o druh životní strategie, krajnost kontinua lidských vlastností (!!!)
- nápadná výmluvnost, povrchní půvab, velikášské sebehodnocení, potřeba stimulace, sklon k nudě, patologická lhavost, podvádění, manipulace, chybí pocit viny, výčitky svědomí, nedostatek empatie, parazitický styl života, impulzivita, nezodpovědnost
206
v populaci 1 % psychopatů
207
psychopati vystupňovanou sebestřednost
209 funkční propojení jáství u stárnoucích horší
211
hysterie
narušení tělesných funkcí probíhající ve vědomí - hysterická slepota
213
hysterická obrna: oblasti tlumící normální činnost hybných oblastí + propojení hybné kůry se třemi oblastmi implicitního systému...tedy odchylná činnost impl. systému odpovídající za sebeuvědomování a kontrolu emocí
217
západní lidé si víc pamatovali svoje vlastnosti, i než vlastnosti vlastní matky či blízkého přítele...číňané si pamatovaly STEJNĚ vlastnosti sebe, příbuzných, přátel
američané mluví spíš o osobně významných událostech, číňané spíš o obecných, interakcích druhých lidí, sociálních a historických událostech
219
zápaďáci systém k reprezentaci sebe, číňané sebe + matky (!)...jiné širší, kolektivističtější já
220
kolektivistické (my) nebo individualistické primingy (nevědomé stimuly) mění implicitní systém: zaměřenost na já, na my, národ, komunitu, rodinu, mění důležitou část mozku, jáství a co za ně chápeme, zda jen sebe, nebo třeba já + otec
221
implicit systém u individualistů hodně aktivní při sebehodnoceních (jsem asertivní), u kolektivistů mnohem víc u kontextových hodnocení (když mluvím s maminkou, jsem úplně přirozený)
222 u STEJNÝCH jedinců fotky z čínsk. kultury zeslabily odlišování sebe od matky, fotky ze západu zvýšily odlišování sebe od matky
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!