12 figura osla - pozitivismus - přijmout to, co je dáno - sice afirmace, ale setrvačná, reaktivní
poslední člověk - hedonik
vyšší člověk - idealista, nechce přijmout život tak, jak je
"nejohyzdnější člověk" (poddruh vyššího člověka) zabil Boha v hněvu, a tím jen reprodukoval jeho moc nad sebou (Dawkins, Nietzsche sám? - má poznámka)
13 jak se od Boha osvobodit? smíchem, ne ironií, přitakáním vezdejšímu žití
nadčlověk a dar - obdarovává a nechce se uchovati, sebe zapomene, zahyne přítomným děním
51 různá pojetí pravdy, samo rozlišení pravdy a nepravdy, vypjatá dichotomie a hierarchický dualismus tohoto rozlišení je historickým produktem, součástí historie, není meta-historické
45
vůle k poznání...vůle řídit se rozumem, který ovládne afekty, touhy, vůli, tvořivost není meta-afektové, ale je samo emocionálním a volním aktem, hodnotícím postojem, zcela určitou vášní
životu je nadřazen strnulý rozum a jeho kritéria, pro lidi bázlivé, kteří nedůvěřují sobě a obávají se světa
58 tohle je super: ani živá přítomnost, život se nesmí stát transcendentním měřítkem, meta-pravdou, poukaz k takovémuto abstraktnímu vnějšku se stane momentem reprodukce toho, čemu jsme chtěli odporovat
tedy je třeba měnit vše zevnitř, bez poukazu k vnější alternativě
hranic systému se lze dotknout jen zevnitř, když dovedeme ad absurdum jeho logiku, když to zradikalizujeme
63 překročit narcismus já...modifikovat nahodilé jáství tak, že se stane odolnější vůči touze po svém zvěčnění
je třeba se smířit se smrtelností, nedokonalostí, nespravedlnosti a nepropadat naději na nekonečný a dokonalý život
přijmout svou nicotnost v aktech opuštění sebe, kdy předává svou existenci jinému
70 touha po sexuálním osvobození je sama efektem panství, nikoliv jeho vnější alternativou
subjekt a jeho sexuální touha jsou produktem systému
bez něčeho, od čeho se odlišujeme a proti čemu se stavíme bychom nebyli schopni narýsovat své hranice ani svou představu o "pravém" sebe-uskutečnění...potřebujeme hegemonní kulturu, vůči které vymezujeme alternativní non-konvenci
sexualita je systémem vytvářená a současně potlačovaná...systém sexualitu vytváří proto, aby ji mohl potlačovat, a tím se potvrzovat a reprodukovat, zesilovat kontrolu
76 humanismus se opírá o esencializovanou dichotomii svobody a moci a tak reprodukuje hierarchický dualismus, který je základní osnovou každého panství...a cožpak tohle Foucault taky nedělá?
nechápat jedny jako dobré a druhé jako zlé, jedny jako za svobodu volající a druhé jako zlé otrokáře, ale jako mnohost, diferenci, pluralitu, nezachovat hierarchickou dichotomii a neudělat jen to, že se z ovládaných stanou ovládající a hierarchický dichotomismus tak zůstane zachován
86 strategie DECENTRACE, ODSUNOVÁNÍ, PARODICKÉ OPAKOVÁNÍ, PŘEKRAČOVÁNÍ
87 dobrovolná dvojznačnost a rozporuplnost...odstup od vůle k pravdě a jejích mocenských efektů, jen za cenu vnitřní rozporuplnosti se dotkne perspektivy, jenž by nám zevnitř diskurzu byla skryta, jde o volbu JINÉ ÚROVNĚ, která nám zjeví ono neřečené vztahů podrobení, vyloučení, násilí, jež nemůže být manifestováno, je-li diskurz zavinutý sám do sebe a filozofie uzavřena v sebe-referenci suverénního logu
ale rozum nemá vnějšek, není zde alternativa v podobě intuice, vůle, života, ne-rozumu, reality, Schopenhauer a Berson se mýlili...je třeba opustit tuto dualistickou hierarchickou dichotomii, není vnějšek
88 "sexuální osvobození" je pouze efekt a opěrný bod moderního panství...protože pak bude sexuality tolik, že se bude volat po represi, po kontrole, čímž se systém zase bude reprodukovat...nebo se bude volat po expertech na co nejsexuálnější život, tedy další kontrola
89 sexuální touha i svobodný jedinec jsou produkty moderní bio-moci, jejíž podobu totiž zachovávají
93 osvícenství na místo Boha a kosmického řádu postavilo člověka a lidský rozum
94 podkopání domněle absolutního usazení dichotomie pravda/nepravda
95 pro Foucaultovy analýzy moci není určující dichotomie mezi stavem panství a stavem svobody...je zde pluralita donucujících praktik i taktik odporu, které je vyvolávají
síla panství založena na zdání, že je založeno mimo dosah lidí...ve skutečnosti však povstává z neustále opakovaných interakcí lidí
89 možnost odboje vně manicheistického horizontu pokroku a reakce
kritika bez normativního a epistemologického základu
102 o morální dichotomii dobra a zla se opírají konzervativní apologeti daných poměrů i jejich revoluční bořitelé
neredukovat jinakost na protiklad
77 když zmizelo transcendetní dobro, nemůže už poukaz k němu legitimizovat "zlé" prostředky k jeho dosahování
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!