středa 30. října 2013

ontologie, inspirace Deleuzeho Logikou smyslu

prchavost okamžiků, které nelze dále krájet a dělit, prostoupit za ně
nelze je zastavit, uchopit
vždy jsou viděny jen zběžně, nekompletně, nepozorně, úkosem
utíkají už v dané chvíli, kdy jsou
jakoby deleuzovská síť povrchů, rozbíhání do všech stran a směrů
ale stále dopředu, šipka času

okamžiky jsou hladké, beze švů a bez rubu, bez tloušťky

je v tom svoboda, lehkost, volnost, zářivý jas neohraničenosti: život bez morálního řádu, poslední slast "posledního člověka" a post-křesťanského nihilisty Batailleho?

událsoti ubíhají, nelze je uchopit, zastavit, definovat, plně registrovat

jsou neprostupné, neprůhledné, a přece až banálně jasné, bezprostřední, lehké a jemné...jejich tíže spočívá právě v jejich lehkosti, v tom, že nemají hloubku, dno, tloušťku, další rozměr nebo rub...snad jen hukot atomů pod nimi...

vytváří heterogenní neprostupnou směs-obraz, beze švů, nelze jím projít, prostoupit za ně

jsou vodnaté, ubíhají a utíkají

jsou jasné a zářící, dějí se bez toho, že bys chtěl, strhávají tě

jak Deleuze říká: bezprostředně je přítomná neprostupnost, neprůhlednost jejich bezprostřednosti, jejich volné vznášející se zářící Pomíjivosti

zběsilé dění, chladné a neosobní, snad mechanické?

povrchy odkazují jeden k druhému: lesknoucí se povrchy zrcadle či spíše skel v okenních tabulích, nemají tloušťku

deleuzovské nekonečné rychlosti míhající se v jejich konfiguracích, mezi kterými dochází ke směně

ale lze uchopit rychlost pomíjivosti? intuicí či i deleuovským pojmem, který chce zachytit nekonečné pohyby a zprostředkování mezi zářícími jasnými body? není to jen klam?

není deleuzovská idea události zase jen pseudo-dynamismem?

Deleuze nechce odvozovat diferenci z identity:
diference není protiklad
není to negace identity
není to diference mezi sebe-identickými věcmi

je to čistá mnohost, proměnlivost dějícího se heterogenního univerza

zruší-li ale identitu věcí, zruší i skutečnou diferenci mezi nimi a vznikne monismus

musí zachovat alespoň pomíjivou identitu, což nenápadně udělal v přechodných singularitách a intenzitách, v nekonečných pohybech, přechodných událostech

ale co ta jeho oblast virtuálna, kde události = účinky = smysly výpovědí, výpověďmi vyjadřované (exprese) = slovesa = infinitivy = účinky věcí na povrchu věcí a stavů věcí skutečně jsou/insistují/subsistují?

v reálnu se jen aktualizují a kontra-aktualizují současně, vytváří kvazi-kauzální řád kvazipříčin

rozpojil kauzalitu:

řád příčin = řád věcí a stavů věcí (substativa, adjektiva)

řád účinků = řád událostí, které jsou kvazipřčinami (slovesa, infinitivy)

ontologie zase z pozice odstupu, abstrakce, ve virtualitě

ale virtualita je zase převlečený platonismus: krása a dokonalost zářící a jasné události se nikdy plně neaktualizuje...

místo idejí statických věcí u platóna jsou zde ideje nekonečně se dějících událostí, které nejsou mimo čas  jako u platóna, ale jsou mimo diktát přítomnosti (kde je řád příčin, tedy věci a jejich stavy) roztaženy v minulosti a budoucnosti...

pořád zde má onen stoický ODSTUP od světa, z něhož formuluje ontologii

nejde formulovat ontologii víc pomocí zaujaté, zaangažované, odstupem neoslabené a nevykastrované nietzscheovské vůle, z heideggerovského Dasein?









Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!