pátek 18. října 2013

Jiří Pechar - Lacan a Freud

   18 přenos může vyvolat odpor a tak zamezit analýze
přenos formou lásku vede k většímu zatemnění

19 celá "teorie přenosu" je jen obranou analytiků
k přenosu přispívá analytik tím, že má touhu, aby z něj pacient něco udělal (Otce, učitele, matku, syna,...)

21 hlavní odpor je odpor analytikův - výcvik má potlačit analytikovo já

20 odpor není subjektova vnitřní síla, ale vzniká v procesu analýzy na úrovni diskurzu

21 "já" je ze stejných složek jako symptom!

30 sebevražedná narcistická agrese - já si uvědomuje, že jeho soulad s ideálem já je pouze iluzorní

31 v nejranějším vývoji dítě na obraz v zrcadle reaguje tak, jakoby vidělo JINÉ dítě...subjekt se ve svém pocitu sama sebe ztotožňuje s obrazem DRUHÉHO

32 agresivní rivalita s každým druhým, který je vždy obrazem vlastního já, ba je tímto já samým - v počátcích identifikace v zrcadlovém stadiu

33 primární identifikace subjekt strukturuje jakožto rivalizujícího se sebou samým

sekundární identifikace je připravena tou primární, je to identifikace se sokem (otcem)

34 jáský ideál vzniká ztotožněním s otcem...to je vyústění oidipovského komplexu, tím se vytvoří ona distance, která spolu s citem úcty umožňuje jakékoliv afektivní přijetí druhého

(do té doby jen diáda s matkou plná agresivní rivality, třetí strana, tedy otcovská role, z toho musí dítě vytrhnout)

ideální já je narcistický ideál všemohoucnosti, vytvořený primární identifikací s všemohoucí matkou

ve vztahu k autoritě vede jáský ideál se snahou zalíbit se mu, což vede subjekt k tomu, že se sobě nelíbí

ideální já, s rizikem, že se nebude líbit, triumfuje jen tím, že se bude sobě líbit i navzdory příkazu

35 jako objekt se konstituuje to, co je chápáno jako objekt touhy druhého, tedy jde o dialektiku žárlivosti-sympatie, což je slepá ulička, rivalita zde konstituuje poznání, ale jakmile do systému založeného na imagu Já zasáhne systém symbolický (zákon otce), může dojít k výměně a nakonec k vzájemnému uznání

37 význam založen na přítomnosti/nepřítomnosti objektů, vyvolávání ne/přítomnosti se stává svým vlastním objektem

38 principem jazyka dichotomie jeho prvků, střídání přítomnosti a nepřítomnosti

53 narcistický sebe-vztah vytváří vztah k druhému, svět objektů, všechnu objektivaci světa

61 paranoia - vytěsnění - stažení libida z objektů a v regresi libida k Já...od homosexuality (objekt vlastnímu Já podobný) až k narcismu...proto i velikášství paranoidních představ

73 strukturou neurotika, hysterika, obsedantního neurotika je otázka - věčně se ptá, čím je...tím se rozhodl si neodpovědět...ptát se na něco je opakem toho, aby se tím člověk stal

nutkavá neuróza má kamuflovat, přesouvat, tlumit, rozdělovat, popírat agresivní intenci

74 pochopit, jaký má vztah subjekt k "já" jeho diskurzu

95 LA JOUISSANCE..užívání, požitek, není to freudovská slast (Lust), protože leží na opačném konci, mimo princip slasti, je to ekvivalent uspokojení pudu (Befriedigung)...orgasmus, i právnicky užívání (byt k užívání), ale může být i opakem slasti, něčím nepříjemným, uspokojení pudu je totiž nedokonalé, člověku uniká nebo se přímo v prožitku obrací v utrpení a bolest...neurotický syndrom je místem, kde si psychické bolesti "užíváme"

70 touha se často uskutečňuje ve fantazii, ve snění, má strukturu fantasmatu

41 metafora a metonymie - tedy kombinace a substituce znak u metafory synchronicky, u metonymie diachronicky

42 tedy zhuštění (kondenzace) a přesun

zhuštění (kondenzace): prolnutí mě a Pána Boha: jsem vševidoucí jako Bůh (metafora, synchronicky) - propojení dvou představ

přesun: narážka na to, že okolí chce jako v dětství i teď zabránit tomu, aby něco viděla (metonymie, diachronicky) - diachronická, třeba kauzální souvislost dvou představ

metonymie - významový přesun, využívá sousedství znaků, vypuštěný znak nahrazen sousedním znakem

metafora - znak zaujme místo jiného znaku, přičemž skrytý znak zůstává přítomný díky svému metonymickému spojení se zbytkem řetězce znaků

znak = signifikant






Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!