pondělí 7. října 2013

drobnost k etice: Foucault, Žižek, New Age

Etika zkoumá to, jak se má člověk chovat. Podle Foucaulta však její cíle, metody i to, co podléhalo morálnímu soudu, byli velmi proměnlivé. Sexualita (jako důležitý faktor katolické morálky dneška) zřejmě nebyla tak důležitá pro Řeky, dokonce ani pro rané křesťany, zajímala je spíše strava (symbolem žádostivosti nebyl sexuální chtíč, nýbrž nestřídmost). Podobně se lišily cíle: nebyla to vždy snaha být na všechny hodným (tedy jakási dobrotivost, láskyplnost), ale např. čistota, sebeovládání, nesmrtelnost, harmonie s univerzem, soběstačnost, neochvějnost, nezávislost na společnosti (vzpomeňme na kyniky), Foucaultova estetika existence (život jako umělecké dílo, etika sebe-tvorby, nikoliv etika trýznivého sebezkoumání a hledání sama sebe, nýbrž spíše umění stát se jiným, vytvářet se jinak a nově). Zde proti sobě zajímavě stojí New Age, snažící se najít nejhlubší lidské jáství a realizovat jeho skrytý potenciál a Foucault se Žižkem, snažící se zničit starou identitu a vytvořit zcela jiný, nový subjekt.
New Age navíc podkládá univerzum za harmonicky jednotné, naproti tomu Žižek za bytostně rozpolcené (je v něm rozpor jako neodstranitelná překážka a současně podmínka vývoje).
            Můžeme-li mluvit o tom, že základním referenčním bodem etiky je lidské jednání směřující k jistému dobru, jde o natolik obecnou větu, že nám mnohé neprozradí. Ono směřování nemusí být teleologické, ale může být zacíleno na bdělost v přítomném okamžiku (typicky zen-buddhistická etika). Někdo by namítl, že základem etického jednání je stát se ctnostným, dobrým, dokonalým. Jenomže to, co to bude znamenat, je opět podmíněno kulturními faktory.

            Zásadní pro etiku snad je to, zda její hodnoty existují nezávisle na lidstvu nebo jsou jen výsledkem nahodilé lidské konvence. Opět však tento velký západní etický problém, problém objektivity etických hodnot, může být dobově podmíněnou jazykovou hrou západního myšlení. Jiné typy racionality možná o žádných etických hodnotách neuvažují, neoddělují je od života samého, etika je pro ně spíše sadou rad, pokynů, jak žít. Tyto pokyny pak nemusí mít garanci v objektivních etických hodnotách ani v lidské sociální smlouvě/dohodě, ale stojí za nimi zkušenost toho, kdo radí. Cílem není realizace nějaké vnější hodnoty-objektu etického zájmu, ale realizace života, který stojí za to, aby byl žit.

Žádné komentáře:

Okomentovat

díky!