383 zachovat paradox - neztotožňovat dva heterogenní prvky/řady..diference, ne identita
- disjunktivní syntéza
smysl = událost, stoické lekton, tedy to "vyjádřitelné" (exprese) ve větě, pokud se vztahuje k aktuálnímu stavu věcí
proč není smysl události významem (signifikací)? NEJTĚŽŠÍ otázka pro Deleuze, na niž odpovídá, že signifikace (= sémantika, svět významů a jejich implikací v úsudcích, kdy konjunkce premis implikuje závěr) si nevystačí bez designace (= reference, spojení vět se světem, s jejich ohodnocením pravdivostními hodnotami) a naopak, takže bludný kruh, který řeší zavedením "smyslu", který sdružuje tuto diferenci skrze disjunktivní syntézu, kdy tedy vezme v paradoxu dohromady heterogenní řady
námitka:
a) je syntéza heterogenního myslitelná?
nebo jde jen o střídavé myšlení dvou a více heterogenních prvků bez skutečné syntézy?
Deleuze by namítl, že jde o jiný druh syntézy přítomný v zenu či humoru, kdy přitakáme radikální diferenci...pak ale nejde o slučování, nejde o syntézu
b) neruší syntéza (byť disjunktivní) diferenci?
c) je diference myslitelná?
zde by Deleuze správně namítl, že se snaží myslet to, co je takřka nebo zcela nemyslitelné, a to je buď záslužný počin (jak si myslel on a někdy já) nebo samolibá hra a marnost (jak si taky myslím někdy já)
diference virtuálního a aktuálního: událost se nikdy plně neaktualizuje, přichází jakoby z Vnějšku, aktualizuje se na POVRCHU těles, je účinkem vzájemného působení těles (každé těleso je příčinou, jde o působení těles jakožto vzájemných příčin)
rozpojil kauzální vztah, kdy řád příčin je řádem těles, řád účinků je řádem jiným, řádem událostí dějících se na povrchu těles
tělesa jsou substantiva a adjektiva, události potom infinitivy, verba, Ideje
384
diference virtuální/aktuální insistuje/subsistuje v atributech věcí a jejich stavů, v problematičnosti reálného světa
382
řád účinků/událostí se svou povahou liší od řádu příčin, působí v jiném řádu jako kvazi-příčina, jejímž místem není svět těles, ale povrch těles
proč se událost vždy i kontra-aktualizuje?
jsou události kvazi-příčinami vzájemnými? nakolik jakožto pouhé pasivní účinky podléhají svým příčinám, tedy věcem a stavům věcí?
Žádné komentáře:
Okomentovat
díky!